Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

mandag den 14. december 2009

Fersken-karry suppe m. Pernille's parmesanboller

Her i weekenden var vi hjemme hos mor og far til kalkun m. sauce, kartofler, waldorfsalat, Menu chips og hele molletjavsen :) Det var godt nok lækkert oven på sådan en hektisk arbejdsdag med indpakning af omkring de 5981 gaver ;) eller.. Derudover havde mor også lavet min yndlings varme æblekage. Sådan en med sprødt, duftende smulderlåg, rygende varme æble i bunden og kold flødeskum til.

Mig og min søster var også et par heldige asner på andre punkter :)
Vi har nemlig hver fået sådan en pænt stor, tyk gulvpude :) så jeg lå på gulvet hele aftenen og så fjernsyn sammen med Fie. Det er vasekægte julehygge (undtagen når man får en albue af Fie og hun tror hun ejer hele puden!) Vi fik også nogle papir muffinsforme med engle og stjerner
Lige et billede af vinterhaven på gården, efter at mor havde smidt en lydkæde på lydekronen.

Og nu til aftensmaden fra i dag :)

Fersken-karry suppe m. Pernilles parmesanboller:
  • Lidt smør
  • 1½ spsk karry
  • 1 løg
  • 4 fed hvidløg
  • 1 tsk stødt chili
  • 1 l. hønse bouillon
  • 1 ds. hakkede tomater
  • 1 ds. ferskner
  • 2½ dl. piskefløde
  • salt, friskkværnet peber
  • 250g. rejer
  • creme fraich
  1. Smelt smøret i en tykbundet gryde og svits karryen let heri.
  2. Pil og hak løg og hvidløg fint og lad det svitse med i gryden i 2 minutters tid under omrøring. Jeg hakkede løg med et par 3D-briller på :D
  3. Tilsæt chili, bouillon og tomater og lad simre i 8 min.
  4. Skær fersknerne i mellemfine tern og hæld halvdelen i gryden sammen med halvdelen af "saften" fra dåsen.
  5. Blend suppen helt fint med en stavblender direkte i gryden.
  6. Tilsæt fløden under omrøring og lad suppen koge igennem i 5 min. og smag til med salt og peber.
  7. Hæld de sidste ferskentern i suppen.
  8. Server suppen med en god klat kold creme fraich og rejer på toppen :)
Note: Overraskende god suppe, med en ikke alt for dominerende karrysmag :) tilpas krydret, stærk og svagt sød/syrlig ferskensmag :) det kunne også være godt at udskifte rejerne med stegt kyllinge filet i tern.
Pernilles parmesanboller 6 stk. (fik ikke taget billede, men du kan finde dem her! )
  • 115 g. el. ½ cup friskrevet parmesan
  • 115 g. el. ½ cup mel
  • 1 knsp salt
  • 1 spsk smør el. margarine (plus ekstra til formene)
  • 2 æg
  • 250 ml. el. 1 cup mælk
  1. Forvarm ovnen til 200 g. og smør 6 små bageforme (jeg brugte min 12-huls silicone muffinsform). drys hver af dem med 1 spsk af parmesanen.
  2. Sigt mel og salt i en skål til senere. Smelt fedtstoffet i en lille gryde.
  3. Bland æg, mælk og det smelede fedtstof o en røreskål.
  4. Tilsæt mel/salt og rør massen jævn og glat.
  5. Fordel dejen i de 6 forme.
  6. Bag bollerne 15 min.
  7. Skru ovnen ned på 180 grader og drys bollerne med det resterende ost.
  8. lad dem bage i ca. 20-25 min. til de er faste og gyldenbrune.
  9. Tages ud af formene og lad afkøle på en rist :) server lune

I går aftes kl. meget meget sent fik jeg sparket mig sammen til at få pakket "swap-gaverne" i "1 chocolatebar-swap"til dem jeg skal sende til :) Jeg syntes det er helt vildt hygsomt, sårn at sende snailmail til folk over hele verden. Nu det snart er jul, syntes jeg der skulle være lidt ekstra godt i pakkerne selvom der egentlig kun skulle være en chokoladebar. Indholdet blev 1 skildpaddebar, 1 Daim bar, 1 slikstok, et hjerte og så har jeg flettet 4 små stjerner til dem hver :)
Jeg fik også pakket dem nogenlunde pænt ind og skrevet en lille seddel (på papir stjålet fra Bitten) før de blev proppet en boblekuvert til henholdsvis Chile og Singapore :) Jeg er skam i god tid! hele to dage før deadline.
Lige et stemningsbillede fra dagens kvantitative projektarbejde i gruppen :)

I må have en god aften, nu vil jeg se TrueBlood.

3 kommentarer:

MissMuffin sagde ...

Haha, Fie har samme ondskabsfulde og bisidderiske blik som Emma... Det så tydeligt at hun tænker "Fuck af, det er MIN pude":)

Linebinevaskemaskine sagde ...

jeg får aldrig lov til at nærme mig den pude igen :D Da jeg lå på den på gulvet, begyndte hun også trampe rundt i hovedet mig som tegn til "gå væk", det er min pude nu

Anonym sagde ...

:)

Send en kommentar