Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

tirsdag den 18. februar 2014

Havrebrud med bygflager


I går havde jeg lige et øjebliks overskud og sådan en lyst til nybagte boller. Jeg har faktisk bagt dem før, men vi fik dem spist før jeg fik taget mig sammen til at tage billeder af dem!

Opskriften er fra søde Kristine, med ganske få ændringer.

Havrebrud med bygflager
50 g gær
1 dl lunt vand
3 tsk groft salt
2 spsk sukker
5 1/2 dl kærnemælk
2 æg
3 dl bygflager
2 dl grovvalsede havregryn
ca. 1 kg mel
75 g blødt smør

1. Rør gæren ud i det lune vand og tilsæt kærnemælk, salt og sukker.
2. Rør æg, bygflager og havregryn ud deri.
3. Rør melet i lidt efter lidt. Når du kan mærke at dejen så småt er ved at være mættet, ælter det det bløde smør i lidt ad gangen. Ælt dejen rigtig godt og gerne i 5-10 min.
4. Ælt så meget af det restereden mel i som det er nødvendigt. Dejen må gerne være en lille bitte smule klistret, da den sætter sig lidt under første hævning. Lad dejen hæve tildækket i skålen i en time.
5. Del dejen i 16-20 lige store stykker, tril dem til boller og placer dem på en bageplade med bagepapir. De skal lige knap røre hinanden. Lad dem hæve under et rent viskestykke i 45 min.
6. Pensel bollerne med sammenpisket æg og drys med grovvalsede havregryn.
7. Bages ved 220 grader i 15-16 min. midt i ovnen. De skal være gyldne og lyde hule når de bankes under bunden.


Note: Jeg deler min portion i 16, men del dem i 20 hvis det passer dig med lidt mindre brud. Du kan jo også nøjes med at bage halv portion, men hvis du har plads i fryseren så er de stadig rigtig svampede selv efter at have været frosset ned.
Har du ikke bygflager kan du sagtens bruge 5 dl grovvalsede havregryn og har du ikke kærnemælk kan skyr fortyndet med vandt, creme fraiche eller yoghurt sagtens bruges.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hvor ser de lækre og bløde ud. Hvordan er de dagen derpå?

Unknown sagde ...

Har lige et par spørgsmål:
1. Er det bedst at varme dem i ovnen mens de stadig er frosne eller optøede? (Hvis man har haft dem i fryseren)
2. Bliver de for små til at kalde en bolle, hvis de deles op i 25?
3. Kan man tilsætte kardemomme? Hvor meget?
Håber du vil hjælpe :-)

Send en kommentar