Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

tirsdag den 19. marts 2013

Rugstykker med øl & brændt malt

På et tidspunkt var jeg inde i en rigtig god rutine med hensyn til brødbagning. Jeg bagte faktisk alt vores brød :) lige nu er tiden og overskuddet desværre ikke helt til det, men lidt engang imellem bliver det til når lysten lige melder sig. Jeg håber sådan at jeg kan få den gode rutinen igang igen når vi flytter ind i huset og endda også få sparket gang i surdejen igen!

Disse rugstykker blev til da jeg ryddede op i "viktualierummet". Der stod en rar chocolate stout øl der lige havde krydset holdbarhedsdatoen. Den kunne selvfølgelig fint drikkes endnu, men det var nu en udemærket undskyldning for at bage noget spændende og mættende til madpakken.

Som altid har jeg brugt det mel jeg allerbedst kan lide og det som jeg lige har på lager. Svedjerug smager skønt, men grov ølandshvede vil heller ikke være tosset. Så får du bare lidt lysere brød :) De mætter rigtig, rigtig godt og kan selvfølgelig laves lidt mindre hvis du synes.


Rugstykker med øl & brændt malt 8 store stk  
25 g gær
1 dl lunt vand
4,4 dl chocolate Stout øl (eller anden temmelig mørk øl)
0,4 dl olie
2-3 stk groft salt
2 tsk sukker
1 spsk brændt maltmel
200 g svedjerug, groft
50 g knækkede rugkerner
2 dl hvedeklid
1/2 dl hørfrø
350-400 g hvedemel

1. Rør gæren ud i lunt vand og tilsæt øl, olie, salt, sukker og maltmel under omrøring.
2. Rør svedjerug, knækkede rugkerner, hvedeklid og hørfrø i.
3 ælt hvedemel i lidt efter lidt og ælt dejen grundigt i 10 min. Den skal ikke være som en smidig bolledej, men være godt sammenhængende, tung, tyk og klistret.
4. Lad dejen hæve tildækket i 1 1/2 time.
5. Vend dejen ud på et meldrysset bord, drys med lidt mel og pres dejen ud i en 2 cm tyk rektangel. Skær dejen en gang på langs og tre gange på tværs.
6. Lad stykkerne efterhæve 1/2 time på bagepapir på bageplade.
7. Bages ved 225 grader i 13-15 min.

Det er lidt vildt at tænke på at vi flytter fra vores lejlighed om lige under 2 måneder! Vi har heldigvis allerede fået pakket en del ting vi ikke bruger hver dag i kasser :) Sidst på måneden skal vi have flyttet et ordentligt læs ud i Boxit til opbevaring. Så bliver der løbende lidt bedre plads i lejligheden og vi kan nemmere få gjort rent og få et godt overblik. Vi skal selvfølgelig stadig lige ud og vende hos mine forældre på gården i små 3 ugers tid inden vi kan flytte ind i huset :)

0 kommentarer:

Send en kommentar