Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

lørdag den 10. marts 2012

Hjemmelavet Whiskysauce med BBQ

Eller ihvertfald sådan semi :) Den er ihvertfald hurtig og du kan selv bestemme hvor krydret den skal være og ikke mindst, hvor spritet. Den kan ganske vist også laves fra bunden, men på en travl dag er det da er meget rart kort at have i baghånden. Jeg fandt den inde hos Heidi og i går hvor der manglede lidt dyppedyp til fredagsbøffen faldt den i god jord. Jeg har ikke ændret alverden i den :)


Whiskysauce med BBQ
1,8 dl barbecue sauce (jeg brugte en Jim Beam da det var den jeg havde, men den billigste er sikker også fin)
Oksebouillon (terning eller pulver) der passer til 1/2 l væske
1 tsk karry
2 tsk sød paprika
1/2 tsk stødt peber
2 tsk tørret rosmarin
1/2 l fløde
2 spsk whisky
evt. et dryp citron

1. Hæld barbecuesaucen i en gryde og rør krydderierne samt oksebouillon i.
2. Hæld fløden i og rør til det er blandet.
3. Varm saucen op og lad den simre i 3-4 min.
4. Hæld whiskyen i og smag saucen til med krydderier og whisky.

Note: Jeg var lidt skeptisk, men jeg blev positivt overrasket :) Den har har en virkelig god dybte i smagen, lidt mere spicy og skarp en "købesaucer"og så er den da lynhurtig lige at bikse sammen. Jeg har set opskrifter hvor der bruges tomatpuré, så det må prøves en anden gang. Whiskyen jeg brugte var bare en slavemodel jeg havde fået en rest af, så jeg ved ikke hvor meget det betyder smagsmæssigt om det er den ene eller den anden der bruges.

I må allesammen have en rigtig god lørdagaften :) i kan stadig nå en lørdag og/eller søndagsbøf!

7 kommentarer:

Anonym sagde ...

Uhmmm, den må prøves :-)

Mange hilsner
Birthe

heidi sagde ...

Den er nemlig rigtig god, og selvom det måske føles lidt snyd at bruge en færdig BBQ sauce, så er det da alligevel noget mere hjemmelavet end at købe en færdig glaske fra Jensens og bare blande fløde i :-)
Men det kunne nu også være sjovt nok at prøve helt fra bunden.

Linebinevaskemaskine sagde ...

Birthe: Det må du bestemt :D

Heidi: Lidt snyd har også ret og den slår nemlig jensen's godt og grundigt :) Og hvis man bruger den billigste bbq er det også billigere.

Pernille sagde ...

Cathrine lavede saucen her til aftensmad i aftes. Den var fantastisk! Vi blev også enig om vi aldrig køber Jensen sauce igen!!

Linebinevaskemaskine sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Linebinevaskemaskine sagde ...

Pernille: Fantastisk! Jeg sagde at hun sagtens kunne gøre det :) Jensens er også bandlyst herhjemme ;) Den her er bare så nem.

Unknown sagde ...

Brugte du madlavningsfløde? Hvilken %?

Send en kommentar