Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

onsdag den 9. december 2009

Min dag er bare blevet bedre og bedre :)

Min dag startede lidt træls ud med at jeg havde det rimelig skidt i morgen. Ved ikke om jeg har spist et eller andet jeg ikke kan tåle, men jeg havde ihvertfald frygtelig mavepine og kvalme
Jeg fik det dog bedre i løbet af dagen. Jeg havde jo også en småkagedej der stod og råbte på mig i køleskabet :) Jeg blev inspireret til at bage specierne af Hanne's appelsin eksperiment. Hun fandt den originale opskrift hos Anne :) Jeg havde en citron der skulle bruges, så det blev citron i stedet for appelsin. Desuden har jeg også lidt en ting for kager, småkager og desserter med citron i (Mmm, lemon merengue pie..)
Marcipan/citron Specier (vel omkring 40-50 stk)
  • 200 g. blødt smør
  • 90 g. flormelis
  • 75 g. ren rå marcipan (revet hvis du ikke har en trofast Kitchenaid)
  • kornene af ½ vanille stang
  • 1½ spsk citronsaft
  • 1-1½ tsk fintrevet/hakket citronskal (usprøjtet!)
  • 240 g. mel
  • 1 sammepisket æg
  • rørsukker
  1. Pisk smør, flormelis, marcipan, vanille og citronsaft + skal til en blød cremet masse.
  2. Ælt hurtigt melet i, til det er blevet optaget og dejen hænger sammen.
  3. Stil på køl i 1 time.
  4. Form dejen til 4 ruller på ca. 2½ cm i diameter. Lad ligge på køl natten over eller minimum 3 timer.
  5. pensel rullerne med æg og drys med rørsukker.
  6. Skær rullerne i skiver på 4-5 mm.
  7. Bages ved 175 grader i 12-15 min. til de begynder at blive let lysebrune i kanten.
  8. Lad kagerne (de er bløde!) afkøle på en bagerist til de er kolde og blevet hårde.
Note: De blev meget bedre end forventer og smager af sød, syrlig citron og vanille :) Sukker kanten gør virkelig en stor forskel for smagen. Jeg glemte nemlig at suk're de to første ruller og de smager ikke nær så godt. Jeg bliver simpelthen nød til at prøve dem med lime nu! Jeg tror de ryger ind under yndlingssmåkager.
Jeg fik også lige bagt en omgang af de lækre gulerodsbrud, de er gode at have i fryseren (og i madpakken ;) )

Da posten kom i he i eftermiddag havde han en lille pakke med til mig fra Hawaii :) åh elsker pakker. For noget tid sidden tilmeldte jeg mig swap-bot.com hvor man kan bytte alt muligt, med folk fra hele verden. Jeg syntes det er en ret sjov ide. Jeg tilmeldte mig et "swap", der går ud på at man får tildelt 2 personer som man så skal sende en chokoladebar til. Jeg skal sende til en i Chile og en i Singapore, men hvad skal jeg sende??
Pakken foran :) Jeg elsker simpelthen når folk gør noget ud af tingene og det er bare så hyggeligt at den er julepyntet.
Den er selv sød bag på!

Selvom beskrivelsen "kun" lød på 1 chokoldabar har hun, ud over Macadamia baren (som jeg virkelig glæder mig til at smage), vedlagt en sød lille pose med forskellige små stykker slik i :)


en "Butterfinger (um den var god, den kunne jeg godt blive forfalden til!), to "starburst" fruitchews, en "Tootsiepop" m. wild mango berry, to "zip-a-dee" pops,fire "O Hawaii" småkageting? og en lille pose M&M's :)

Det er simpelhen så heggeligt at få pakker :D glæder mig til den næste og til at jeg får sendt mine afsted.

Aftensmaden kom til at stå på noget delvist nyt her til aften. Jeg har prøvet det før, men plejer at lave det i tørrede cannelloni rør.

Fyldte lasagne ruller

Tomatsauce:
  • 2 dåser alm. hakkede tomater á 400g. (brug 1 dl. til fyldet)
  • 1 tsk sukker
  • 2 fed hvidløg
  • 2 tsk tørret basilikum
  • salt, peber
  • evt. løg
Fyldet:
  • 500 g. hytteost (eller ricotte)
  • 8 soltørrede tomater i olie
  • 1 dl. hakkede tomater (fra tomatsaucen)
  • 300 g. frosset spinat, optøet og vandet klemt ud.
  • 3 spsk friskrevet parmesanost
  • 1 æg
  • 2 spsk persille (kan evt. erstattes af frisk basilikum)
  • 1 tsk salt
  • ½ tsk peber
  • -
  • 12 friske lasagneplader
  • 200g. frisk mozzarella
  • evt. lidt friskrevet parmesan
Bechamelsauce:
  • 3 spsk smør
  • 6 tsk mel
  • 3 dl. mælk
  • et nap salt, peber og lidt stødt muskat.
Bechamelsauce:
  1. Smelt smøret i en gryde og tilsæt mel. pisk indtil melen har optaget smøret og du har en glat masse.
  2. Pisk mælken i lidt efter lidt. Lad den blive rørt ud mellem hvert skvæt.
  3. Lad saucen komme i "simmer" mens du pisker i ca. 3 minuter. Den skulle gerne blive tyk og glat.
  4. pisk salt, peber og muskat i.
Tomatsauce:
  1. Varm lidt olie i bunden af en gryde og svits knust hvidløg og evt. løg her i.
  2. tilsæt de hakkede tomater, sukker, salt og peber.
  3. Jeg kan bedst lide en glat og nogenlunde jævn sauce, så den får en tur med stavblendere.
  4. tilsæt tilsidst basilikum og lad saucen stå og simre på lav varme.
Fyld:
  1. Hytteosten puttes i en blender samme med persille, soltørrede tomater, salt, peber og blendes godt sammen. Hæld blandingen over i en skål.
  2. Rør spinat, parmesanost og æg godt ind i massen.


