Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

onsdag den 25. maj 2011

Tranebærboller med hvid chokolade

Mennesker har forskelige måder at håndtere stress på. Nogle undertrykker det, andre råber af folk og jeg bager! Der kan forekomme afvigelser med undertrykken og råben efter andre, men primært så bager jeg :) Der er noget virkleig beroligende over at kunne tage en struktureret opskrift og tænke "nja det spiller ikke rigtigt for mig det der", rode i skabe og skuffer og bare komme i flow. Tiden flyver og temperamentet bliver en lille smule lettere at tøjle :)
For et par dage siden, var jeg helt oppe i det røde felt over det skriftelige produkt til min bachelor og kunne kunne faktisk kun tænke på at komme hjem. Hjem til min lejlighed, hjem til mit køkken og hjem til den velsignede fred ;) jeg bestemte mig for at bage nogle skønne boller, jeg havde set i Byens bedste brød, og bagte nogle der var næsten magen til.

Tranebærboller med hvid chokolade 14 stk
5 dl lunt vand
25 g. gær
1 tsk fint salt
250 g. durummel
200 g. hvedemel
200 g. sigtet speltmel
120 g. tørrede tranebær
120 g. grofthakket hvid chokolade

1. Opløs gær i vandet og tilsæt herefter salt.
2. Rør lidt efter lidt durum og speltmel i, sammen med hvedemel.
3. Rør chokolade og tranebær.
4. Ælt dejen i 12 min (jeg brugte røremaskine). Dejen er klistret og meget elastisk efter æltning, så det er vigtigt at banke den godt igennem.
5. Lad dejen hvile tildækket i skålen i 30 min.
6. Del dejen i 14 stykker (nærmere klatter), jeg brugte bare hænderne da dejen er ret levende.
7. Fordel dejen i en i en muffinbradepande med papirforme i  og  lad dejen hæve i 2 timer. Drys bollerne med durummel.
8. Forvarm ovnen til 250 grader, med lille bradepande i bunden, skru ned til 210 grader og sæt bollerne ind midt i ovnen. Hæld 1½ dl vand i bradepanden og bag bollerne i 14-16 min.

Note: De her boller er seriøst vanedannende og kræver stor selvkontrol at have i huset ;) De er allerbedst nybagte og en lille smule lune. De var også gode dagen efter, jeg lunede dem lige hurtigt for at få skorpen lidt "sprød" igen. De er ikke så gode at have til at ligge, da de bliver hurtigt tørre, men fantastiske at have i fryseren :) Jeg tror at den her opskrift bliver brugt igen og igen. Jeg havde også en ide om at smide lidt kandiseret appelsinskal i, men det kom jeg fra igen.


Dejen er meget meget klistret

Dejen før 2 timers hævning

 Dejen efter hævning. Jeg anbefaler at du laver 16 boller, istedet for 14 lige som mig ;)

Den nybagte, lune og utrolig lækre bolle

Jeg havde en posefuld med til gruppen dagen efter og de blev bestemt værdsat. Alting bliver bedre med boller og kage ;) og cola!

4 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Haha - det er jo helt som en horrorfilm med den hånd, der truer med at komme ud af skærmen :-D

De ser skønne ud, de boller - mmm :-)

MissMuffin sagde ...

Uhm,, Cola- uden appelsin!
Bollerne er vildt gode, jeg har også bagt dem et par gange, for de er den perfekte formiddagssnack:)

PS: Jeg gør rent, når jeg er stresset. På den måde, aå alt flyver rundt herhjemme og alt der kan kommes i vaskemaskinen blir vasket. Perfekt til at håndtere stress, vrede og sorg!

Linebinevaskemaskine sagde ...

Piske: jeg endte også med at få dej i håret og alt muligt ;)
De er virkelig skønne de boller!

MissMuffin: Cola MED appelsin ;) de er fantastiske de boller, specielt når energniveauet er lidt lavt. Haha :D det ville være synd at sige at det virker på mig med rengøring ;) men bare man kender sig selv og ved hvad der virker

Linebinevaskemaskine sagde ...

Mette: det er nemlig rigtig interessant :)

Send en kommentar