Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

søndag den 28. april 2013

Små finurlige rugbrød med chokolade, tranebær og hasselnødder

Efter at jeg arbejdede i Viborg sagde jeg til mig selv "aldrig så lang transporttid i bilen hverdag igen!"- I mandags startede jeg i Skagen og jeg har nu en transporttid i bil på min 1 time og 22 min. hver vej. Heldigvis er det voldsomt spændende og det kun i 2 måneder! Det minimere selvfølgelig min "køkkentid" herhjemme væsentligt og jeg har derfor været nødt lave nogle tilpasninger til mine sædvanlige madpakkerutiner. Og morgenmad, men det tør jeg næsten ikke nævne ;)

Det er ret vigtigt at jeg bliver fodret godt af fra morgenstunden for at kunne opretholde et anstændigt energiniveau og koncentration. Nå ja og så bliver jeg utrolig gnaven! 
Jeg prøver derfor altid at have et helt arsenal af snacks der lige kan tage toppen af sulten eller stoppe den helt. Det kan være frugt, mandler, salt mandler, rosiner, kerneboller og nu også disse skønne små rugbrød. De er helt fantastisk når jeg har fri kl 16 efter en hektisk dag og liiiige skal have et eller andet (der ikke er fra den nærmeste tankstation!). De bliver spist som de er, men jeg skal ikke kunne afvise at de også kunne være skønne med lidt smør.
De mætter rigtig godt skal jeg hilse at sige. Chokoladen giver en god sødme og fylde, mens de tørrede tranebær giver en rar syrlighed og et godt modspil.

Finurlige minirugbrød med chokolade, tranebær og hasselnødder

100 g skårne rugkerner
1 dl kogende vand

1/2 dl lunt vand
25 g gær
2 1/2 dl kærnemælk
1 1/2 spsk maltsirup (honning kan bruges, men giver ikke samme dybte i smagen)
9 g salt
35 g solsikkekerner
50 g hørfrø
10 g brændt maltmel (kan evt. undlades, men giver smag og farve)
2 1/2 tsk kakao

120 g hvedemel
100 g groftmalet rugmel f.eks. svedjrerug

70 g tørrede tranebær
8 friske dadler, grofthakkede (eller rosiner, figner, tørrede abrikoser mm)
100 g mørk chokolde 60-70%, grofthakket
100 g hakkede hasselnødder

1. Hæld 1 dl kogende vand over de skårne rugkerner og lad dem stå i 30 min, gerne 1 time.
2. Rør gær ud i det lune vand og tilsæt kærnemælk, maltsirup og salt under omrøring.
3. Tilsæt udblødte rugkerner, solsikkekerner, hørfrø, kakao, maltmel og rugmel. Rør til massen er ensartet.
4. Rør hvedemel i og rør gerne i dejen i min. 5-10 min. Dejen er meget tung og klistret. lidt ala tyk havregrød.
5. Rør tranbær, dadler og chokolade i og rør i dejen til det hele er godt fordelt.
6. Lad dejen hæve i 1 time
7. Smør 10 små minirugbrødsforme godt. Jeg har en plade med 8 huller i men ellers kan du fint bruge en almindelig muffinplade med 12 huller.
8. Drys bunden i hver smurt form med hakkede hasselnødder, fordel dejen i hullerne og drys godt med hasselnødder oven på. tryk evt. en smule med flad hånd.
9. Lad brødene hæve i 30 min.
10. Bages ved 210 grader i 35-40 min (som "muffin" nok ca. 30 min") check at de er færdige.

Jeg håber i stadig har lyst til at følge lidt med herinde, selvom jeg ikke skriver så meget herinde for tiden. I kender sikkert godt selv den der med "der er ikke nok timer i døgnet", eller energi for den sags skyld. Tingene går lidt stærkt lige nu, men det er gode ting! Vi bor mere eller mindre i en papkasse og er noget så utålmodige for at flytte ind i huset 6. juni ;) God søndag derude!

8 kommentarer:

Frk. Struds sagde ...

De ser spændende ud. Dem vil jeg prøve engang.

Hvor meget lunt vand skal der i? Er det ½ dl?

Linebinevaskemaskine sagde ...

Frk. Struds: De er ihvertfald rigtig gode :) Det er 1/2 dl

Kristine (CookieCrumble) sagde ...

Orrrh de ser herlige ud!
Ps. SÅ skønt, at se liv fra dig herinde igen :) Du har været saaaaavneeet :D

Susann Romy sagde ...

Hvor er de fine!

Linebinevaskemaskine sagde ...

Kristine: Ja ikke :D de er så skønne. åhe <3

Susann: Tak skal du have :D

Sofister sagde ...

Hvor køber du malt sirup og maltmel

Sofister sagde ...

Hvor køber du malt sirup og maltmel

Betina sagde ...

Min ovn varmer vist for meget, for de fik lige i overkanten med 40 min, men nøj, hvor er de skønne!

Send en kommentar