Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

søndag den 22. januar 2012

Pulled pineapple chicken & frokost flutes med groft ølandshvede

Nu er weekenden desværre snart overstået i denne omgang, men heldigvis har den været fyldt med hygge og god mad :) I får altså lige er ordentlig stak billeder og denne gang har jeg haft dagslyset lidt på min side.
Lørdag blev min dejlige søster 22 år! og vi var derfor ude på gården til familiefødselsdag. Uf det er altså hyggeligt at se familien :) Jeg elsker fødselsdage og nu er min egen også snart på trapperne.

Som altid står min mor for at bage de bedste boller ever og jeg er ansvarlig for kageafdelingen. Loui(se) havde ønsket den lækre cheesecake brownie med hindbærskum. Denne gang bagte jeg den i en lidt mindre springform og støbte skummet omkring og over kagen. Fødselsdagsbarnet har nemlig ønsket ekstra hindbærskum ;) Jeg lavede halvanden portion af skummet og brugte dobbelt husblas.

 Fødselsdagsbordet inden alle de gode sager kom derpå. 

Vi fik jo et godt læs sne i lørdags heroppe nordpå, så Pixi har rigtig hygget sig udenfor. Hun synes at det er fantastisk! Fie er endelig begyndt at tø lidt op over for Pixi og de leger og slås helt godt sammen ;)

Den søde Pixi, der lige har været ude at stikke hovedet i sneen <3

 Og søde Fie! Der er en voksen, ansvarlig hund der ikke sådan grisser sig til. Vi endte med at blive ude på gården til aftensmad også og vi fik endda set melodi gran prix. Jeg kan slet ikke huske hvornår jeg sidst har set det :) Det var rendyrket hygge. Vi gav hende en Phillips alu blender i gave og hun blev virkelig glad for den! Vi har den også selv og den er virkelig fantastisk :)

 I dag har bare været en rigtig søndag, der blev startet med at sove længe og spise et par fødselsdagboller til morgenmad. Så blev der surfet lidt på netter, læst blogs og gået en god tur med den lille, utålmodige hund der ville ud i sneen. Jeg har skam også været så effektiv at jeg har skrevet ansøgninger ;)

I hverdagene har jeg jo lige p.t. ikke så meget tid eller overskud til at lave noget spændende aftensmad, så jeg nyder virkelig at have lidt ekstra tid og ro til at gå og nusse rundt ude i køkkenet i weekenderne. Jeg har haft lyst til at lave pulled pork igen igen, men jeg er ikke lige rent over et stykke nallefilet på tilbud og madbudgettet er måske blevet mishandlet lidt rigeligt her i januar ;) Jeg tænkte "hey! vi har kyllingebryst i fryseren? mon det kan lade sig gi' sig?". Og det kunne det! Rigtig meget endda :)

Men men men, til sådan noget kød skal der selvfølgelig lækkert brød til. Jeg har på et tidspunkt fået et lille hæfte med brødopskrifter af min mormor. Sådan et der har været med et ugeblad og jeg brugte det som inspiration til de skønne flutes.

Frokost flute med groft ølandshvede 6 store
15 g gær
2 1/2 dl lunt vand
2 1/2 yoghurt (jeg brugte hytteost, jeg havde most lidt)
1 1/2 tsk groft salt
250 g. groft ølandshvedemel
60 g. knækkede hvedekerner
50 g. solsikkekerner
ca. 300 g. hvedemel

1. Rør gær ud i det lune vand og tilsæt yoghurt, salt, groft ølandshvede, hvedekerner og solsikkerkerner.
2. Rør hvedemelet i lidt efter lidt og ælt dejen virkelig godt igennem. Jeg gav den vist 10 min i kitchen aiden.
3. lad dejen hæve i 1 1/2 time
4. Ælt dejen hurtigt igennem og del den i 6 stykker.
5. Rul dem til pølser, tryk den flade til de er 1 1/2 cm høje og lad dem efterhæve på en bageplade i 30-45 min.
6. Drys brødene med lidt hvedemel og bag dem 15-17 min ved 225 grader.

