Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

søndag den 20. december 2009

Karamel :)

Jeg har faktisk allerede fået en julegave :) Mig og yndlingstøserne byttede (og åbnede) julegaverne til hinanden her i torsdags. De gav mig et "åbent" abonnement til Aller og "Hairspray" på DVD. De ramte virkelig rigtigt der og jeg tror næsten at det bliver MAD! jeg bruger abonnementet til ;)

Prøv lige at sen hvad den ene af yndlingstøserne lokkede mig til at købe :) Vi var faktisk gået ud af butikken igen da hun sagde "er du sikker på at du ikke skal købe den".. og så var det li'som det.
Købet af den her må jeg tage på mine egne skuldre :) Jeg faldt over den i en blomster/brugskunst butik her i Aalborg og kunne ikke sætte den fra mig. Jeg mangler både et Cup-mål og en citruspresser, så det var et kup!


Nu har karamelfeberen efterhånden spredt sig til store dele af blogland og jeg har længe ville prøvet den famøse opskrift fra Anne :) den har simpelthen fået så mget ros og nu kan jeg forstå hvorfor!

Karameller:
  • 1 dåse kondenseret mælk (ca. 395 g)
  • 120 g. smør
  • 2 spsk honning
  • 150 g. rørsukker (andre bloggere har prøvet at skifte mere eller mindre af rørsukkeret ud med mørk muscuvado sukker)
  • et nip havsalt
  • evt. hakkede mandler, hasselnødder, pistachie nødder osv.
  1. Smelt alle ingredienserne i en gryde ved svag varme indtil sukkeret er smeltet. Jeg brugte min lille Scanpan kasserolle med belægning. Rør ofte.
  2. Når sukkeret er opløst og smør er smeltet skrues der op for varmen. Der skal røres konstant og massen skal ca. koge 10-15 min og have skiftet farve. Brug din fornuft, ikke tiden for at finde ud af hvornår den har kogt længe nok :)
  3. Hæld den meget varme masse i en firkantet form (20x25 cm. ca.) beklædt med bagepapir.
  4. Skal afkøle i køleskab i 4 timer inden de kan skæres ud. Det var så her jeg blev lidt småutålmodig og gjorde det efter 1 time, da de var helt kolde. Det fungerede fint for mig :)
  5. Når karamellen er størknet og kold, fjernes den fra formen ved at løfte i bagepapiret.
  6. Skær karamellen ud i passende stykker og pak den individuelt ind i bagepapir eller dyp dem i chokolade.



Jeg købte det her chokoladefondue sæt for noget tid siden til små 30 kr i Salling :) perfekt til choholadesmeltning.


Jeg dyppede stortset alle karamellerner ichokolade og pyntede et par stykker :)


Et par stykker fik et drys havsalt, hvilket smager usandsynligt godt og er mine favoritter :)


Nu er der chokolade ud over hele køkkent, men hold op hvor er de karameller gode :) Jeg kan kun anbefalde dem. De er virkelig lette at lave og smager helt fantastisk og fløjlsblødt. Tror der kan bliver til et par smagsprøver til familie og yndlingstøser ;)
Der var lidt smeltet chokolade tilbage så jeg lavede lidt rosintoppe.
Jeg fik skrevet og afleveretmin eksamensopgave fra studieafsnittet i dag. Nu håber jeg bare at jeg består den her gang så julefreden kan sænke sig :) Jeg kan slet ikke forstå at der kun er 4 dage til juleaften. December har virkelig sneget sig forbi mig i år, men nu er det slut! Nu juler jeg derud af :)

19 kommentarer:

Anja sagde ...

Mums, ser virkelig godt ud! Hvor køber man sådan noget kondenseret mælk henne? Det har jeg ikke hørt om før.
Havsalt? På chokolade. Hihi. Den havde jeg ikke set komme... :P

Linebinevaskemaskine sagde ...

de er super lækre :) kondenseret mælk kan du købe i stort set alle etniske grønthandlere i Aalborg tror jeg :) man skal bare huske at det skal være sødet. de har det også i min lille bitte Super spar.

Linebinevaskemaskine sagde ...

hov og den med havsalt er bare fordi jeg syntes at chokolade og salt smager usansynligt godt sammen ;)

Anja sagde ...

Sejt, det må prøves en dag. Ser jo overraskende simpelt ud. Hihi, har aldrig overvejet salt og chokolade sammen. Men jeg er nok også lidt saltforskrækket :P

Bitten sagde ...

Er karamellerne også fine nok uden chokoladeovertræk? Skal jo have brugt min kondenserede mælk på et eller andet, og de hjemmelavede guldkarameller er næsten væk :D

Linebinevaskemaskine sagde ...

det er de :) nam! nogen har også puttet lakridspulver i eller kakao

Bitten sagde ...

Øv og møg, mine blev så bløde i konsistensen at jeg lige så godt kan smide dem ud. Dumme karameller. Kan meget bedre lide den opskrift jeg lavede efter sidst :P

Linebinevaskemaskine sagde ...

Bitten: åhr øv :( kogte du det længe nok? det skal være mega tykt. det må da kunne reddes på en eller anden på.. ellers må du lave karamelis :)

Anne sagde ...

Nam hvor er de blevet fine line :)

Linebinevaskemaskine sagde ...

tak :) det er en rigtig god opskrift

Anonym sagde ...

kan man bruge almindelig mælk i stedet for kondenceret? :)

Linebinevaskemaskine sagde ...

Anonym: jeg tror desværre at det bliver noget hø :) du kan bruge en opskrift hos www.bittent.dk på guldkarameller hvor der skal bruges fløde

Anonym sagde ...

Jeg har lige lavet den, og synes jeg har fulgt opskriften... men den er blevet grynet :( Din ser virkelig god ud, men min ligner ikke karamellen på billedet... synes den er lidt mørkere, og den kogte kun 5 min .. øv! ved ikke lige hvad der er sket.

Linebinevaskemaskine sagde ...

Anonym: jeg har heldigvis altid fået dem til at lykkes :( det er jeg ked af at høre. Jeg har desværre ikke noget bus på hvad der kan være gået galt.

Anonym sagde ...

Har lavet dem for første gang og de blev rigtig gode :) de blev mørkere og lidt fladere end dine. efter 1 time i køleskabet var de kolde og skar dem ud, det var ikke helt nemt. lader du dem ligge lidt inde du skærer dem ? næste gang vil jeg prøve at dyppe nogle af dem i chokolade

Unknown sagde ...

Kan man mon erstatte sukkeret med alm. hvidt sukker? Så skal jeg nemlig ikke ned og handle ;)

Linebinevaskemaskine sagde ...

Anonym: Jeg plejer at holde øje med at de lige har sat sig og ikke er blevet for kolde :) men ellers, ja så tager den ud lidt før de skal skæres.

Lisbeth: Det tror jeg sagtens du kan ;)

Unknown sagde ...

hvor længe kan karamellerne holde??

Anna sagde ...

Hej! :-) Tak for en lækker opskrift. Jeg har lige lavet en portion :-) Men hvordan opbevarer du karamellerne? Og hvor længe kan de holde?

Send en kommentar