Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

tirsdag den 27. marts 2012

Rødkålssalat med hindbærvinagrette

Jeg skal da lige love for at vejret viser sig fra sine pæne side lige for tiden! Selvom der er mørkt når jeg skal afsted om morgenen, bliver det opvejet temmelig meget af alt det skønnesolskin der vælter ind igennem vinduerne. Det kunne være fantastisk hvis der var bare lige rimeligt værd på min fridag i morgen :)
Når solen liger frem og temperaturem udefor stiger stille og roligt, bliver maden herhjemme også automatisk lettere og det er ikke just simreretter der står på menuen for tiden. Jeg elsker dem godt nok, men det er bare lidt mere lækkert med grillmad og salater :) og ja, ja jeg er lidt langsom med det rødkål der, men det er først nu jeg har kastet min kærlighed på det.


Rødkålssalat med hindbærvinaigrette
600 g. rødkål, snittet meget fint
2 æbler i små tern
1 1/2 dl tørrede tranebær
Ristede græskarkerner

1. Bland rødkål, æbletern, tranebær sammen. Gem græskarkernerne.

Hindbærvinaigrette
1/2 dl hindbæreddike
2 1/2 spsk honning
1 lille håndfuld moste hindbær
3 spsp koldpresset rapsolie f.eks. fra Egeskov
1 spsk citronsaft
salt, peber

1. Rør honningen ud i eddiken, rør hindbær, olie og citronsaft i.
2. Smag til med salt og peber og juster evt. med de andre ingredienser.
3. Hæld hindbærvinaigretten over salat og lad den trække på køl i min et par timer.
4. Drys med græskarkerner lige inden servering.

Note: Det er frisk, syrlig og bidder en smule i kinderne. Jeg kan bedst lige når kålen er skåret meget meget fint, men det er jo smag og behag :)

Prøv lige at se hvad jeg fik lov til at smage på i går! Honning med kanel, chokolade og mint. Det er en veninde der har købt det på Forårsmessen her i Aalborg og hun synes lige jeg skulle smage de alternative honningvarianter. De er fra Mors Honning og jeg ærger mig sådan over at jeg ikke har nogen selv!
De smagte temmelig godt alle tre, på hver deres måde. Den med chokolade, havde også lidt nøddestykker og smagte lidt henad toblerone.
Kanelen var bare rigtig hyggelig og rar i smagen uden at være for stærk. Minten er helt fantastisk! Men nu elsker jeg også mint utrolig højt ;) Hvor ville jeg dog gerne have fingrene i sådan 3 glas, for det er virkelig kræs!

4 kommentarer:

Pernille sagde ...

Jeg har svært ved at forstille mig honning med anden smag.. end honning!

Linebinevaskemaskine sagde ...

Jeg var også temmelig skeptisk, men det var faktisk rigtig godt :)

Anonym sagde ...

Hvor sjovt! Jeg bor på mors og har faktisk stået i en butik hvor vi solgte lige nøjagtig det honning der.
Du har ret, det smager skønt!
- Christa:-)

Linebinevaskemaskine sagde ...

Christa: Øj du er heldig! :) Det er desværre ikke til at opdrive her i Aalborg :( men ja det smager virkleig godt.

Send en kommentar