Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

torsdag den 15. marts 2012

Græskarstykker med surdej og solsikkebund

Ih Jeg havde en rar fridag i går :) gåture med Pixi i lækkert solskin, ind og få en sludder med Fru Ronne og bare slappe af. 
 Jeg kom også til at bage dem her. Jeg har faktisk bagt en omgang af dem en gang for to ugers tid siden, men Daniel tog dem allesammen med på arbejde, inden jeg nåede at få taget et billede! Jeg har faktisk gemt et par stykker, så jeg lige kunne tage billeder af dem (og spise en) når jeg kom hjem fra arbejde men sådan gik det ikke. Nu blev de heldigvis foreviget inden at Daniel kunne må at gøre noget, for han var nemlig på arbejde!

Jeg fik også brugt af min surdej, Frode. Jeg havde lige en lille krise med ham i starten af ugen, hvor han væskede og lugtede af acetone, men med et par "mel&vand" transfusioner over et par dage kom han ovenpå igen. Opskriften er inspireret af Sabina og igen, jeg kan ikke anbefale hendes surdejsguide nok hvis du har lyst til at kaste dig ud i et surdejseventyr på en enkelt måde.

Græskarstykker med surdej & solsikkebund 12 stk
5,5 dl kogende vand
2 dl knækkede rugkerner
2 dl fiberblanding
2 dl grov ølandshvede, fuldkorns Vinjett e. lign.
2 tsk salt
3 dl surdej
10 g gær
1 dl græskarkerner
350-400 g hvedemel
1 æg, sammenpisket
græskarkerner og solsikkekerner til drys og bund

1. Find den skål du vil bruge til dejen, hæld rugkerner, fiberbladning, ølandshvede og salt i.
2. Hæld det kogende vand over, rør godt rundt og lad det stå til det er lillefingervarmt.
3. Hæld surdejen i skålen, smulder gæren over og rør det hele godt sammen.
4. Tilsæt græskarkerner og derefter melet lidt efter lidt til dejen er næsten mættet. Den må godt klistre lidt.
5. Ælt dejen rigtig godt. Gerne 5-10 min på røremaskine.
6. Drys mel over dejen i skålen, dæk med film og lad den stå i køleskabet i 8-10 timer, så gerne natten over.
7. Drys birdet med lidt mel og skrab dejen ud derpå.
8. Dryk den ud i en rektangel der er ca. 2 cm høj og skær den i 12 stykker. 2 snit på langs og 3 på tværs.
9. Tag en firkant dej i håndfladen, pensel dejen med æg, drys godt med solsikkekerner og pres dem list ned i dejen. Sæt den på bagepladen med kernerne nedad og fortsæt med resten af dejen.
10. Pensel stykkernes overflade med resten af ægget, drys godt med græskarkerner og pres dem let ned.
11. Lad stykkerne hæve 1/2 time, så de lige kan "vågne" fra den kolde temperatur og bag dem i 18-20 min ved 200 grader.

Note: Jeg er stadig fan af de surdej :) Det gør altså bare noget særligt. Stykkerne mætter rigtig godt og har en dejlig smag af alle de gode kerner. Jeg elsker bunden! Normalt er toppen spændende og bunden er sådan lidt "waaah", men nu er der kerner på begge to ;)
Ingen surdej? Har du ikke en surdej kan du til nød erstatte med 3 dl yoghurt/kærnemælk og øge 15 ekstra gram gær. altså 25 g gær i alt.
Ikke tid? Hvis du vil spise stykkerne samme dag som du bakser dem sammen, kan du tilsætte 25 g. gær + surdej og lad dejen hæve ved stuetemp. i 3 timer og efterhæve 1/2 time. MEN langtidshævning giver en fantastisk smag og struktur, så tag dig tiden :)

jeg kan kun anbefale at bage kerner ind i bundet! Det giver sådan et godt bid.

Jeg kom også til at gå i en dyrehandel jeg lige kom forbi og kunne simpelthen ikke så for den søde, bløde frisbee gris med piv i kinderne. Pixi er også temmelig vild med den  ;)

 Jeg skulle også lige ind forbi fru Ronne en tur og hun har altid en frygtelig masse lækre ting der frister.

 Jeg styrede mig faktisk og købte 3 marcipanpåskeæg fra Aalborg Chokoladen.
Citron - Appelsin - nougat :) alle 2 vildt lækre, men citronen har nu en speciel plads i mit hjerte. Alt hvad de laver er bare kram!


2 kommentarer:

MissMuffin sagde ...

De ser virkeligt lækre ud- god ide med kernerne i bunden:)
Tror lige jeg føjer lidt til guiden omkring konsistens og lugt, så det også er på plads. Godt Frode overlevede:)

Linebinevaskemaskine sagde ...

De smager fantastisk med de kerner :) God ide! Det må du hellere notere :D

Send en kommentar