Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

onsdag den 23. oktober 2013

Pandekagekage med vaniljecreme, chokolademousse & cointreau


On popular demand! Her er den så! Den har været noget tid undervejs, da jeg har haft travlt med 117 andre ting :) Det er en rigtig lækker dessert og du kan lave den så fancy og så ufancy som du har lyst til. Jeg valgte en mellemting, da jeg pga af den øvrige menu ikke havde meget tid.

Pandekagekage med vaniljecreme, chokolademousse og cointreau

pandekager
300 g mel
2 spsk sukker
ca 4 spsk kakao, men prøv dig frem
2 tsk salt
5 dl sødmælk
2 dl mørk øl

1. Blad mel, sukker, kakao og salt.
2. Rør mælken i lidt efter lidt og derefter øl.
3. Bag pandekagerne i en smule smeltet smør. Lad dem køle helt af.

Vaniljecreme
ca. 4 dl vaniljekagecreme (hjemmelavet eller købt)
2 1/2 dl piskefløde

1. Pisk fløden til skum og vend den sammen med cremen.

Kakaomousse
4 dl piskefløde
100 g sukker
2 1/2-3 spsk kakao
korn af 1 vaniljestang
3 spsk cointreau (eller efter smag)

1. Hæld alle ingredienerne i en skål og pisk det op til luftig skum.

125 g friske hindbær
cointreau

1. Læg en pandekage på et fad, pensel med cointreau, fordel noget kakaomousse derpå, læg endnu en pandekage ovenpå, pensel med cointreau, fordel noget vaniljecreme over, åben er friske hindbær op og fordel dem over cremen. fortsæt.

Lyset er jo desværre ved at være godt og grundig på vej retur, så billederne er blevet lidt trælse.
























Alle de fine pandekagelag :) Det er en  lidt rustik dessert men den er så god!



11 kommentarer:

Louise sagde ...

OH MY!!! Den skal du altså lave, når jeg kommer ud en dag :p måske med appelsinfromage istedet for vanillecreme?

Kristine (CookieCrumble) sagde ...

Wauw hvor er den fiiiin! Og hey - velkommen tilbage søde ;)

MissMuffin sagde ...

Uhm... Jeg ved lige hvad jeg skal servere for mine gæster næste gang :) Den er jo alt for hyggelig!

Prinsesse Suh sagde ...

Og så fin med alle de mange lag!

Anonym sagde ...

Ser lækker ud, men skal der ingen kakao i kakaomoussen? :-)

Hilsen
Jane

Unknown sagde ...

Jubiiiiii, endelig en opskrift på pandekagelagkage! Jeg har overvejet at lave den rigtig meget det seneste stykke tid, men har aldrig fået taget mig sammen.... Det er vist bare at hoppe ud i det :-D
Har du egentlig ideer til andet fyld man kan putte i? Tænkte selv på banan og chokoladeganache :-)

Anonym sagde ...

Fed ide! Jeg elsker når noget er helt ude af boxen, det her er i hvertfald en kanon god ide! Det vil jeg prøve en dag :)
www.mariahoffbeck.blogspot.com

Anonym sagde ...

Den lyder virkelig lækker, men skal der ikke noget kakao i kakaomoussen?

Hilsen Stine

Stefan sagde ...

Wow en dessert. Den ser virkelig flot og yderst indbydende ud. :) - Og en smule tidskrævende?
Men den skal helt sikkert afprøves.
Tror du, at det ville være muligt ikke at bruge helt så meget piskefløde, da jeg synes, det lyder af helt meget. Og ville man også kunne bruge mindre sukker? Eller vil det give en for trist smag?
Jeg vil eventuelt også putte lidt revet citronskal i vaniliecremen, da jeg forestiller mig, at det giver en god og frisk smag.
Mvh. Stefan

Anonym sagde ...

MUMS - lækker lækker! og lidt sjovt alternativ til den traditionelle fødselsdagslagkage:)

Mægden af kakao er så vidt jeg kan se angivet til 2,5 - 3 spsk?

Sofie sagde ...

Det er godt nok en god opskrift på en dejlig dessert
de billeder giver mig vild meget lyst til at gå ud i køkkenet og lave pandekager

mange tak for virkeligt godt indlæg

Send en kommentar