Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

søndag den 1. april 2012

Luftig cheesecake med fersken


Det er altså en rap sag sådan en lækker cheesecake :) Jeg er både til den bage og til dem med husblas og Daniel, ja han spiser bare det hele. Han er slet ikke så vanskelig, lige på det punkt.
Anledningen var såmænd at min mor og far kom hjem fra en varm ferie på Gran Canaria i går og så plejer vi at vente på dem derhjemme. Så hygger vi, høre om turen og får gaver ;) Det er absolut ingen hemmelighed at mig og min søster er møgforkælede!
Jeg tænkte at efter en uges tid med feriemad, er det sikkert rart at komme hjem til en hjemmegjort forårskage.. Og så havde jeg også en mulighed for at lave en kage.

Inspirationen fandt jeg i det nyeste Spis Bedre (april 2012), men jeg fulgte mine egne smagsløj, hvad jeg godt kan lidt og hvad jeg havde på lager. Og så har jeg et ret anstrengt forhold til ordet "ostekage" eller "ostelagkage"! Øv hvor det hele bare vender sig i mig, når folk kalder det det, selvom det jo er det det reelt er ;) Ja sådan er jeg så sær. Jeg får også fnidder af "choko", men ikke mere om det!

Luftig Cheesecake Med Fersken 25 cm spirngform

Bund:
14 digestivekiks (evt. dem med chokolade)
100 g smør, smeltet

1. Knus/ Blend kiksene og bland dem sammen med det smeltede smør.
2. Smør springformen og pres kiksemassen godt ned i bunde og tryk den helt plan.

Fyld:
8 halve ferskner fra dåse (rigtig ferskner er sikkert også rart, men altså "de forhåndenværende søm")
2 spsk citronsaft
120 g sukker
Kornene af en vanillestang
400 g. flødeost
6 blade husblas
2,5 dl piskefløde

1. Blend fersknerne til puré sammen med citronsaft, sukker og vanille.
2. Pisk puréen sammen med flødeosten.
3. Læg husblassen i blød i koldt vand i 5 min.
4. Varm et par deciliter af massen op (jeg brugte mikroovn) og rør husblassen ud deri, indtil den er smeltet.
5. Bland det hele sammen.
6. pisk fløden til mellemfast skum og vend det i ferskencremen fra før. Den færdige creme skal være ensartet.
7. Hæld ferskencremen oven på bunden.

Topping:
1 blad husblas
4 halve ferskner fra dåse
6 spsk af siruppen fra fersknerne
1 spsk flormelis
2 spsk citronsaft

1. Udbløs husblassen i koldt vand i 5 min.
2. Blend fersknerne sammen med sirup, flormelis og citronsaft.
3. Opvarm halvdelen af ferkenpuréen og rør husblassen ud heri.
4. Bland alt ferskenpuré sammen.
5. Dekorer kagen som du synes :)

Note: Kagen er lækker lugtig og cremet med en mildt smag af fersken. Toppingen giver et rigtig godt friskt modspil til det cremefyld. Det er bestem en der skal laves igen :) Den smager lidt henad ferskner med råcreme. Friske ferskner vil selvfølgelig være rigtig godt!

Ja, så er endnu en skøn weekend forbi, men heldigvis har jeg lidt ferie fra onsdag af. Tirsdag er mig og Sabina inviteret til en hytteostaften hos Arla i Århus, så der drager vi ned. Det bliver rigtig hyggeligt tror jeg :) Roadtrip!


9 kommentarer:

Kristine (CookieCrumble) sagde ...

hvor er du dygtig Line - den er virkelig smuk!

Linebinevaskemaskine sagde ...

Åhr tak kristine :) jeg blev ikke helt tilfreds med dens look, men så må jeg jo lave den igen ;)

Pernille sagde ...

HAHA! Jeg hader virkelig også brugen af choko!! Hvis man ikke kan stave til det eller er for doven til at skrive det ud.. så hold jer fra det!! Det bruges også på engelsk.. og det er bare ENDNU værre!!

Piskeriset sagde ...

Så smuk en oste... æg cheesecake :-P
En af de bedste kagetyper, der findes!

The Cakeaholic sagde ...

Mmm... hvor det den bare vildt lækker ud :)

Linebinevaskemaskine sagde ...

Pernille: Det er virkelig irriterende ;) jeg har aldrig hørt det brugt på engelsk, men gruer for det!

Piske: du kan selv være en ost ;) ja cheesecakes er geniale.

Cakeaholic: ih ak :D

Anonym sagde ...

Hej Line
Jeg vil prøve at lave denne kage fredag.Jeg har lige et par spørgsmål, som jeg håber du kan svare på :)
Bunden skal ik bages?
Skal kagen stå på køl først med ferskencremen, inden topping kommes på? Jeg har kun prøvet at bruge husblas en enkelt gang. Og tænker ferskencremen skal stå og stivne inden toppingen kan komme på. Eller har jeg taget helt fejl? :) Hilsen Line

Linebinevaskemaskine sagde ...

Line: Nej :) det er en helt "klassisk" og nem cheesecakebund.
Hmm, hvis du vil lave et mønster ligesom mig, vil jeg bare lave det med det samme mens fyldet er lidt blødt. Hvis du vil dække hele overfladen, vil jeg nok, som du selv siger, lige sætte den på køl en times tid før toppingen spredes ud derpå. Håber at jeg giver mening :)

Anonym sagde ...

Super dejlige og inspirerende opskrifter du har :o)
Prøvede at lave denne kage i dag - smagte dejligt :) men :( - havde dog problemer med at få den ud af formen - bunden var for tynd til at bære kagen. Forstår ikke hvordan det kunne lykkes for dig ? Måske min springform er en smule større end din..
Vil lave den igen men 2½-3 doble bunden. (elsker jo altså også bare bunden:-) )
Laver du den typisk dagen før den skal nydes ? eller hvor længe har du den på køl ?
:o)

Send en kommentar