Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

fredag den 27. maj 2011

Chocolate chip cookies med havsalt

Det var ikke med vilje..Det skete bare lige pludselig, lidt lige som et blackout. Et cookie blackout! Det ene øjeblik tænkte jeg på cookies og det næste jeg ved at sætte dem i ovnen, kender i det? Jeg har længe haft seriøst lyst til cookies og jeg tror simpelthen min underbevidsthed tog over i dag ;) Det gik ihvertfald stærkt.

 Cookie dough med havsalt på toppen

 Mmm cookie dough er bare fantastisk :) jeg købte fornylig 2,5 kg 70% "chocolate chips" fra Callebaut og det var så nemt bare at hælde dem i. Og hey! jeg kan se mig selv i skeen ;)

Nybagte, lune chocolate chip cookies med havsalt og så lige et glas mælk til.

Verdens bedste chocolate chip cookies med havsalt Tilpasset fra Newyork Times
- 2 1/3 cup mel (260 g.)
- 1 1/4 tsk natron
- 1½ tsk bagepulver
- 1 tsk groft salt
- 280 g. smør
- 1 1/4 cup brun farin (250 g.)
- 1 cup sukker (225 g.)
- 2 æg
- 2 tsk vanille ekstrakt
- 300-350 g. chocolate chips
- lidt flagesalt

1. sigt mel, bagepulver og natron sammen i en skål for sig.
2. Pisk smør, sukker og brun farin luftigt i en anden skål.
3. Tilsæt vanille og et æg ad gangen til smør massen. pisk godt imellem hvert æg.
4. tilsæt melblandingen lidt efter lidt og rør tilsidst ckokoladen i.
5. Lav dejen til kugler på størrelse med en golfbold og drys med flagesalt. jeg knuste det lige mellem fingrene først.
6. Sæt 9 dejkugle på en bageplade med bagepapir og bag i ca. 18 min ved 175 grader. Pas på de ikke får for meget :) de skal nemlig være sprøde udenpå og chewy indeni.
7. Lad kagerne afkøle på en rist. De blivere sprøde og faste når de køle af.

Note: Jeg elsker kombinationen af den mørke chokolade, sprød cookie og fine saltsmag. Den smule salt gør virkleig underværker. Jeg bagte 14 cookies og frøs ca. 10 dejkugler ned. Det er så dejligt med friskbagte cookies en aften hvor jeg ikke gider lave det helt store og fantastisk til uventede gæster. Jeg gemte også lidt dej til cookie dough is ;)

19 kommentarer:

Bitten sagde ...

Ja tak, den form for blackout fik jeg også forleden dag! Det er frygteligt. Eller egentlig meget rart.
De der cookies ser perfekte ud, men skal vi vædde med, at de bliver elendige, når jeg bager dem? Jeg er ramt af cookie-uheld for tiden. Fed idé med at fryse dejkugler ned. Det vil jeg også gøre.

Xenia sagde ...

De ser gode ud. Og et glas koldt mælk er helt sikkert et must til nybagte cookies! ;)

Unknown sagde ...

*nam!*nam!* Denne skal jeg prøve ut! Så fint at du deler *smil*

Linebinevaskemaskine sagde ...

Bitten: det var underligt og rart ;) De er virkelig gode, specielt med en spand mælk til. har du fået dårlig cookie karma? det er virkelig rart at have cookiekugler til en aften hvor energien ikke er så stor.

Xenia: Daniel drak en spand kaffe, men mælk er nu et must!

Karianne: de er rigtig gode :) du må bestemt prøve dem

heidi sagde ...

De ser intet mindre end fantastiske ud - chokolade og salt er perfekt sammen.
Må man spørge hvor du har købt de chokolade chips?

P.S. Du har vel ikke fået opskriften på den der ostedip jeg spurgte om for et stykke tid siden? :-)

Daniel Ekelund sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Linebinevaskemaskine sagde ...

Heidi: De er virkelig skønne :) jeg købte chocolate chips i metro her i Aalborg.
Jeg havde fuldstændig glemt det ostedip igen, men her er linket :)
http://www.twopeasandtheirpod.com/homemade-soft-pretzel-bites/

Janne B.T. sagde ...

Jeg er desværre så ringe til at bage, at jeg sjældent får den slags blackouts. Men du må gerne få sådan en blackout hjemme hos mig, hvis du selv medbringer ingredienserne. Hehe :D

heidi sagde ...

Mange tak for linket til ostedippen - den skal helt sikkert afprøves!

Hjertemad - Louise sagde ...

Mmm, jeg kender sagtens det dér med, at der er ikke langt fra tanke til handling, når det gælder cookies:) Lyder som en god opskrift, har aldrig prøvet at bage dem med salt, men det skal da bestemt afprøves!
/Louise

Linebinevaskemaskine sagde ...

Janne: så tager jeg Bitten under armen og så cookie-blackouter vi alle hjemme hos dig :D

Heidi: det var så lidt :) jeg tror dippen er bedst med en lidt krads cheddar

Louise: Jeg er helt vild med salt-chokolade kombinationen :) nogen gang sker tingene bare ;)

Tante Grøn sagde ...

Er du vimmer de ser gode ud:)

Linebinevaskemaskine sagde ...

tante grøn: de er også vanedannende gode ;)

Janet sagde ...

Faldt lige over din fine blog! Jeg leder med lys og lygte efter den isske du har brugt - kan du mon sige hvor man kan købe den? Tak ;)

Linebinevaskemaskine sagde ...

Tak skal du have :) jeg har desværre købt min på mallorca, men prøv at søge på "ice cream scoop" på ebay.co.uk eller amazon.co.uk De fåes også i lidt mindre og hedder cookie scoop :) håber du finder en. de er virkelig praktiske.

Janet sagde ...

Det vil jeg fluks prøve! Tak for svar :)

Kildebjerg Skovvej 56 sagde ...

Har netop prøvet din opskrift, lidt på slum, da jeg ikke har et mål til "cup". De er dog stadig blevet super godt - og et hit hos min mand, som normalt ikke gider kager o.lign.
Ps. Super blog :o)

Linebinevaskemaskine sagde ...

Brombærvej: Det var da dejligt :D jeg havde egentlig også skrevet på min mentale "to do" seddel at jeg skulle lave målene om til gram ;)
ikke gider kage ;) bweeeh.. mænd.
Tusind tak for rosen.

Unknown sagde ...

Hej Line :)
Tusind tak for de mange lækre opskrifter- mange er blevet brugt i gennem tiden (og med stor succes) :)
Her til aften ville jeg give mig i kast med disse cookies. Jeg må dog, efter 4. mislykkedes bradepande erkende, at der er noget jeg gør forkert- men her kommer det store spørgsmål så .. hvad gør jeg forkert?!
Jeg synes kuglerne har en rigtig fin konsistens når de kommer på bradepanden, men efter cirka 10 minutter i ovnen flader de helt ud og bliver mørke :(

Send en kommentar