Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

onsdag den 27. november 2013

Så er der nybagte brunkager!

Jeg er spændt som en fjeder og klar til jul! Jeg er godt igang med julegaverne, brunkagerne er bagt og fordejen til honningkagerne har snart hvilet i den obligatoriske måned. Der er lyskæder på mine små buske i krukker udenfor, kalenderlyset er fundet frem og jeg mangler bare lige at få bakset en adventsdekoration sammen med mine små Kähler juletræer.

Ja, julen er nær og jeg skal for første gang være "værtinde" juleaften. Og vi bliver 14 personer! Heldigvis har vi delt en masse af opgaverne ud :)

Den skønne skål var min oldemors og den skal fyldes med alverdens gode sager her til jul

Opskriften på brunkagerne er fra Blomsterbergs Jul fra 2012, der er en rigtig fin og stemningsfuld julebog. Jeg har lavet en enkelt ændring ift. sirup og sørg for at dine krydderier er rimelig friske :)

Brunkager
250 g smør
135 g lys sirup
250 g muscovadosukker
75 g syltet appelsinskal i små tern
3 tsk stødt kanel
1 tsk stødt nellike
2 tsk stødt ingefær
1 tsk stødt allehånde
500 g hvedemel
35 g usaltede pistacienødder
140 g mandler
2 tsk potaske
1 spsk koldt vand

1. Smelt smør, muscovadosukker og sirup sammen ved middelvarme til det er 70 grader. Tag af varmen og lad køle af i et par minutter
2. Bland kanel, nelliker, ingefær, allehånde og hvedemel med de syltede appelsintern, mandler og pistacienødder.
3. Rør potaske op med 1 spsk koldt vand i en kop og rør det i den lune sirupsmasse.
4. ælt sirupsmassen og melblandingen godt sammen, så alt melet er optaget i dejen.
5. Klip 2 strimler bagepapir der er 18 cm brede. Læg dem på tværs af hinanden i en firkantetform på 18x18cm. Alle indvendige sider skal være dækkede. Jeg brugte en firkantet kagedåse som form.
6. Pres dejen ud i formen, helt ud i hjørnerne. Lav en top af bagepair og pres dejen helt plan. Lad dejen køle af og sætte sig til næste dag.
7. Forvarm ovnen til 180 grader. tag dejen ud af formen og skær den i 4 stænger. Skær stængerne i tynde, men hele skiver og læg dem på en bageplade med bagepapir på.
8. Bages i 9-11 min. Hold øje med at mandlerne og nødderne ikke tager for meget farve. Køl af på rist og opbevar i tætsluttende bøtte.

Har du nogen julekagebageplaner?

2 kommentarer:

Helle sagde ...

Er overbevist om, at min mand kræver jødekager, så må hellere sætte en produktion i gang.

Har selv overvejet at prøve netop denne opskrift på brunkager, men om det kommer til at ske i år, er jeg pt uvidende om, men synes de ser så lækre ud.

14 juleaften.. gulp.. det var godt nok mange! :-)

Linebinevaskemaskine sagde ...

Så må du hellere gøre som han siger ;) De er altså også virkelig gode disse brunkager. Det er rigtig mange mennesker, men jeg håber det går :)

Send en kommentar