Note: De er bløde, svampede, fulde af smag og med en skøn sej blød/sej skorpe :) De er tilpas grove uden at føles at for "sunde, tørre og grove".

Og nu til fyldet! Det blev taget lidt på gefühl og med pulled pork i baghoved.. Og hvad diverse skabe lige havde at byde på. Jeg prøver skam også på at følge et der "stop spild af mad" ;)

Pulled Pineapple Chicken 4-6 pers
4 store kylligebryst 
1 1/2 dl barberquesauce (hjemmelavet el købt - Jeg brugte det sidste af en Jack Daniels BBQ sauce med "rich honey" tror jeg det var)
1 fed hvidløg knust
1 tsk groft salt
1 1/2 - 2 tsk røget paprika
1 lille dåse ananas, hakkes finere end de alm stykker. + juicen, ca.1- 1,5 dl!

Dagen før:
1. Bland barberque sauce med hvidløg, salt, paprika, ananas og juicen i en pose.
2. smid kyllingebrysterne i, klem luften ud af posen. luk den tæt og smid den i køleskabet.

På dagen:
1. Hele hele herligheden fra posen ned i en støbejernsgryde og stik et stegetermometer i den tykke den af det ene (kyllinge)bryst. Kødet skal være stort set dækket af marinade ellers kan du evt. tilsætte 1 dl vand.
2. Smid låg på gryden og sæt den ind i ovnen ved 150 grader i 10 min og skru derefter ned på 100 grader og lad den passe sig selv de næste 2 timer. Kødet skal gerne komme op omkring de 95 grader og kan sagtens tåle at være der til de 2 timer er gået :)
3. Brug 2 gaflet til at trevle kødet fra hinanden. Læg kødet i en skål og hæld den varme marinade med ananasstykker over. Server i hjemmebagte brød :)

Note: Det smagte så godt og er noget nemmere at gå til rent tidsmæssigt end pulled pork :) det er rigtig comfort food. Kødet bliver rigtig mørt og sammen med marinaden bliver det så saftigt og lækkert! Det er helt klart noget jeg skal eksperimentere videre med. Hvem der bare havde et ordentligt bæst af en grill!

Jeg håber at i allesammen har haft en dejlig weekend og er klar til endnu en uge ;) Jeg tror jeg vil til at indføre "mandagsbøf" herhjemme. Det er da helt klart der man har mest brug for det!

24 kommentarer:

Malou Klidmoster sagde ...

Wow, det lyder virkelig lækker dit pulled kylling. Mums :-)

Selina Juul sagde ...

Herlig blog og dejlige billeder! Og dejligt du også er med på Stop Spild Af Mad bølgen :)))

Piskeriset sagde ...

Tak, nu vil jeg da fantasere om den mad resten af afte... æh natten... nøj, hvor er den kage smuk!

Tante Sød..og den sure øko-citron... sagde ...

den er bare så superflot din kage .... og både hunde og sandwich ser osse virkeligt dejlige ud:-)

Marian N. Larsen sagde ...

jeg er vild med at bage med ølandshvede. Det smager helt fantastisk! Også godt tænkt med pulled chicken.... det kan være jeg bliver nødt til at stjæle ideen!

Bitten sagde ...

Dine flutes ser overordentligt gode ud, og det samme gør din trukne kylling ;)

Det handler om at få så mange som muligt med på Philips-blender-bølgen, så godt gået!

Lilli sagde ...

Uhmmmmm, det skal da helt klart prøves. Min mand har snart fødselsdag, og sammen med forældre og svigerforældre skal han have en Weber smokey mountain, så vi kan lave "rigtig" pulled pork. Vi har jo tidligere og med positivt udfald lavet det på en alm. weber kuglegrill. Jeg er SÅ spændt på resultatet, når det bliver lavet på smokeren.

Sussi sagde ...

Hold nu op, nogle lækre billeder og opskrifter!! :)

Anonym sagde ...

