Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

fredag den 2. august 2013

Brioche med nutellagelato, jordbær og hot fudge sauce


Mit kontrollerende, planlæggende, putte-ind-i-et-skema, strukturerede jeg elsker at vide hvornår jeg får gæster, hvad vi skal have og meget gerne have en lille tidsplan. Men men men, jeg tror at hele det her hushalløj har rustet mig lidt bedre til at håndtere og sætte pris på spontane ting. f.eks. da min skønne onkel, tante og fætter overraskede os til rejse gildet ved at have medbragt borde, stole, varme pølser, brød og diverse tilbehør. Hvor meget varmer det ikke lige?!

Eller når mine forældre og fiehunden pludselig holder i indkørslen fordi de lige ville se hvordan det gik og endda have fine blomster med. Og at de tilfældigvis har traileren på slæb så Daniel og min far kunne hente vitrineskabe til os i IKEA. Nogle gange er det okay at tingene bare sker spontant og alt ikke behøver være planlagt i mindste detalje :)

Tilbage til desserten fra blogpigernes besøg. Brioche en sødlig type brød bagt på smør. De fleste opskrifter jeg stødte på ville gerne have at dejen hævede køligt natten over, men det rakte min tid ej til i denne omgang. Derfor brugte jeg denne opskrift der måske er lidt med snyd på, men den smager dejligt.

Små brioche brød 8-10 stk
1 dl lun sødmælk
15 g. gær
3 æg
2 spsk sukker
et stort nip salt
ca. 380 g. hvedemel
125 g. blødt smør i tern + ekstra til formen
1 æggeblomme

1. Rør gæren ud i den lune mælk.
2. rør æg, sukker og salt deri.
3. Rør 2/3 af melet i dejen og ælt dejen i min 5 min. Den er meget klistret.
4. ælt skiftevis smør og mel i. Ælt dejen godt i et par minutter til den er ensartet og sammenhængende. Lad dejen hæve tildækket i 1 time et køligt sted.
5. Slå dejen ned og lad den hæve igen i 30 min.
6. del dejen i 16-20 stykker og tril dem til kugler.
7. Smør formen godt med smør og læg to kugler dej i hver fordybning. Jeg brugte en form til minirugbrød med 8 huller. Hvis du har en almindelig muffinplade vil jeg tro at du måske vil kunne dele dejen i 30 stykker, trille til kugler og lægge 3 kugler i hver fordybning.
8. Lad dejen efterhæve i 20 min. og bag de små brød ved 220 grader i 15-18 min. og lad dem køle helt af.

Gelato med Nutella
1,75 dl Nutella
1 dåse kondenseret mælk
1/2 liter mælk (jeg brugte bare skummetmælk)
2 1/2 dl piskefløde
et lille nip salt

1.Rør nutella og kondenseret mælk sammen i en skål.
2. Rør lidt efter lidt først fløden i og derefter mælken. tilsæt salt.
3. Kør isen på ismaskinen. Alternativt kan du hælde ismassen i en nedkølet bøtte og sætte den i fryseren. Sørg for at røre i ismassen engang imellem så der ikke kommer iskrystaller..

Hot fudge sauce
1 dåse kondenseret mælk
170 g mørk chokolade, hakket
4 spsk smør
1. Varm forsigtigt den kondenserede mælk op under omrøring og rør  chokoladen ud der.
2. Når chokoladen er helt smeltet og saucen er varmet igennem et par minutter røres smør i og saucen serveret varm, dig ikke så varm at gæsterne brænder sig ;)

Så er det bare at lade det indre legebarn og fantasien slå sig løs. Jeg hakkede lidt M&Ms og en crunchie bar for at give lidt knas, men det kunne også være rigtig godt med hakkede nødder til. Har du overskud er jeg sikker på at en omgang honey comb /hokey pokey vil gøre lykke hos gæsterne. Det er nemt og kræver ikke så mange ingredienser. Og så smager det fantastisk i is eller dyppet i chokolade!

2 kommentarer:

Helle sagde ...

Som nybagt husejer, dog stadig "kun" på maler-stadiet, kan jeg kun erklære mig enig i det spontane.. Har allerede nu fået en del spontane og uventede besøg - og hold da fast, hvor er det lækkert :-))

Og her under alt roderiet er det bare så dejligt uformelt og uforpligtende.. og den ånd må så sandelig gerne blive i huset, når vi har fået flyttet vores ting og det bliver hverdag! :D

............. og så sidder jeg i øvrigt lige og savler over din dessert. Muuuuums!

mishu sagde ...

very very great post

suits for men
Suit Sizes
Men's Suits

Send en kommentar