Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

mandag den 1. februar 2010

Almond butter & chorizo pizza pockets

For søren da hvor tiden dog flyver :) Endnu er herlig uge er startet, og mandag er næsten så godt som gået.
Nu hvor jeg har fået et lille venskab med peanutbutter OG en ny super lækker blender, bestemte jeg mig for at lave almond butter her i weekende. Jeg fandt en guideline hos den grønne pige og kiggede ellers efter ideer på nettet :)

Almond Butter:

  • 300 g. mandler
  • 1 -1½ tsk rapsolie (eller mandel olie hvis du har)
  • 1 knsp salt, mere eller mindre efter smag
  1. Rist mandlerne hurtigt på en varm pande under konstant omrøring.
  2. Hæld mandlerne i en blender og blend til de ligner rasp. Jeg brugte ICE funktionen og den alm. funktion på minimum. skrab ned ad siderne engang i mellem og ind i midten.
  3. Giv blenderen en pause engang i mellem, så den ikke overopheder. Når mandlerne ligner rasp, kan du tilsætte lidt olie og salt.
  4. Blend videre :) nu er vi der næsten
  5. nå den er glat og cremet er den færdig :)
    Note: Det smager super godt på rugbrød med banan på. mums! Man skal dog, lige som peanutbutter, vende sig til at det har en anderledes konsistens og og smag end man er vant til.
Jeg fik også virkelig lyst til at bage her i weekenden :) sådan bare lidt til aftensmaden og til fryseren og til til mindre overskudsagtige dage. Jeg bagte også banan-chokolade og nogle blåbær muffins fra Amo's store Bagebog 2, men de var ikke rigtig nogen succes! De smagte fint nok, men blev meget underlige i konsistensen :( øvøv, det værste er næsten at en af yndlingstøserne havde fortalt mig at det var en træls opskrift og jeg baare lige havde glemt det ;) jeg skal virkelig blive bedre til at skrive små noter ind i koge/bage bøgerne! man må kunne købe nogle bitte små post-its et sted.
Chorizo pizza pockets 20 stk.
  • 50 g. gær
  • 3 dl mælk (og evt. creme fraich, yoghurt osv)
  • 3 dl. vand
  • 2 æg
  • 2 tsk sukker
  • 2 tsk salt
  • 2 spsk olie
  • 40 g. sesam
  • 300 g. grahamsmel
  • 740 g. hvedemel
Tomatsauce (du skal kun bruge halvdelen, jeg brugte resten til cannelloni)
  1. Lun mælken + vandet til det er lillefinger lunt og udrør gæren deri.
  2. Tilsæt æg, sukker, sesam, salt og bland godt.
  3. Ælt de to typer mel i lidt efter lidt og ælt dejen godt igennem.
  4. Lad dejen hæve tildækket et lunt sted i min. 1 time.
Fyld (du skal kun bruge halvdelen, jeg brugte resten som fyld i canneloni)
  • 450 g. hytteost
  • 2 spsk soltørrede tomater i olie, drænede
  • ½ dl friskrevet parmesan
  • 1 æg
  • salt, peber
  • 1 pk tyndt skåret chorizo
  1. blend det hele, undtagen chorizo, sammen.
Det hele samles:
  1. Ælt dejen igennem og del den i 2 lige store klumper.
  2. Rul den første halvdel meget tyndt ud med en kagerulle og stik cirkler ud med f.eks. et glas. mine var ca. 10 cm.
  3. Tryk cirklerne endnu fladere når du ligger dem på bagepladen. Mine blev lidt for tykke!
  4. Fordel 1-2 tsk. tomatsauce på hver cirkel og herefter en spsk af fyldet.
  5. Læg en skive chorizo på hver cirkel.
  6. Gentag trin 1-2 og lav lågene.
  7. put lågene ovenpå og luk hele vejen rundt med en gaffel. Brug evt. glasset du stak cirklerne ud med til at trykke ned over for at lukke ekstra godt.
  8. Læg evt. frisk mozzarella på toppen eller drys med rever ost.
  9. Bages ved 200 grader i 12-14 min
    Note: de blev ret gode, men nu er jeg også ret glad for chorizo :) og de mætter rigtig godt.
Mig og Daniel skal være sammen med et vennepar på lørdag. Vi skal lave noget mad sammen og jeg har sagt at jeg nok skal lave desserten. men hvad skal jeg dog lave? Jeg har kigget lidt i "byens bedste kager" og valget står pt. mellem hindbærmoussekage m. nøddebund, cheesecake m. passion og fersken og lemon merengue pie :) what's a girl to do?

