Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

onsdag den 18. december 2013

Økogrisen i ovnen

Hvor meget gør du i økologi? Her komme ingen løftet pegefinger om hvad du burde og skulle, jeg er bare helt almindeligt nysgerrig.

Økologi er i de seneste år blevet mere og mere tilgængeligt for den helt almindelige forbruger. Hvor du tidligere skulle besøge en helsekost for de mest basale produkter, kan du i mange tilfælde bare tage en tur i din lokale "købmand". Selv den forstad jeg bor har virkelig godt udvalg af specielt kolonialprodukter, men økologisk kød kan faktisk være ret svært at finde. Måske er det den korte holdbar, der gør at butikskæderne skal turde satse på at få det det - jeg ved det ikke.

Jeg er ikke selv en økofanatiker, men jeg tager hatten af for dem der tager stillingen, har en holdning og gør nogen helhjertet. For mig er det vigtigt at der bliver skabt et fokus på at økologi ikke er enten-eller ala enten har du råd/overskud/omtanker eller så har du ikke. Det handler oftest om prioritering i hverdagen (og pengepungen) og at tage stilling til om du helst køber økomælk, økokød og/eller økogrønt er super godt. Jeg tror på at lidt også har ret :)


I sidste uge havde jeg madklubben på besøg til Juleklub som vi har døbt det. Jeg var nemlig blevet tilbudt en økokamsteg samt noget tilbehør til test og tænkte at det var en perfekte lejlighed. Sådan en mini juleaften med gaver og det hele!

En glad økologisk frilandsgris  

Det var en virkelig god kamsteg, skøøøn sauce og cremet rødkålssalat (pssst.. og så en gateau marcel til dessert!)

Jeg indrømmer gerne at jeg ikke er lige så god til at få købt økologisk svinekød som jeg gerne ville , men jeg prøver :) Det er trods alt levende væsner og deres vilkår det handler om.

Indlægget er sponsoreret i den forstand at jeg har fået tilsendt materialer til en økojulemiddag.

6 kommentarer:

katten89 sagde ...

Jeg går rigtig meget op i økologi og bæredygtighed - faktisk i sådan en grad at jeg stort set aldrig køber andet end økologisk kød og mælkeprodukter - med undtagelse af hvis der nu skal skinke på pizzaen osv. Så hvad angår mælkeprodukter og kød er vore forbrug baseret på 95 % øko. :) I forhold til grøntsager, krydderier, kornprodukter mm. er resultatet nok 80-90%. Min baggrund for stort set udelukkende at købe økologiske produkter er, at jeg simpelthen ikke vil være med til at støtte konventionelt landbrug, der har så lidt fokus på dyrevelfærd og som henstiller dyrene til miljøer som er så meget imod deres natur. Desuden synes jeg det er en skræmmende tanke, hvor stor en indvirkning sprøjtegifte har på vores drikkevand, natur og dyreliv.

Herhjemme er vi to mennesker på SU og bruger omkring 2800 om måneden på mad :) For mig er det prioritering at købe økologisk og så har vi måske en dag eller to i ugen, hvor vi får vegetarisk mad i form af supper, tærter mm. hvor man jo ikke savner kød alligevel :) Vores løsning for at kunne få det til at køre rundt, er at vi en gang i måneden kører i Bilka, når de har den dag, hvor der er 25% på alt økologi og hvor vi så køber alle de økologiske produkter i form af kød, pasta, krydderier, kornprodukter, æg mm. På den måde sparer vi jo en del uden at gå på kompromis med produkterne. ;) Faktisk snakkede jeg med en veninde en dag om madbudget, (jeg ved at de køber mange færdigprodukter i form af færdiglavede varer som tarteletsovs, budget pølser mm.) og var overrasket over at vi kun brugte 300 kr mere end dem, når det kommer til madposten. :) Jeg løfter dog ikke pegefinger for andre, der har valgt en anden vej end mig, men ville da ønske at folk måske ville skænke miljø og dyrevelfærd en lidt større tanke, når de står ved kølemontrene. :)

Line Høj sagde ...

Min kæreste og jeg køber altid økologisk, når det handler om animalske produkter (f.eks. mælk, æg og kød). Vi forsøger også at købe økologiske grøntsager, men hvis der skal spares en måned, så bliver det på grøntsagerne. Jeg vil hellere vide, at dyrene har haft det godt :)

Helle sagde ...

