Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

søndag den 7. februar 2010

langtidshævede morgenboller og fersken-lime cheesecake

Den er weekend er også bare fløjet afsted i godt selskab :)
I går startede jeg dagen med at bage nogle langtidshævede morgenboller (dovenskaben længe leve) der jo havde passet sig selv i køleskabet i løbet af natten. Jeg mener at jeg rendte på opskriften sidst jeg var i praktik og den er efterhånden blevet lavet i utallige versioner med forskellige meltyper og nødder/kerner. Det er en god måde at få brugt mel rester på :)

Langtidshævede morgenboller (12-13 store)
  • 7 dl. koldt vand
  • 10 g. gær
  • 2 tsk salt
  • 400 g. hvedemel
  • 200 g. rugmel
  • 100 g. grahamsmel
  • 100 g. sigtemel
  • 100 g. nødder/kerner/frø (jeg brugte 40 g. hakkede mandler, 40 g. hakkede hasselnødder og 20 g. hørfrø)
  1. Rør vand, gær og salt sammen med en grydeske (eller din KitchenAid hvis du er doven, men det kan nemt klares ved håndkraft.
  2. Tilsæt herefter mel, kerner/nødder/frø.
  3. Rør det hele grundigt sammen til en meget tyk, sej, klistret grød.
  4. dæk skålen til med film og stil den i køleskabet min. natten over.
  5. Dyp en stor grydeske i en skål vand og tag en god klump dej op direkte fra skålen.
  6. Sæt bollen på bagepladen, dyp skeen i vandet og fortsæt med resten af dejen. de kan også drysses med hakkede nødder osv.
  7. Bages ved 225 grader i 18-20 min.
Note: de er virkelig nemme, er virkelig gode og mætter helt fantastisk :) de er bedst hvis de lige bliver lunet et par minutter før de skal spises, så bliver skorpen sprød igen.

I går var mig og Daniel på besøg hos en af mine veninder, jeg kender fra dengang på sygeplejestudiet, og hendes kæreste. Vi kom til kaffetid og fik kiksekage! Jeg kan slet ikke huske hvornår jeg sidst har fået det :D det er ren nostalgi, man skal bare ikke tænke nærmere over hvad den er lavet af. Der blev snakket og snakket og snakket lidt mere :) Drengene brugte meget energi på at tæve hinanden i Wii og sparke dæk mens vi lavede den gode mad. De leger simpelthen så godt sammen de to ;) Vi fik noget virkelig lækkert, mørt oksekød med krydrede hasselbagte? kartofler, rødvinssauce, hvidløgsbrød og rødvin til :) rødvin er fantastisk og skal nydes i store glas og store mængder!
Jeg stod for desserten og her var valget, efter meget frustration over så mange valgmuligheder, faldet på en fersken-passion cheesecake fra "Byen Bedste Kager". Jeg kunne dog ikke opstøve modne passionsfrugter, så jeg blev inspireret af opskriften og digtede min eget :)

Fersken-Lime cheesecake (25 cm. springform)
Bund:
  • 220 g. digestive kiks, knuste
  • 75 g. hakkede mandler
  • 75 g. hakket chokolade (jeg brugte mørk)
  • 130 g. smør, smeltet
  1. Bland alle indgredienser godt sammen og pres det godt sammen i bunden af springformen.
Fyld: (lav gerne denne del dagen før den skal serveres og opbevar i køleskab)
  • 400 g. flødeost naturel (f.eks Aldi's eget mærke)
  • 130 g. rørsukker
  • 400 g. creme fraich 38% (jeg brugte 18% og det gør jeg altid i cheesecake)
  • 4 æg
  • saft og skal af 1 flot grøn lime
  • 2 store spsk maizena
  • korn af 1 vanillestang (gem evt. stangen til at lave dit egen vanille ekstrakt :))
  1. Rør Flødeost, creme fraich og rørsukker sammen.
  2. Tilsæt æg og lime skal + saft lidt efter lidt.
  3. Rør tilsidst maizene og vanillekorn i.
  4. Hæld fylden over kiksebunden.
  5. Bages ved 190 grader i 25 min. til kagen er fast, men stadig lys.
Topping:
  • 1 ds. ferskner (6 halve ferskner)
  • 100 g. vand
  • 100 g. sukker
  • saft og revet skal af en lime
  • 5 blade husblas
  1. Blend fersknerne helt og hæld dem over en gryde.
  2. Udblød husblasen i koldt vand.
  3. Tilsæt sukker og vand, og varm massen op til det småkoger i et minut og tad det af varmen.
  4. Knug husblasen let for vand og udrør hurtigt den den varme ferskenmasse.
  5. Hæld straks ferskenmasse over den kolde kage og stil på køl.
  6. Når toppingen er stivnet kan du løsne kagen fra formen med en lille skarp kniv.
  7. Enjoy og undskyld det dårlige belyste billede og det sjuskede stykke kage ;)
    Note: knap så fast som strawberry cheesecaken og lidt mere fluffy i det, men virkelig lækker, blød og cremet. Jeg syntes at limen gav den en fin krydret cirussmag og gjorde det godt sammen med den søde, friske fersken :) Jeg er sikker på at den også ville være en vinder hvis du kan finde 2 modne passionsfrugter til at erstatte limen i toppingen.
Jeg var så heldig allerede at modtage en pakke fra USA, igen fra et chokolade swap :) og sikke en pakke! der var dælme meget chokolade i. Swap'en gik ud på at sende 1 chokoladebar, men jeg fik 3!

3 Hershey's bare :) 1 creamy milk chocolate, 1 cookies'n'creame og 1 special dark. yum! Jeg har sagt det før og siger det igen.. det er bare så hyggeligt at modtage sådan nogle små pakker :) Jeg skal lige huske at jeg snart skal sende en pakke i en anden swap.
Nu kommer yndlingstøserne og yndlingspernille snart, vi skal nemlig madklubbe :) Vi holder det det her da jeg skal lave hovedretten, Chicken feta-parmesan. Og så har jeg hørt rygter om bruchetta og Nigellas chokolademousse ;) vi kommer ihverfald ikke til at sulte.

5 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Cheesecake... åh... jeg skulle ikke have læst dette indlæg! :-D
Nammenam!

Jeg har kigget lidt på det der swapperi, og jeg tror, jeg må prøve det på et tidspunk det er lige mig -:-)

Tina Liel sagde ...

De der swaps er altså en fantastisk ide! Uhm jeg elsker elsker cheesecake og denne ser ekstra lækker ud! Hyg dig med madklubben - super ide! KNUS

Linebinevaskemaskine sagde ...

Piskeris: den blev bare lækker ;) jeg har virkelig fået øjnene op for cheesecake! det er bare fantastisk :)
Det er rigtig hyggeligt med det swapperi hvis man har tid og overskud til det.

Tina: De er virkelig sjove de swaps der :) det er hyggeligt at få spændende pakker engang i mellem med sjove ting. Jeg elsker virkelig også cheesecake :)

Louise Hougaard Jakobsen sagde ...

Sikke nogle lækre oskrifter du har her på bloggen. Jeg ved slet ikke hvor jeg skal begynde:)

Linebinevaskemaskine sagde ...

Louise: Tusind tak og i lige måde :) jeg glæder mig til kigge din blog lidt grundigere igennem :)

Send en kommentar