Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

tirsdag den 14. januar 2014

Chocolate fudge brownies

Helt tilbage i November var jeg til en helt særlig lille piges barnedåb, men ikke så få gæster. 65 mennesker mener jeg at vi var og derfor havde forældrene mere end nok at se til med at det mad der skulle laves og serveres. Jeg tilbød derfor at en dessert efter deres ønske til dem. De ville gerne have en skøn, klæg brownie, men uden nødder og efter meget research blev det til Jordbærkagens brownie, der er den bedste chocolate fudgy brownie (uden nødder) jeg har smagt.

Chocolate fudge brownie 20x25 cm
250 g smør
250 g mørk chokolade, grofthakket
4 store æg
190 g sukker
190 g farin (jeg bruge halv farin/ halv mørk muscovado)
125 g mel
1 tsk bagepulver
1/2 tsk fint salt
100 g mælkechokolade, grofthakket
evt. 100 g hasselnødder

1.Smelt smør til det bobler (evt i mikroovn) og smelt den mørke chokolade deri. hvis chokoladen ikke smelter helt kan du zappe den lidt igen.
2. æg, sukker og farin luftigt og cremet i et par minutter.
3. Hæl den lune chokoladeblanding ned i den luftige æggemasse og pisk hurtigt igennem til massen er ensartet.
4. Rør mel, bagepulver og salt i til det er ensartet.
5. Den lyse chokolade (og evt. hasselnødder) vendes i.
6. Krøl et stykke bagepapir der er større end formen på 30x35cm godt sammen, fold det ud og forer formen med det.
7. Fordel dejen i formen og bag brownien ved 180 grader i ca. 25 min. Der må godt hænge lidt dej ved hvis du stiller et træspyd i midten.
8. Lad kagen køle helt af, pak den lufttæt ind og frys den/sæt den på køl i et døgns tid. Det giver den helt rigtige konsistens og gør at brownien "sætter sig".

Vi serverede den helt traditionel med vaniljeis og en hindbærcoulis. Det er nemt når det er til mange mennesker :) Den vil sikkert heller ikke være ringe med hakkede Toms skildpadder, saltet karamel eller dulche de leche  "swirlet" i efter at dejen er hældt i formen.

5 kommentarer:

Helle sagde ...

Ååååååh.. savle savle! Ser godt nok lækkert ud! :-))

Anonym sagde ...

Jeg har prøvet at lave den én gang før og den var rigtig lækker! Kan dog ikke huske om jeg bagte ved varmluft eller alm. varme :-) Hvad plejer du at bruge?
Mvh. Helen

Tester 1 sagde ...

smager skønt, men min faldt sammen efter den var kommet ud af ovnen.ÆV

Unknown sagde ...

Den kage ser super lækker ud, hvor mange personer er der til i opskriften:)

Katrine sagde ...

Såå lækker efter en tur i fryseren :-) Jeg er stor fan af denne kage!

Send en kommentar