Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

tirsdag den 17. maj 2011

Det er vist nok mandag

Så blev det mandag endnu engang og jeg forstår virkelig ikke hvordan det hele kan gå så hurtigt! det er svært at nå det hele :) Jeg nåede dog ind at træne i en times tid i fitness world i dag alligevel. Men magen til frækhed! Billetautomaterne i Friis parkeringshus er sat 5 min. længere frem end "normal tid", så det tidspunkt der står på p-billetten passer ikke. Hvis man tror at kl. er 14.30, er den ifølge deres maskiner 14.35 og du skal betale for en time mere. Det er godt nok udspekuleret! Jeg nåede det heldigvis inden ;)

Efter en god gang træning, kom jeg til at låne nogle syrener fra en busk uden for lejligheden. De dufter rigtig af sol og varme :) blomster kan vi virkelig gøre underværker for humøret.

Kantinen på skolen har det sidste stykke tid solgt hjemmelavede knækbrød til 4 kr og de er virkelig vanedannende når der ikke er så meget overskud. Jeg har længe haft kig på lidt forskellige opskrifter, da det jo er super nemt at lave selv og en godt mellemmåltid at have med, der er bare ret meget olie i de fleste opskrifter. Jeg har været i kø i evigheder til at låne "Byens bedste brød" og jeg fik endelig fingrene i den i sidste uge :) Den er fyldt med spændende opskrifter og bland andet også de her knækbrød jeg tog mig sammen til at bage i weekenden. Jeg har ændret en lille smule i opskriften.

Gourmet knækbrød (20 stk.)
- 200 g. fuldkornshvedemel
- 3 spsk hvedemel
- 1 tsk bagepulver
- 2 tsk salt
- 20 g. hørfrø
- 20 g. sesam
- 20 g. solsikkekerner
- 50 g. græskarkerner
- 2½ dl vand
- 1½ spsk olie
- evt. krydderier

1. Bland alt mel, frø og kerner i en skål, sammen med salt og bagepulver.
2. Tilsæt vand og olie og bland dejen godt sammen. Den er ret smattet.
3. Sæt den på køl i 30-45 min.
4. Dæk en bageplade med bagepapir og læg tryk dejen let i på midten.
5. Læg et nyt stykke bagepapir over og rul dejen helt ud til kanterne af bagepladen.Fjern det øverste bagepapir igen.
6. Drys dejen med det du har lyst til knækbrødene skal smage af. Jeg havde lige flagesalt, hvidløgspulver og rosmarin ved hånden :) Jeg dryssede det på i tre seperate sektioner.
Jeg var ikke så grundig med at rulle dejen ud ;) jeg tabte vist også rosmarinen, men jeg børstede det bare lidt af efter de var bagt

7. skær dejen i 20 stykker med et pizzahjul og bag ved 180 grader i 25 min. Det er vigtigt at de bliver ordentligt bagt igennem, eller bliver de bløde. De skal gerne være sprøde når du tager dem ud :)

Note: De smager virkelig godt og de er lidt en blanding mellem kiks og knækbrød.. Det er også et kæmpe plus at de er rigtig grove. I opskriften står der at der kan rives parmesan ost over inden de bages, jeg havde bare ikke mere :)

5 kommentarer:

MissMuffin sagde ...

Jeg elsker også knækbrød, så måske jeg sku få fingrene ud og bage sån en omgang, for jeg har da vidst alle ingredienserne på lager!

Linebinevaskemaskine sagde ...

de er også virkelig gode at have med på farten :) jeg bliver nok også nød til at købe den bog ;)

Marian N. Larsen sagde ...

Uhmn de lyder lækre! Og nemme at lave! Haps!

Linebinevaskemaskine sagde ...

Marian: de er virkelig nemme at lave og rare at have i baghånden på en lang dag :)

Zumba Fordon sagde ...

Fitness er en fantastisk måde at starte dagen på, desto mere hele ugen. Og syrin er vidunderlige :)

Send en kommentar