Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

lørdag den 21. april 2012

Perlespeltsalat med grillede asparges, figner og parmesan

le creuset, mini gryde, mini casserolle
En af de gode ting ved at jeg har lært blogpigerne at kender er, ud over hyggen selvfølgelig, at jeg får smagt ting  jeg ikke rigtig har prøvet før. Efter at både Camilla og Kristine serverede retter med asparges i for mig, fik jeg også selv mod på at prøve. Normalt kan jeg simpelthen ikke klare asparges, men jeg tror at det er de gustne dåseasparges der har gjort det. Salaten er sammensat efter hvad jeg lige kunne forestille mig ville smage eminent sammen.



Perlespeltsalat med grillede asparges, figner & parmesan 4 pers
2 dl perlespelt, kogt og afkølet
12 friske, grønne asparges
2 spsk olivenolie
1 fed hvidløg, knust
salt, peber
1 forårsløg, snittet fint
8 store, tørrede finger
En god stor håndfuld fintrevet parmesan
3 spsk olivenolie
2 spsk ahornsirup
1 spsk citronsaft
salt, peber


1. Skyl asparges og knæk den hårde del i bunden af.
2. Rør 2 spsk olie sammen med hvidløg, salt, peber og lad de grønne asparges marinerer deri.
3. Varm en grillpande virkelig godt op i min. 15 min. mens de grønne asparges marinerer.
4. Steg asparges på grillpanden ved høj varme i ca. 3-4 min på begge sider
5. Lad dem køle helt af, skær dem i stykker på 1 cm og bland med perlespelt, parmesan samt forårsløg
6. Skær fignerne i mindre stykker og bland dem i salaten.
7. Rør 3 spsk olie sammen med ahornsirup, citronsaft, salt, peber og smag til.
8. Hæld dressingen over salaten og vend det godt rundt. Smag salaten til med salt og peber.

Note: det er en rigtig fyldig og forårsfrisk salat der mætter godt og har godt med bid :) jeg kunne snildt spise den som hovedret med lidt sprød serranoskinke på toppe. Jeg skal bestemt lave noget med grønne asparges oftere!

Vi spiste salaten sammen med cuvettesteg, små smørstegte kartofler og hjemmelavet whiskeysauce. Rigtig fredagsmad. Nu vil jeg udenfor sammen med Pixi og nyde dagens sidste solstråler. Min charterkulør passer jo ikke sig selv ;)

3 kommentarer:

Linda sagde ...

Det lyder lækkert - den ryger i bunken med ting der skal prøves.

Kristine (CookieCrumble) sagde ...

Jeg er stolt af dig min pige :) Og ja - ligesom Linda, så skal den da vist lige afprøves snarligt :)

Linebinevaskemaskine sagde ...

Linda: Det smager bestemt også rigtig dejligt :)

Kristine: haha ja ikke ;) jeg er ved at blive lidt hård til det der.

Send en kommentar