Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

søndag den 29. maj 2011

Asiatisk "Spaghetti & meatballs"

Jeg er så heldig, at jeg har fået tilbudt at teste en række af Santa Marias produkter fra deres Thai sortiment. Jeg har ikke prøvet krafter med så meget i det asiatiske køkken før, så det er faktisk rart at blive smidt lidt ud i det :)

 De første produkter jeg har valgt at teste er: Fish sauce, Paneng red curry, tørret keffir lime blade, økologisk kokosmælk og fuldkornsnudler .
Jeg valgte at lave asiatiske spaghetti and meatballs med oksekød, da jeg synes at oksekød gør sig rigtig godt med rød karry, frem for kylling der nemt bare kan gå hen og blive fyld.

Asiatisk spaghetti & meatballs 4-6 pers.
500 g. kød hakket oksekød
3 spsk peanutbutter
1 æg
2 fed hvidløg, knust
1 tsk. finthakket frisk rød chili
1 ps. red panang curry (kan erstattes med 2-3 tsk red curry paste både i kødet og saucen)
400 ml kokosmælk
3 tsk fish sauce
½ dl peanuts, finthakkede
2 tsk tørrede keffir lime blade, hakket
saften af 1 lime
 
1. Bland kød, peanutbutter, æg, hvidløg, chili og halvdelen af posen med red panang curry til en ensartet fars.
2. Tril farsen til kulger der er ca. 2 cm i diameter og steg dem i en lille bitte smule fedtstof i en gryde og fisk dem herefter op.
3. Hæld kokosmælk, finthakkede peanuts og fish sauce i gryden og lad det koge i ca. 5 min.
4. Tilsæt limesaft, keffirlime blade og kødbollerne og lad der hele simre i 2 minutters tids.
5. Server med fuldkornsnudler :)
 
Note: Daniel var meget skeptisk, men kunne rigtig godt lide det. retten havde en rigtig lækker blød, men stadig spicy smag der var godt afbalanceret af syrligheden fra lime og keffir lime bladene :) Peanutbutteren fungerede også rigtig godt i kødbollerne.Der var også nem nemt at opvarme til frokost dagen efter. jeg dryppede bare lidt mælk over inden det kom i mikroovnen.
Jeg er rigtig begejstret over fuldkornsnudlerne, da de ikke bare er fyld men smager af noget og mætter virkelig godt :)
 
 Den røde paneng curry mix. Den kan jeg godt gå hen og blive rigtig gode venner med, da den er blødere og mere krydret i smagen end den typiske gule karry.

 Retten er ret hurtig at bikse sammen efter en lang dag og det der tager længst tid er faktsik at trille kødet. Jeg hyggede mig med det og det var næsten helt terapeutisk ;)

Voila! Asiatisk spaghette & meatballs :) det er ikke den mest fotogene ret men den smager virkelig og er nem at lave.

En af de gode ting ved Santa marias Thai sortiment, er at det er rigtig let tilgængeligt og kan købes i mange større eller mindre butikskæder. Jeg har også tit haft svært ved at finde rundt i produkterne i de asisatiske butikker.
Selvom jeg godt kan lide texmex, er jeg faktisk kommet til at holde lidt mere af deres thaiprodukter. Det er selvfølgelig altid skønt at kunne lave alting fra bunde, men fakta er at jeg bare ikke altid har tid til der og derfor kan jeg rigtig godt lide deres tilgang til hurtig mad. De har nogle enkle, lettilgængelige produkter der er nemem at overskue, men stadig giver dig plads til lidt kunstnerisk frihed :) Personligt synes jeg også det er rart at "hurtig mad" er blevet mere alsidig, så det ikke bare er pitabrød og lasagne.

4 kommentarer:

Xenia sagde ...

Eeej, hvor er du heldig! Jeg har jo fået prøver af texmex-sortimentet, men ærligt talt ville jeg faktisk hellere prøve thai - det er mere min madstil :) Men græsset er jo selvfølgeligt altid grønnere, ikke? ;)

Unknown sagde ...

Mh det ser super lækkert ud :)
Kunne godt være man skulle forøge sig med det, men mange produkter at skulle have fat i hvis ikke man lige har fået sådan en pakke smidt i nakken ;) Hehe

/Lise

Maj sagde ...

Øj det ser spændende ud det du har lavet med deres thai-sortiment! Det skal da bestemt afprøves :) Jeg elsker asiatisk mad - i alle afskygninger, og laver det også ret tit.

Jeg synes det er rigtig fint at de har lavet sådan en serie ligesom med deres tex-mex, men jeg vil stadig gøre brug af min lokale asiatiske biks ;) ;)

- Maj :D

Linebinevaskemaskine sagde ...

Xenia: deres thai er også rigtig lækkert :) mit græs er grønt :p

Lise: så er det bare at improvisere lidt ;)

Maj: asiatisk mad er også så skønt :)vi har også nogle rigtig gode asiatiske butikker her i Aalborg, jeg bruger flittigt men det er også rart at man kan få fat i lidt mere eksotisk i alm. butikker :)

Send en kommentar