Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

søndag den 29. november 2009

Verden grimmeste, men utrolig gode æbleskiver!

Så fik jeg prøvet krafter med æbleskiver for første gang og resultatet blev virkelig godt rent smags og konsistens mæssigt, men hold på hvor er de grimme!! de grimmeste æbleskiver jeg nogensinde har set :D Jeg lånte min svigermors æbleskivepande sidste gang vi var på Fyn, men jeg er altså ikke sikker på at hun nogensinde får den tilbage hehe..
Æbleskiver m. citron og vanille (ca. 40 stk + smagsprøver)
  • 25 g. gær
  • 2 tsk sukker
  • 2 tsk vanillesukker (eller evt. noget vanille ekstrakt)
  • 2½ dl fløde
  • 2 dl. kærnemælk
  • 4 æg
  • 250 g. mel
  • fintrevet skal af 2 citroner
  • evt. et lille drys kardemomme..
  1. smulder gær, sukker og vanillesukker godt sammen og lad det stå og blive opløst i et minuts tid.
  2. Hæld fløde, kærnemælk og æg i skålen og pisk det sammen.
  3. Tilsæt mel, vanille, salt og citronskal og pisk til der ikke er flere klumper.
  4. Lad hæve i skålen med et viskestykke over i 2 timer.
  5. Rør rundt et par gange, for at slå dejen ned.
  6. Når æbleskivepanden er varm, hældes dejen i hulerne og vendes når undersiden er blevet pæn brun :) vend evt. ½ omgang, vent et minut og vend ½ omgang igen. Du kan holde de færdige æbleskiver varme i et ildfastfad i ovnen.
  7. Nydes lune :)
    Jeg tror måske at jeg selv bliver nød til at købe en æbleskive pande nu :)
Det har været et par hårde dage på arbejdet, med virkelig mange kunder og virkelig mange julegaver der skulle pakkes fint ind. Heldigvis er lang de fleste kunder rigtig søde og roser min indpakning :) så bliver man jo glad. Det overskygger lidt de sure, der skælder ud og ruller med øjnene af en.
Nu kan jeg se frem til en skole-fri dag i morgen hvor jeg skal besøge mormor og morfar og have besøg af yndlingstøserne :) hvad mon vi skal have at spise så? Vi skal ihvertfald se Twilight, så vi snart kan komme ind og se Newmoon yay!!
Nu vil jeg putte under et lunt tæppe, kanøfle en æbleskive mere og tænde min adventsdekoration :)

5 kommentarer:

MissMuffin sagde ...

Jeg synes de er blevet ganske nydelige:)
Vi har ikke fået æbleskiver endnu og det bliver nok også bar dem fra frost, mere kan jeg vidst ikke svinge mig op til...

Åha, sure kunder er der altid nok af, men bar en sød kunde kan heldigvis opveje det hele:)

Bitten sagde ...

De er da slet ikke grimme :D
De ser meget bedre ud end de klamme pose-æbleskiver på frost. Som jeg ikke længere kan lide.
Men det ligner, at du har taget ketchup til...

Linebinevaskemaskine sagde ...

Missmuffin: jeg har også gemt de grimme i bunden ;)
Der er heldigvis masser af søde kunder lige for tiden, selv om de skal stå i kø :)

Bitten: de første par pander var godt nok meget lidkønne :D så dem gemte jeg i bunden.
nøøøh, det er da ikke ketchup! men blendet jorbbærsyltetøj

Vibeke sagde ...

Jeg syntes de ser helt rigtige ud, iøvrigt er det jo ikke skønheden det kommer an på, men smagen:)
Knus
Vibeke

Linebinevaskemaskine sagde ...

Vibeke: jeg fik "taget" på dem til sidst og den sidste pande blev faktisk næsten helt pæne og runde :D men de smagte super godt

Send en kommentar