Hold nu op, hvor ser det godt ud. Er vild med ideen om pulled chicken har flere opskrifter i min mappe, men ikke fået det lavet endnu :-)

Mange hilsner
Birthe

MissMuffin sagde ...

Haha, elsker tanken om "mandags-bøf"!! Herhjemme er det nærmere blevet til "Meatless Monday"!
Det hele lyder bare rigtig lækkert!
Jeg har også en opskrift liggende på "pulled chicken", hvor marinaden bla. består af cider, men jeg har simpelthen ikke fået taget mig sammen til at lave den!

A + K = ♥ sagde ...

Hvor ser det hele lækkert og godt ud :D - bagte netop brownie-cheesecaken med hindbærskum til nytår, dog inkluderet en masse citronskal i skummet, og hakkede mandler som pynt, da det lige er mig (:
Så tak for den gode opskrift - den vakte også svær begejstring hos gæsterne.

- Anne

Linebinevaskemaskine sagde ...

Malou: Det blev også virkelig godt! :)

Selina: tak skal du ha'! :) Det er med at udnytte det man har derhjemme

Piske: haha jeg håber ikke du jagtede kylling og kage i dine drømme ;) uf tak! :D den blev ret fin

tante sød: tak skal du have :) hundende er bare dejlige

Marian: det ølandshvede gør bare noget godt for brødet :) du stjæler bare løs!

Bitten: haha tak :D sådan en omgang trukket kylling er ikke så skidt endda! phillipsblener er vejen frem! (når nu man ikke har råd til en kitchenaid blender)

Lilli: Jeg kan godt forstå du er spændt :D det bliver garanteret så godt!

Sussi: ih tak :D det er nogle dejlige ting

Birthe: prøv det :D det er skøn mad

Missmuffin: Jeg kunne virkelig godt bruge en "pick me up" mandagsbøf engang i mellem ;) Du skal altså prøve det Sabina! Det er også skøn hverdagsmad

Anne; Kagen er bare et hit altid :) Det e også godt med citronskal i cheesecake delen. Din lyder også god.

Nanna sagde ...

Mmm det er nemlig bare en god kage, lavede den til nytår, dog efter den alm. opskrift - men måske jeg skulle prøve at varrierer den næste gang ..
Din kage er simpelthen SÅ smuk .. Chokolade-gitteret rundt om, er det noget du selv laver?

The Joy of coffee sagde ...

Jeg bliver simpelthen nødt til at vide hvordan du laver det fine chokolade-gitter?? Det ser super flot ud!

Anja (Zoomsnoren) sagde ...

Jeg måtte lige ind og se din lille Pixi - ej, hvor er hun altså kær <3

Linebinevaskemaskine sagde ...

Nanna: den er nemlige et hit :)Tak skal du have! JA jeg har selv lavet gitteret :)

The joy: Jeg må lige se om jeg ikke kan strikke noget sammen der viser det :)

Anja: tusind tak :) hun er bare så dejlig (det meste af tiden). Jeg satser også på at skulle have fanget nogle snebilleder af hende :)

Anonym sagde ...

hej Line, tak for en lækker ide med pulled chicken, det skal jeg prøve på grillen. Jeg har lavet pulled pork, for første gang, det var næsten en fuldtræffer, blot mindre røg og mere grilltid, samt noget syrligt æble i marinaden så burde den være perfekt. man kan også lave pulled beef a tykkam, det vil jeg også prøve.


jeg bemærkede du også er til gode bastante supper med smag. vi har en lækker karrysuppe, som fruen har udtænkt, her følger en opskrift:

Så fik jeg lavet en opskrift på min karrysuppe, som jeg virkelig elsker, den er også god fyldig, så man bliver godt mæt. Jeg tilsætter som regel lidt af dit og lidt af dat, så jeg håber opskriften her gør den ligeså god som når jeg laver den

Man kan med fordel lave til to dage, da den bare smager endnu bedre på anden dagen. Har desværre ikke et billede af den p.t.

