Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

fredag den 4. december 2009

Banan-havregryns pandekager med lun lyn-æblemos + lots and lots of Risalamande

Så blev det endelig fredag igen :) dejligt! Så får jeg en lille pause fra eksamens projektet og weekend selvom jeg skal arbejde alle dage.
Jeg havde egentlig planlagt en karrysuppe her til aften, men Daniel sagde "Nej, jeg vil have bananpandekager" og så blev det ligesom det :) Det er nemt at smide sammen, hurtigt at lave og mætter helt godt. Og så smager de selvfølgelig også super godt!

Lyn-Æblemos
  • 4 små æbler
  • 2 spsk vand
  • ½-1 tsk. vanille sukker (evt. en mindre ængde ekstrakt)
  1. Skær æblerne i tern og hæld dem i en "mikroovnsfast skål", sammen med vandet.
  2. Zap æbleternene i 2 min. --> røre rundt --> 2 min --> røre --> 2 min. --> røre.
  3. Lad det afkøle let mens du laver pandekager og smag herefter til med vanille og evt. sukker.
Banan-havregryns pandekager ca. 18 stk (10 cm. diameter)
  • 2 bananer
  • 1½ dl. yoghurt/cremefraich/mælk
  • 3 tsk vanille sukker
  • 200 g. havregryn
  • 4-5 æg
  • 1½ tsk kanel (smager ikke super meget igennem, men skal være der :) måske kan man erstatte med kakao?)
  • 1½ Spsk olie
  • 1 - 1½ spsk. sukker.
  • 1 tsk. bagepulver
  1. Det hele smides i en blender med kapacitet på min. 0,8 liter og blendes godt sammen.
  2. Steges på en pande med god belægning til den ustegte overfladen begynder at blive lidt mat og der evt. kommer lidt lufthuller
  3. Note: de er ikke så forfærdelig søde og en lille smule brødagtige :) de mætter også pænt godt.Spis med æblemosen (og evt. dulce de leche ;) nam). De er også rigtig gode i madpakken lagt sammen med æblemosen el. syltetøj
Jeg har også stået på hovedet i køkkenet i nogle timer efterhånden. Jeg skal jo til julefrokost sammen med klassen i morgen og er den "heldige" udvalgte der skal have risalamande med. Jeg har ikke prøvet at lave det før, så jeg er temmelig spændt (og nervøs) på hvordan den er. Det er ihvertfald en ordentlig skudefuld jeg har fået lavet! Håber der er nok til 23-25 mennesker, for der er godt nok meget. Det er lavet af 5 liter mælk og kan kun lige akkurat være i min mors store tupperware dejfad. Den skal nok blive sjov at slæbe med i bussen i morgen :D
Jeg er lidt træt af at jeg også skal arbejde søndag, så jeg er nok ikke sår'n vildt festlig i morgen og tager også rimelig tidligt hjem. Tilgengæld har jeg så en undskyldning for ikke at skulle drikke det frygtelige snaps!
Nu vil jeg hygge mig med at læse "The Lost Symbol" af Dan Brown :)

3 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Hvafornoget? Gør du bare, som han siger? :-D
Men de lyder nu ellers lækre, de pandekager, så jeg kan såmænd godt forstå det...

God weekend!

Linebinevaskemaskine sagde ...

haha nej jeg lader ham bare i den være tro at han bestemmer lidt og at det var hans ide med pandekager til aften ;) de er virkelig gode :)
du må også have en dejlig weekend

Bitten sagde ...

Der er uendelige mængder af risalamande - det skal nok blive en god julefrokost :D
Skynd dig at læse bogen færdig, så jeg kan låne den!

Send en kommentar