Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

onsdag den 19. oktober 2011

Blogpiger, Kastanjeis med chokolade & contreau chokoladesauce

Bitten, Camilla og Sabina er taget hjem efter en hyggelig aften. Nu slænger jeg mig på sofaen sammen med et tæppe over mig og en lille træt Pixi der putter. Som altid har det været super dejligt at have dem på besøg :)
Jeg fik ikke rigtig taget billeder af aftensmaden, men den bestod af endnu en omgang lækre grove burgerboller med pulled pork og coleslaw. Den her gang skiftede jeg vandet "grisen" ligger i, ud med æblejuice og det blev det helt bestemt ikke ringere af ;)


Desserten var lidt uden for min "comfort zone" og jeg har helt ærligt haft lidt dårlige nerver over om den blev helt vildt dårlig ;) Der er ikke noget værre en træls dessert og jeg havde endda en backup plan. Heldigvis gik det godt og det lød til at den faldt i god jord. Jeg fik også brugt noget af mit halloween krymmel ;)
Jeg havde jo købt to dåser kastanje puré der udløber her sidst i oktober og efter at den ene gik til en kastanje chokoladekage har været lidt i tænkeboks over jeg jeg skulle servere for mine blogpiger. Valget fald på en kastanjeis med chokolade som jeg fandt inspiration til rundt omkring men i sidste ende endte med at bruge hvad jeg nu lige havde og fulgte min erfaring med is (og min dovenskab). Jeg serverede den med en chokoladesauce med contreau

Kastanjeis med chokolade (en lille liter)
2 dl+ ½ dl piskefløde
65 g. mørk chokolade
2½ dl mælk
250 g kastanje puré
4 past. æggeblommer
60 g. sukker
60 g. brun farin
1 knsp fint salt

1. Lun ½ dl fløde og chokoladen i mikroovnen eller over vandbad til det er smeltet helt sammen. Lad køle af imens du laver resten af isen.
2. Blend 2 dl fløde, mælk og kastanje puré sammen.
3. Pisk æggeblommerne med de to typer sukker samt salt, til det er luftigt og sukkeret er opløst.
4. Pisk kastanjeblandingen i æggeblandingen.
5. Pisk chokoladeblandingen sammen med det andet.
6. Frys ismassen på en ismaskine.

Note: Isen er helt sin egen og smager lidt mildt karameliseret nøddeagtigt der går rigtig godt med chokoladen :) Der også en is man ikke spiser ret meget af da den fylder ret godt smagsmæssigt, på den gode måde.

Jeg servede isen med en chokoladesauce med contreau, der havde stuetemperatur.

Chokoladesauce med contreau
2½ dl fløde
170 g mørk chokolade, hakket
2 spsk smør
4 spsk Contreau

1. Lun fløden med den hakkede chokolade i og rør til alt chokoladen er smeltet.
2. Rør smøret i til det er helt smeltet og rør derefter contreau i. Jeg serverede saucen efter ½ times. Den bliver lidt ala nutellakonsistens når den er helt kold .

Note: Som en af de andre blogpiger sagde "jeg kunne spise den direkte med sugerør". Det er en virkelig lækker chokoladesauce der helt klar også ville gøre sig godt varm til en gang pandekager og vanilleis. Den er blød og lækker med en snert af mild appelsin.

Jeg fik også nogle rigtig fine værtindegaver :) kageservietter, flotte almindelige servietter, små søde silikone forme (mon der er en der håber på at der falder ldit af på et tidpunkt ;)) confetti krymmel og guld krymmel :D Jeg har slet ikke guld krymmel, kun guld glimmer. De tænker altså på alt og ved hvad jeg sætter pris på <3

Hvis i forresten ikke har set det, så har vi lavet en fælles gruppe på facebook ;) Det er bare for sjov skyld og narrestreger.

9 kommentarer:

MissMuffin sagde ...

Tak for mad- jeg glæder mig allerede nu til konfekt:)

Anette sagde ...

Det lyder super lækkert. Men mangler der ikke lige en ingr. til isen i din lille liste? Kastanie?

Hvor meget er der i sådan en dåse, og vil du evt. sætte et billed ind af den. For er aldrig stødt på sådan noget før.

Linebinevaskemaskine sagde ...

Missmuffin:det var da så lidt :) jeg er også soændt på hvad jeg kan bikse sammen i dem.

Anette: det gik vist lige lidt stærkt ;) selvfølgelig skal der kastanje i kastanjeis. Der er 435 g i de dåser jeg købte og jeg har billede af det lige her http://linebinevaskemaskine.blogspot.com/2011/10/katanie-pure.html

Det fåes også på glas nogen steder

Lilli sagde ...

Uhm, det lyder altså til at være en lækker menu.

Jeg har faktisk lige her til morgen rullet en nakkefilet i dry rub og smidt den i køleskabet, for i morgen står den på pulled pork i det lille hjem.

P.s. Ved ikke om den nye skrifttype på blokken blot er et forsøg, men den er altså ikke helt så læsevenlig som den tidligere.

Linebinevaskemaskine sagde ...

lilli: det smagte også virkelig godt :) held og lykke med det! jeg er sikker på at det nok skal blive godt :)
Det var bar et lille forsøg, men det er rigtig dejligt at få feddback :)

Piskeriset sagde ...

Yumyumyum! Flytter I ikke snart tættere på, så jeg også kan være med? :-D

Dejlig måde at bruge kastanjepuré på - den må jeg huske!

Camilla sagde ...

Tak for sidst :o) Jeg benægter alt mht. hvad jeg godt kunne tænke mig at gøre med den chokoladesauce ;o)

Tante Grøn sagde ...

Den chokoladesovs lyder mums:)
Spændende med kastanjeis.

Linebinevaskemaskine sagde ...

Piske: det er vist lettere at du kommer herover :D Isen smagte rigtig godt og ikke for "kastanjet"

Camilla: haha :D jeg tror deværre vi var flere der hørte det

Tante grøn: Saucen var så lækker :) og sammen med isen <3

Send en kommentar