Thai karrysuppe a la Nordjylland
200-300 gram kyllingefilet (man kan også servere med tigerrejer stegt i hvidløg eller sprøde bacontern)
1-2 løg
4 gulerødder
1-2 spsk. Karry – stærk/ostindisk (eller mere, hvis man er glad for karry)
3 hønsebouillontern
1,5 liter vand ca.
½-1 chili efter styrke og ønske
Forårsløg
Kokosmælk
Fløde
1-2 lime (skal og saft) – obs. hvis man ruller limen med håndfladen mod bordpladen et par gange, så er saften lettere at få ud)

Kylling skæres i små tern og brunes hurtigt og tages herefter op af gryden. Dernæst brunes løg i stykker (behøver ikke blive hakket fint), og karry tilsættes til sidst og bruser op i lidt olie. Dernæst tilsættes vandet – gerne kogt fra elkedel, så det er godt varmt. Gulerødder hakkes i mindre stykker og tilsættes sammen med bouillon og chili. Skal koge ca. 20-30 min. til gulerødderne er godt møre. Suppen hældes i en blender og blendes til en ensartet konsistens. Hældes herefter tilbage i gryden.
Så tilsættes kokosmælk, forårsløg og limesaft og revet skal fra lime. Til sidst smages suppen til med lidt fløde, salt, og evt. karry og chili. Fløden kan undlades, tilsæt da evt. ekstra kokosmælk. Hvis man ønsker en lidt tykkere konsistens kan der tilsættes jævning inden man tilsætter fløden, husk da at lade det koge godt igennem inden fløden tilsættes. Til sidst puttes kyllingekødet i og varmes lige igennem et par min. Og så er den klar til servering.
Kan serveres med creme fraiche og evt. persilleolie, hvor man lige hælder en anelse persilleolie over hver portion ved servering. Og selvfølgelig flutes.

Persilleolie:
Persille
Lidt salt
Olie (f.eks. olivenolie)
En anelse hvidløg
Limesaft og limeskal efter ønske.

Alle ting blendes til en fin grøn lidt tyk olie.

Anonym sagde ...

vi laver også en god gullasch suppe og har også lavet en grydesteg, hvor den brunes af, ligger i en "suppe" bestående af ca samme ingredienser som til gullasch suppe, med porer/forårsløg, tomater, mange til denne- enten friske eller fra dåse. (evt kan man tilsætte bacon)gullerødder og champignons. når stegen er ved at være færdig hives den op og kommer under sølvpapir, mens vi hælder halvdelen af væden fra- den bruges som suppebase en anden gang. den resterende væde, med alle grøntsager i, bliver varmet op og tykket lidt med maizena saucejævner. den fungerer så som en lidt tynd sauce med grøntsager. dertil får vi kartoffelmos. dagen efter varmes denne blot i ovnen, så er den sådan lidt bagt i det. selve stegen bliver rigtig god og fyldt med smag hvis den snørres op og smørres med krydderi og lidt væde indeni. sidst lage jeg også lidt forårsløg her og snørrede den sammen igen. MUMS....

får lige den tanke at man kan blende gullerødder og nogle løg ligesom til karrysuppen og på den måde evt lave en fyldigere sauce.

Linebinevaskemaskine sagde ...

Anonym: Tak for alle de gode fif og råd :) der er ikke noget som en fyldig suppe når det er koldt.

Anonym sagde ...
Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.
Anonym sagde ...

Jæi, jeg tror jeg har fundet det jeg vil servere til min fødselsdag på fredag! Vi har et ordentligt bæst af en (gas)grill, er tiderne bare det samme der? (Og hvad gør man, hvis man ikke har en støbejernsgryde? Kan man bare bruge de der alubakker?)

Hilsen Roos :)

Linebinevaskemaskine sagde ...

Roos: Det vil jeg tro de ca er :) hmm det tror, det skal bare være lukket rimelig tæt, så måske med folie over?

Malena Andersen sagde ...

hvor er kagen bare fin - men hvordan har du lavet chokolademønstret udenom? det ser super godt ud...

Unknown sagde ...

Super flot kage! Den må jeg prøve :-) hvordan laver du chokolade gitteret?

Send en kommentar