Lige nu er der dømt sofahygge indtil jeg skal i aftenva i Viborg. Jeg holder øje med den dersens snestorm de siger er på vej, for den har jeg alt andet end lyst til at havne i! om end ikke andet må jeg pakke min dyne og noget nattøj, hvis vi nu skulle sne inde der. Måske skulle jeg også til at finde lidt morgenmad :)

11 kommentarer:

MissMuffin sagde ...

Fnis.. Nogle gange tror jeg du er min "hemmelige bage-tvilling":)
Jeg skal have dessert med til noget tøse-komsammen fredag og lige nøjagtig de 3 har jeg også i udvalg + 3 andre, haha..

Linebinevaskemaskine sagde ...

haha :D hemmelige-bage-tvilling. sjovt at vi lige er faldet over de samme desserter. de lyder bare så gode allesammen, men det jele kommer vist an på snestormen og hvor eksotiske ting jeg kan få fat i ;)

Sofie Maria sagde ...

Mmm ser godt ud ;) Lov mig at lave hasselnødsmør også - det er min favorit! Jeg kommer ikke olie i, blot lidt salt og varmer også nøddene på en pande inden...

Linebinevaskemaskine sagde ...

sofie maria: jeg skal nok prøve hasselnøddesmør også :D jeg tror jeg puttede en tsk olie i :) var så bange for at ødelægge mine fine nye blender, selvom den sagtens kan holde til det ;) bruger du også en alm. blender?

Piskeriset sagde ...

Mmm, sikke du har hygget dig i køkkenet! Jeg er jeg pjattet med de små 'lommer', men det minder mig desværre om, at jeg har en aftale med mig selv om, at jeg snart må se at få lavet pirogger - og har jeg fået gjort det? Niksenbiksen!

Og alle tre desserter lyder pragtfulde, så lav bare dem alle sammen! :-D

Linebinevaskemaskine sagde ...

Piske: Mmm.. pirogger :) det skal jeg lave med en af beboerne her i ugen. Jeg kan virkelig ikke bestemme mig hvad jeg skal lave, så måske jeg kan blive nød! til at lave dem alle ;)

Sofie Maria sagde ...

Jeg bruger sådan en lille minihakker du ved. vidste ikke en blender kunne klare opgaven - jeg har den samme som dig ;)

Tina Liel sagde ...

Chekket blender siger jeg bare! Hvor ser maden dejlig ud. De der pizza pockets skal ihvertfald prøves. Cheesecaken lyder lækker - har du bestemt dig. :-) Jeg tænkte lige på ;issMuffin da jeg læste om dessert beslutningen. En dejlig dag til dig. KNUS

Linebinevaskemaskine sagde ...

Sofie Maria: jeg har ikke en minihakker (endnu), så det var lidt et forsøg :) men tror måske en minihakkere er lidt bedre til det.

Tina: Den er bare lækker den blender :D jeg tror måske også jeg hælder mest til cheesecake, det er bare så godt.

Hanne K's verden sagde ...

Hej Line

De der pizzapocket skal jeg have prøvet af. God idé!!
God weekend.
Hanne

Linebinevaskemaskine sagde ...

Hanne: de er også rigtig gode :) de kunne evt. godt bruge lidt "rigtig" ost indeni også.
Du må også have en dejlig weekend :)

Send en kommentar