Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

mandag den 2. maj 2011

Rocky Road is efter en rocky road weekend

Ahr endnu en mandag og en ny uge venter truer :) det har været en skøn skøn solfyldt weekend, selvom den mildest talt har været domineret af bachelor. Vi har desværre kun fået en respondent til interview, men efter den her weekend er jeg lige pludselig ikke så ked af det ;) jeg har transkriberet 42 min af interviewet og det brugte jeg ihvertfald 8-9 timer på! Heldigvis ved jeg at de to andre har brugt lige så lang tid, så det er ikke bare mig der er langsom. Nu skal interviewet bare gennemanalyseres og så et vi et skridt nærmere at kunne aflevere :)
Mens jeg har siddet ved computeren det meste af weekend er det næsten lige fået jeg har fået en lille tan  ;) vi har nemlig en fransk altan i vores stue. Det passer med at vi har sol fra 11 til 16 tiden og jeg kan sidde lige i solen :D

Selvom der gik meget tid til transkribering, blev der også tid til lidt hygge og rare ting. Jeg fik bl.a. lavet den her rocky road is.


- 75 g sukker
- ½ liter piskefløde
- 2,5 dl mælk
- 4 spsk kakao
- 80 g. chokolade, hakket groft (jeg brugte halv lys og halv mørk 55%)
- korn af en vanillestang
- 115 g. mini marshmallows
- 60 g. grofthakkede nødder (jeg brugte valnødder, men halv valnødder og halv mandler skulle også være godt)
- 50 g. kandiseret appelsinskal, grofthakket

1. Opvarm forsigtigt mælk og flyde i en gryde, sammen med vanillekorn, sukker, kakao og chokolade under omrøring. Massen skal opvarmes til den er godt varm, til alt sukker og chokolade er helt smeltet og rørt ud.
2. Lad massen afkøle fuldstændig, gerne natten over.
3. Frys isen på ismaskine. Tilsæt nødder, marshmallows og appelsinskal når isen er næsten helt frossen.
4. hvis isen er meget blød kan den evt. nedfryses i en lufttæt bøtte til den har en god konsistens.
Note: Super lækker og lidt voksen is. Jeg elsker de forskellige smagsindtryk og teksturer :)

9 kommentarer:

Kager skal der til sagde ...

uhhhh det is billed er SÅ fejt... Elsker is hihihi

Ser virkelig mums ud..

Hyggehygge
Marianne

Bente sagde ...

MUM !

Jeg har selv denne ismaskine: http://www.chicalogic.com/da/trendy-gadgets/obh-ismaskine-en-favorit

Den er møg go - og kan klart anbefales

Linebinevaskemaskine sagde ...

Marianne: det er det nemlig ;) isbilleder er altid så feje. is er bare godt!

Bente: meget mums! den er så fin den ismaskine :D virkelig sød. fungere det godt at det mindre portioner man laver? den har jeg nemlig selv et godt øje til :)

Mette sagde ...

Uhm, det ser godt ud:) Men hvad er kandiseret appelsinskræl? Og hvor får man fat i det henne? Hvor meget is kommer der cirka af ovennævnte portion? Tror nemlig kun, at min ismaskine kan rumme 800 ml....

Linebinevaskemaskine sagde ...

Mette: den er også rigtig lækker :) er de en philips? jeg ville nok lave 2/3 af portionen. jeg mener nemlig at jeg fik en liter ud af det :)Dr. oetker laver en lille plast bøtte med kandiseret appelsinskal i. det står ved krymmel osv i bilka og føtex.

Smølfine sagde ...

Uh, hvor lyder det lækkert, det må jeg helt sikkert prøve, selvom jeg stadigvæk er ny på isområdet. :)
Er det lige meget, hvilken slags mælk, man bruger? :)

Linebinevaskemaskine sagde ...

smølfine: det skal nok komme :) jeg brugte bare skummetmælk. det er så dejligt nemt når det er det vi drikker herhjemme.

Smølfine sagde ...

Super, så må jeg også bare bruge det, for det har vi også altid i hytten :D

Mette sagde ...

Jeps, det er en philips - og jeg kunne umiddelbart spotte, at opskriften indeholder lidt mere end jeg plejer at anvende:) Men jeg prøver med 2/3 - tusind tak for hjælpen!

Send en kommentar