Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

søndag den 11. marts 2012

Surdejsstykker med chokoladestout

Jeg bagte de her skønne boller til vores aftensmad i går :) opskriften har jeg fra Brødet, der en en skøn brødblog med mange spændende opskrifter og gode råd. Jeg har ændret en smule i opskriften, men ikke meget.

Stykkerne er bagt med surdejen Frode, der giver en rigtig god smag og en lækker struktur. Jeg fik Frode af Sabina, der er er Madam Surdej i bloggruppen. Hvis du ikke har helt fod på det med surdej, men mod på at kaste dig ud i det kan jeg varmt anbefale hendes surdejs guide. Den giver svar på meget og gør det rigtig overskueligt. Det er faktisk ret nemt, så lad dig endelig ikke skræmme :)

Surdejsstykker med chokoladestout 8 store sandwichstykker eller 10-12 alm. boller

400 g. hvedemel (jeg brugte vinjett)
150 g. fuldkornhvedemel (jeg brugte Vinjett fuldkorn)
1 spsk brændt maltmel (vigtigt!)
100 g havregryn
5 dl chokoladestout eller Guiness øl
1 dl vand
2 dl surdej
5 g. gær
1 1/2 tsk groft salt

1. Bland hvedemel, fuldkornshvedemel, maltmel, havregryn sammen i en skål og rør lidt efter lidt øl og vand i.
2. Lad blandingen stå på køkkenbordet i en 1/2 times tid
3. Rør nu surdej, salt og gær i blandingen fra før.
4. Lad dejen (der er ret klistret og våd) hæve lunt i 2 timer, hvor du vender rundt i dejen 2-3 gange i løbet af hævetiden.
5. Drys bordet med et tyndt lag mel, hæld dejen ud derpå og vend dejen rundt så den bliver pudret med et tyndt lag mel hele vejen rundt.
6. Smør den skål dejen skal koldthæve i med olie og læg dejen deri.
7. Dæk skålen til med film og lad dejen hæve i køleskabet min. natten over. Jeg tror min stod der omkring 12 timer.
8. drys mel på bordet og hæl forsigtigt dejen ud derpå. Jeg flyttede forsigtigt rundt med dejen med en fadskraber til den var en 2 1/2 cm tyk rektangel.
9. Skær dejen ud i firkanter/rektangler med en skarp kniv eller fadskraberen og brug ligeledes fadskraberen til at flytte dejstykkerne på bageplader.
10. Lad dem hæve imens ovnen bliver varm til 250 grader.
11. Drys dem let med mel og bag dem derefter i ca. 15 min til de lyder hule når de bankes i bunden.

Note: Bollerne er saftige, med en tæt og sej krumme der passer perfekt til sandwich, frokost og burger. De Har en ret dyb, maltet smag med en snert af den søde øl. Det er ikke sidste gang jeg laver dem! 
Daniel sagde at bollere var gode og det betyder, oversat til almindelig dansk, at de smager virkelig godt ;)

Jeg havde den her til at stå, så det blev den jeg brugte :) Jeg har heldigvis en til i gemmerne.

Billedet er ikke det bedste, men nøj hvor var det rigtig weekendmad! Godt med tzatziki og en bøf i midten og resten af aftenen på sofaen med en fluffy hund og en god film :)

Resten af aftenen i dag vil jeg bruge på at forberede mig på ugen der kommer. Jeg har en del møder og praktiske ting på arbejdet, men heldigvis også nogle gode ting at se frem til. Onsdag har jeg fri, så der tage mig og Sabina på roadtrip til Metro og Ikea for at få købt det mest nødvendige ;) og lidt til. 

6 kommentarer:

MissMuffin sagde ...

Madam Surdej?! Det er ikke så lidt navne man kan få sig- tror jeg prøver at kalde Kristian for Monsiur Surdej- måske han bedre kan li det end Hr. Muffin:) Haha..
De ser lækre og sprøde ud- og den burger der ser nu heller ikke tosset ud:)
Jeg mangler ikke en masse i hverken Ikea eller Metro, men mon ikke vi finder noget alligevel:)Sån plejer det jo at gå.

Kristine (CookieCrumble) sagde ...

ååååh altså, hvor er de smukke, og garanteret mega møj lækre :) Jeg har en dej til hævning i køleren pt. på Sabinas Pampasstykker. Jeg glæder mig ret meget til i morgen, for at se hvordan de bliver, og om de bliver ligeså proff i udseende og smag som Sabinas :) eller skulle jeg kalde hende Madam Surdej ;) AHAHAH!

Bitten sagde ...

De ser knaldhamrende gode ud jo! Fantastisk med endnu et surdejsprojekt til min lille Silvio, når han atter er vokset efter jeg brugte af ham i dag :)
(For ikke at denne kommentar skal lyde alt for syg skal det nævnes, at Silvio er navnet på min surdej...)

Linebinevaskemaskine sagde ...

MissMuffin: ja da ;) det er dit nye kælenavn. Du har gjort surdej til det nye sort. Og Kristian er den fødte Monsiur Surdej :D

Kristine: Åh du booster altså lige min selvtillid :) Jeg glæder mig til at høre om pampasstykkerne! Skal vi ikke blive enige om at det er det hun hedder ;)

Bitten: Du må bestemt udsætte Silvio for dem! De er eminente og aromatiske :)

Søren sagde ...

Frode :-) .. Godt navn, til en surdej, det har jeg slet ikke tænkt over.. tror da også jeg må finde et navn til min surdej.

De ser overordentlig lækre ud på det billede der. Jeg kan godt lide du understreger det brændte maltmel. Det er faktisk en rigtig vigtig ingrediens.

Jeg er selv lige løbet tør for maltmel og det har været nogle hårde dage :-), men heldigvis er der planer om et visit hos købmanden der fører det i dag.

Netop som du serverer det, med lidt salat og en bøf, mere behøves ikke, det ser rigtig godt ud.

Bedste Hilsner
Søren

Linebinevaskemaskine sagde ...

Søren: Ja ikke ;) Jeg tror det gør at jeg får så dårlig samvittighed når jeg glemmer at fodre ham.
Maltmel er nemlig faktisk ret essentielt i opskriften for at få den der lækre, dybe smag. Du må da vist heller få købt et lille lager ;) det er lige til at blive afhængig af.
Som du så fint skirver, behøves der ikke ret meget :) Brødet har virkelig karakter i sig selv.

Send en kommentar