Her i huset kommer der så mange øko-produkter med hjem, som muligt - men lige på kødfronten halter det lidt - pga prisen. Jeg synes det er voldsomt meget at give 90 kr for 2 kyllingbrystfiletter - og eftersom min mand nægter at spise kylling, hvis det ikke er øko, får vi meget sjældent kylling herhjemme.

Der hvor jeg synes prisen er ok, køber jeg oftest økokød - og hamstrer gerne, hvis det er på tilbud pga datoen - i min fryser kan det jo godt holde lidt længere.

Er lidt skræmt over, hvad alle de E-numre og kemiske fremstillede ting gør ved os - det jo ikke uden grund, at sygdommene eksploderer?
Og så kan jeg godt lide tanken om, at dyrene har haft det godt..

Før jeg mødte min mand var jeg ikke øko-forbruger, overhovedet - men han har fået mig omvendt og det er jeg i dag rigtigt glad for - og så er det jo bare en stor gevinst, at selv discount-butikkerne er kommet med på bølgen :-)

Anita/Photomusen sagde ...

Herhjemme kommer der flere og flere økologiske produkter ind. Jeg kan ikke have, at dyrene ikke har haft det godt, hvilket er min primære grund til at købe økologisk kød i alle former. Jeg køber så vidt, det overhovedet er muligt, økologisk kød. Nogle gange er det på tilbud eller også er det sidste salgsdato, og så hamstrer jeg. Min mand må pga en stofskiftesygdom ikke spise kød overhovedet, så for os betyder det økonomiske omkring valget af øko-kød ikke noget. Der er kun en i husholdningen, der skal spise kød.

Vi køber mange økologiske grøntsager, selv om jeg gerne vil have, at det blev endnu mere. Da vi tit kommer til Tyskland køber vi også øko-varer der, hvor de er billigere. Jeg foretrækker økofrugt- og grønt pga. giftstoffer, som jeg gerne vil undgå.
Vi (jeg) har også kødfrie dage, for jeg elsker også at eksperimentere med smagfulde vegetarretter, og jeg vil gerne reducere mit kødindtag.

Anonym sagde ...

Herhjemme går vi ikke op i økologi. jeg kommer selv fra en ikke-øko landsmandsfamilie, og hvor dyrevelfærd betyder alt - hvorfor blive landmand, hvis man ikke har tænkt sig at behandle sine dyr godt? Når man køber økologi skal man jo også huske på, at øko ikke er lig med friland. Masser af økologiske grise går også indenfor - én af de store forskelle er blot at de får noget andet fodder end de ikke-økologiske, samt selvfølgelig andre ting. Vi går efter at så længe det er dansk kød, så føler vi os sikre på kvaliteten - der er jo en grund til at det er en af vores førende ekportvarer og det skal vi være stolte af - økologisk såvel som ikke-økologisk:)

Linebinevaskemaskine sagde ...

Hej Katten89 :) Jeg tager virkelig hatten af for dit/jeres engagement og drive for at få det hele til at gå op. Jeg synes i har en rigtig god indgangsvinkel og nogle gode strategier til at få det til at køre rundt. Og så på SU :) vi prøver også at udnytte de -25% på øko som flere supermarkeder efterhånden gør sig i engang imellem. Og ja i tærter og supper savner man nemlig ikke kød på samme måde som i mange andre retter. Tak for rigtig godt in-put!

Line Høj: Tak for dit indspark :) jeg tror og håber at det er en tankegang som der er rigtig mange der kan følge.

Helle: Jeg tror at det halter for mange med økokød pga. prisen og at der bliver prioriteret anderledes. Det kan nemlig godt betale sig at holde øje med datovarer engang imellem og så fylde fryseren med det der kan holde sig :) Sikke en positiv indflydelse din mand har haft på dig :) Det er så skønt er øko er blevet så tilgængeligt, selv i mindre byer.

Anita: kun at skulle købe kød til én må hjælpe lidt på budgetter, ihvertfald lige der :) Jeg kan godt forstå at du så vælger at købe øko. Jeg synes stadig at der er mange der er skræmt over "kødfrie dage", min egen kæreste inkluderet ;) Jeg håber at de får et lidt bedre ry med tiden, da der kan laves meget lækker mad uden kød.

Anonym: Tak for din kommentar :) det er dejligt med flere vinkler (og info). Jeg tror desværre at mange har svært ved at gennemskue de mange begreber inden for dyrevelfærd og hvorfor det ene skal vælges frem for det andet. Jeg kan sagtens følge dig ift. til at købe dansk (og gerne lokalt) :)

Send en kommentar