Det hele skal samles:
  1. Hæld halvdelen af bechamelsaucen i et ildfastfad på ca. 25x35 cm.
  2. Smør en lasagneplade med 2 store spsk. fyld og rul den fra den smalle ende. Læg den i fadet med samlingen nedad. fortsæt med resten af pladerne.
  3. Hæld først resten af tomatsaucen over rullerne, derefter bechamelsaucen.
  4. skær mozzarellakuglerne i skiver og fordel dem ovenpå bechamelsaucen.
  5. Bages ved 225 grader i 20-25 min. til saucen bobler godt og osten begynder at blive lidt gylden.
    Øv! kan ikke få det dumme billede til at vende sig om :( det nægter..
Note: Det smager super lækkert og er et lidt lettere alternativ til en tung lasagne :) selvom der ikke er kød i spiste Daniel det med velbehag ;) det smager rigtig godt med en god salat og brød til.

15 kommentarer:

Vibeke sagde ...

Den menu kunne jeg godt finde på, at abe efter, den ser knageme godt ud.
Knus
Vibeke

Linebinevaskemaskine sagde ...

Det er også rigtig lækkert :)

Anja sagde ...

Hmm, du skal sende noget dansk chokolade. Er Toms ikke dansk? Tænker noget med chokolade skildpadder, eller... Hm, ja. Den er svær ;-)

Sofie Maria sagde ...

Hej Line,

Ej en sjov idé med det der bytteri. Jeg kunne godt tænke mig at se den side, men dit link virker vist ikke... Ved du hvor jeg kan finde den?
Mvh Sofie Maria

Linebinevaskemaskine sagde ...

Anja: har faktisk købt to kæmpeskildpadder til at sende afsted ;) tænkt nemlig også at det var meget dansk. Jeg vil gerne sende en til med bare for julens skyld, så jeg tænkte lidt på et marcipanbrød med nougat :D

Sofie Maria:
Det er rigtig hyggeligt :) jeg kan simpelthen ikke få det link til at virke men det er www.swap-bot.com.

Bitten sagde ...

Åh Line, du ved, hvor meget jeg sørger over, at jeg ikke nåede at tilmelde mig chokolade-swap'en! Jeg misunder dine forsendelser.

Og så kan det også godt være, at jeg en dag efteraber din menu. Den lød endnu mere lækker da du fortalte om den i levende live.

Tak for en hyggelig dag!

... sagde ...

ej det lyder kanon sjov med bytteri på tværs af kloden :D
Det skal jeg altså også prøve!

Forresten, en kanon sød og dejlig blog du har. Elsker alle dine opskrifter!

Kh

Tina Liel sagde ...

Din blog er da en hel guldgrube! Vil lave gulerods bruddene idag. Og nu vil vi alle være med i et swap he he. Glæder mig til at følge med her. KNUS

Linebinevaskemaskine sagde ...

Bitten: tak for i går :) jeg kan føle din smerte over at du ikke kom med i chokoladebytteri.
Må må med glæde abe alt det efter du vil :) ellers så kan vi lave det sammen på næste hygge dag.

Charlotte Brown Petersen: Velkommen til :) det er altid dejligt at få ros. Det er virkeligt hyggelig med det byttehalløj :) det er så dejligt at få pakker.

Tine Liel
Tak skal du have og velkommen til :D de er simpelhen så gode de gulerodsbrud. selvom det ser lidt kaotisk ud når du skal slære dejen i småstykker, skal du bare hænge i indtil det bliver fars agtigt :) god fornøjelse

Anne sagde ...

Specierne er blevet super flotte, Line :)

Linebinevaskemaskine sagde ...

Anne: tak skal du have :) de er virkelig gode, så tak for opskriften.

Louise sagde ...

HapsHaps!!

Anonym sagde ...


[url=http://shenenmaoyiss.moonfruit.com/][b]sac longchamp[/b][/url]
[url=http://shensacens.freeblog.hu/][b]sac longchamp[/b][/url]
[url=http://www.migente.com/your_page/blog/index.html?profile_id=7791321&profile_name=shenenmaoyis&user_id=7791321&username=shenenmaoyis][b]sac longchamp[/b][/url]
[url=http://shenenmaoyii.hpage.com/][b]sac longchamp[/b][/url]
[url=http://shenenmaoyi.skyrock.com/3133746442-Biosak-Aide-a-reduire-la-charge-de-sacs-a-ordures-en-plastique-sur-les.html][b]sac longchamp[/b][/url]

Anonym sagde ...

Observing typically the similarity about Ugg boot, in between the well-known as well as not-so-famous models, offered his or her's [url=http://uggbottesoldes.monwebeden.fr/]bottes ugg pas cher[/url] number of superior Uggs. Regardless of whether or dead Endure paw or maybe Emu, these activities every last between the providers have their option using this type of multitude. It isn't really on the expensive side and in fact seriously at ease regarding base. Maintaining described that going barefoot primarily is dependent on the producer. That Uggs Suburb Crochet start will probably it could be very well end up being believed to be thought about a whole unusal form of Ugg boot running shoe. It will be further being a knit shoe it really is yet certainly snug on top of that being a fantastic winter months trainer.

Anonym sagde ...

|
|

Send en kommentar