Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

fredag den 2. marts 2012

Oreo Mint Ice Cream

Jeg tror godt at denne is kan kvalificere sig som "yndlingsis" - eller ihvetfald i en top 3 ;) Jeg mint/chokolade kombinationen i milkshakes, chokolade, kage, desserter og is.. Nå ja og Ice Blends fra Barresso! Jeg har også før lavet den med små tern frosset brownie i.

Oreo Mint Ice Cream ca 1 liter
blanding 1
2,5 dl piskefløde
2,5 dl mælk (skummet er ganske fint)
1 dåse kondenseret mælk, kold
Kornene af 1 vanillestang 

1. Rør mælk sammen med fløde og kondenseret mælk.
2. pisk vanillekornene ud heri.


ELLER

Blanding 2
4 æggeblommer
160 g sukker
1/2 l piskefløde
2 dl mælk
kornene af 1 vanillestang
1. Pisk æggeblommer, sukker og vanille i 3-4 min. til sukkeret er opløst.
2. Rør mælk og fløde i.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
160 g. Oreos, hakket groft
Pebermynte aroma, olie, essense. Smag dig frem, styrken variere meget. Jeg brugte nok 1- 1 1/2 tsk aroma, men der skal kun et par dråber olie til
evt. lidt grøn farve for det ægte kemiske, men elskede grønne skær


3. Rør pebermynte i.
4. Frys næsten færdig på ismaskine. Jeg brugte selvfølgelig min elskede Gaggia Gelatiera fra Whiteaway.
5. Når isen er næsten færdig vendes de hakkede Oreos i.

 Note: Jeg elsker den friske, cremede mintis, sammen med de lidt chewy Oreo stykker. Og gerne mange af dem! Jeg kan kun anbefale isen :) Den vil også være genial i en milkshake med et skvæt mælk. Eller til en brownie.
Hvis bruger blanding 1 bliver isen lidt mere "mælke" og en anelese "sej", hvor blanding 2 er mere cremet, tyk og blød :)


12 kommentarer:

MissMuffin sagde ...

Den ser virkeligt MEGA lækker ud! UHM!!!!! Næste gang du skal holde madklub for os, så skal temaet være "is-bar"!

Marian N. Larsen sagde ...

OMG det lyder også PRÆCIS som min favorit is-flavor! Lækkert... og ja, det er jo både fredag og forår og så må man gerne få is allerede kl. 9.30!

Bettina Holst - om kunst, indretning, kreative ideer o.ma. sagde ...

SPOT on på mine all-time yndlinge; oreo og mint is. Salig salig bare ved tanken :-)

Anonym sagde ...

Hold nu fast det lyder godt!
Hvor kan man få pebermynte af en god kvalitet? Jeg er ikke meget for supermarkedernes syntetiske udgave.

Nadia W.H sagde ...

Nøj hvor jeg allerede glæder mig til, at skulle afprøve denne opskrift.
Blev lige enormt lækkersulten.

Christina.Smagsløjer sagde ...

Det lyder jo som det perfekte match!
Nu mangler jeg endnu mere en ismaskine :-)

Kristinas Madunivers sagde ...

Den ser vildt lækker ud den is, mums. hvilken blanding hælder du mest til, 1 el. 2 ? og hvilken blanding er der taget billede af ?

Linebinevaskemaskine sagde ...

MissMuffin, det kunne nu godt arrangeres ;) den smager skøøønt

Marian: Det må man nemlig gerne ;) det er altid istid

Bettina: Så bliver det ikke bedre ;) det er ogsånogle gode ting

Ida: Jeg har pebermynteolie (tror jeg det er) fra urtegaarden :) den er vist fra matas eller panduro. Den er ihvertfald til bolcher :)

Nadia: Den smager altså også helt fænomenalt :)

Christina: Det er jeg også meget tæt på at sige at det er ;) Mangler man ikke altid køkkengrej :D du burde eje en!

Kristina: isen er lavet blanding 1 :) det burde jeg faktisk lige have skrevet. Jeg havde ikke lige æggeblomme, men kondenseret mælk på lager :) Den er også en bitte bitte smule mindre arbejdskrævende. Jeg tror jeg hælder mest til kondenseret hvis der er mange og store stykker i som her og æggeblommer hvis der er "ren" is eller med med lidt bær i :) håber det giver mening.

Linda sagde ...

Det lyder som en rigtig spændende is. Nu må jeg nok snart overveje alvorligt om jeg skal skrive en ismaskine på ønskesedlen...

Freja sagde ...

respekt for de madportrætter!

Spisekammeret sagde ...

Nøj, hvor lyder det uartigt. Jeg sidder helt og drypper mundvand i morgenkaffen nu. Jeg synes det lyder rigtig interessant med kondenseret mælk i isen.
m.v.h.
Ulrik

by Busk sagde ...

Nøj det ser godt ud. Skal helt klart have prøvet blanding 1 af :-)

Send en kommentar