Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

onsdag den 28. marts 2012

Små mazarintærter med ristede havregryn & nutella

Nogle gange skal der bare et eller andet godt til og det var tilfældet i weekenden :) Jeg havde tilfældigvis en pakke marcipan til at ligge og nogle små tærteforme med løs bund, som jeg manglede at prøve. Jeg havde jo faktisk ikke noget valg! og med en kageglad kæreste er det faktisk helt umuligt at lade være. For jeg er jo ikke kageglad, det ved alle ;) men det er ihvertfald hans skyld!
Opskriften fandt jeg hos den evigt dygtige Sif, der altid kan ryste en lækker kage ud af ærmet.


Små mazarintærter med ristede havregryn & nutella 9 tærter á 10 cm eller en 25 cm tærte

Bund
250 g mel
150 g koldt smør i tern
1 æg
et par spsk isvand

1. Smulder smøret godt ud i melet med hænderne eller med den flade pisker til din røremaskine.
2. Hæld vand og æg i og sammel dejen til en ensartet klump uden at ælte for meget i dejen.
3. Pak dejen ind i film og læg den på køl i min. 1/2 time.
4. Rul dejen ud, stik cirkler ud der er 3 større end de små tærteforme, smør formene let og tryk dejen på plads i hver enkelt form.

Fyld

  • 300 g marcipan, revet. f.eks fra Odense Marcipan
  • 200 g sukker
  • 3 store æg
  • 125 g smør, i tern
  • 1 tsk vanillesukker
  • 1 dl havregryn, ristet gyldne på en tør, hed pande
  • 2 tsk nutella pr. tærte

1. Rør marcipan sammen med sukker og det ene æg, til massen er ensartet.
2. Rør de resterende æg i et ad gangen og pisk godt imellem hvert æg.
3. Pisk smør og vanillesukker i til massen er ensartet og luftig.
4. Fordel fyldet i tærteformene og fordel havregrynene over.
5. Bag de små tærter i ca. 35 min ved 175 grader eller den store i 1 time.
6. Lad tærterne køle helt af, smør nutella på toppen og pynt.

De fineste små forme (som jeg ikke lige har fået taget billede af) har jeg købt her hos Amazon.co.uk :) De koster ikke alverden og er rigtig gode. Og så er det skønt med den løse bund!


Apropos lækker marcipan, så har jeg modtaget en fin påskepakke fra Odense marcipan :) Det er ikke sådan at kimse ad. Jeg tror faktisk at jeg måske kunne finde på at lave endnu en stak af de små tærter. De er nemlig nemme at have i fryseren til når der kommer uventede gæster :)

6 kommentarer:

Tante Sød..og den sure øko-citron... sagde ...

ahh,, lyder lækkert. Og ja, fine forme ... dem gad jeg godt ha en stak af:-)

Camilla sagde ...

Åh, hvad - de ser ser MEGA lækre ud! Mums, jeg elsker mazariner :o)

Anonym sagde ...

Uhm, man skulle da være et skarn hvis man ikke kunne spise sådan en :-)

Mange hilsner
Birthe

Linebinevaskemaskine sagde ...

Tante sød: De er super lækre :) Jeg er også virkelig glade for dem.

Camilla: De sad altså også lige i skabet! Jeg elsker også bare de hjemmebagte af slagsen.

Birthe: Det skulle man ;) de er temmelig nemme at holde af :D

heidi sagde ...

Skønne tærter - det er ikke et godt tidspunkt at kigge på dem, når man er ved at gå sukkerkold!

Nu er jeg lidt nysgerrig mht. metalformene - jeg var meget tæt på at bestille nogen også (du bliver ved med at lokke mig i Amazon-fordærv - først en is/cookie-ske, og nu dette - hvad bliver det næste??), men jeg kunne se på mange af kommentarerne at de ruster, nogle gange efter første gangs brug, selvom de har vasket dem af i hånden.
Har du haft problemer med det, eller smører du dem ind i olie eller noget?

Linebinevaskemaskine sagde ...

Heidi: haha nej det tror jeg gerne ;)
Jeg ved godt at jeg er en værre en ;) jeg har slet ikke oplevet noget med dem endnu. Jeg gav dem sprayfedt inden jeg brugte dem og vaskede dem af i hånden da jeg havde brugt dem.

Send en kommentar