Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

lørdag den 31. marts 2012

Marcipanpåskeæg med stikkelsbærsirup & hvid chokolade

På Foodexpo var jeg så heldig, at jeg fik fik et par ting med hjem fra Vibegaard :) Et par rigtig lækre ting, der gerne skulle komme i handlen om et par måneder!

Jeg er helt forelsket i den her stikkelsbærsirup. Stikkelsbær er desværre lidt overset  og med mindre man har et par buske i haven kan de godt være lidt svære at stifte bekendskab med. Det er synd og skam, for stikkelsbær er saftige, aromatiske, syrlige og sødmefulde på samme tid og siruppen reflektere lige nøjagtig de smagsnoter :) Den er simpelthen så lækker og smagen fylder utrolig meget. Modsat nogle andre sirupper jeg har smagt, smager den bestemt ikke af sukker, men af det den er lavet af.
Den kan bruges i dressinger bl.a. i en mild karrydressing, på havregrøden, yoghurten, i din the, wokretter, cheesecake, i og på is og mange andre ting! De har også en solbærsirup der smager helt fantastisk :)

 Jeg fik også en Single Saft med stikkelsbær med hjem, men den har jeg tilgode lidt endnu. Jeg regner med at den skal nydes iskold mens jeg sider i en lun solstråle. Grunden til at den hedder "single saft" er at bærene kun er blevet presset én gang, for at få mest muligt smag ud af dem. Ofte bliver bær presset over mange gang, med vand for at få det hele med, men saften bliver så også fortyndet. Jeg vender tilbage når jeg har smagt den ;)

Deres ribssaft smagte rigtig dejligt og kommer i smukke flasker. Pæn emballage er også noget jeg sætter pris på :) Jeg håber deres produkter kommer i nogle Aalborgensiske butikker.

Tilbage til det jeg brugte noget af min sirup til. Nemlig påskeæg! marcipanæg med stikkelsbærsirup OG hvid chokolade. Så bliver det da vist ikke mere yndlings med yndlings på.

Marcipanæg med stikkelsbærsirup & hvid chokolade
250 g marcipan 
4-5 spsk stikkelsbærsirup
150 g hvid chokolade
ca 5 spsk flormelis
175 g mørk chokolade

1. Ælt marcipanen sammen med sirup.
2. Smelt den hvide chokolade og ælt det i.
3. Ælt flormelis efter smag i. Massen er ret klistret.
4. Sæt på køl 1 en halv time, så massen sætter sig lidt.
5. Tril til kugler, æg eller hvad du gider :) og dyp i mørk smeltet chokolade. 

Note: Marcipanen blev næsten helt cremet i konsistensen og med en lækker syrlighed og aromatisk smag fra stikkelsbærene :)

7 kommentarer:

Lene's kage-design sagde ...

Ja vi andre må så vente til næste år med at afprøve opskriften, eftersom stikkelsbær sirup først kommer om et pr mdr, som du skriver :(

Linebinevaskemaskine sagde ...

Du kan jo også lave dem med alle andre frugtsirupper :) eller smide lidt spiritus i. jeg synes bare at det var en god kombi :) påskeæg/marcipan kuglerkan jo laves hele året

MissMuffin sagde ...

Line, du må være min ukendte mad-emballage-tvilling, for jeg har det på helt samme måde:) Simpelthen så snyd du fik det med hjem, for jeg kan godt huske hvor godt det smagte!!
Glæder mig til at se dig imorgen- men må desværre nok meddele sig, at hvis du kommer før bliver du sat i arbejde! Heldigvis den slags, som stadig kan foretages fra sofaen, for jeg har brug for lidt af din tekniske snilde:)
OG jeg har husket at købe cola:)

mobil reparation sagde ...

Lyder lækkert, så det skal da prøves, når den frugtsirup kommer. Tak for tippet :)


Hilsen

Jette
iPhone reparation
http://www.mobilreparationer.dk/

Linebinevaskemaskine sagde ...

Missmuffin: Det tror jeg også jeg er ;) Du må komme forbi til en smagsprøve. haha jamen du sætter mig da bare til noget :) hvis jeg ikke kan finde ud af det bliver jeg nok lidt hysterisk, men når bare du har cola går det nok ;)

Jette: Jeg håber snart den kommer i butikkerne, for den smager godt nok lækkert :)

Anonym sagde ...

Hej Line

Lækker blog :)

Kan man lave dem uden sirup/spiritus?

Linebinevaskemaskine sagde ...

Anonym: Tak skal du have :) ja det vil jeg tro. Måske med lidt revet citron eller limeskal i for at give lidt syrlighed. eller et par spsk appelsinmarmelade.

Send en kommentar