Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

fredag den 1. april 2011

Endnu en fødselsdag for mig ;) (Lemon Merengue Pie & Guiness Cupcakes)

Når der både er blevet holdt fødselsdag for mig, på min fødselsdag og sammen med Daniels forældre bliver jeg selvfølgelig også nød til at holde for resten af familien. Man kan aldrig holde for mange fødselsdage! At den så blev slået sammen med min far og lillesøsters fødselsdag er så noget andet.. men det behøver i jo ikke at vide ;)

Jeg valgte at lave en Lemon Merengue Pie, der nok godt kan betegnes som min yndlingskage. Jeg er virkelig glad for citron :) uheldigvis havde jeg fået smidt min gode opskrift væk og har simpelhen ikke kunne finde den igen, så den her er helt ny. jeg fanst udgangspunktet til opskriften her.

Lemon Merengue Pie:
dej
- 175 g. mel
- 3 spsk sukker
- 90 g. smør, koldt
- 60 ml koldt vand
-  et nip salt

1. Bland sukker, salt og mel i en skål og gnid smøret ud til det hele er smulder.
2. Tilsæt det kolde vand lidt efter lidt mens du ælter, til dejen hænger sammen.
3. læg på køl i en times tid.
4. Rul dejen ud (eller skær den i skiver) og læg den i det smurte tærtefad så den er ensartet i hele fadet.
5. Dæk formen med bagepapir, hæld bønner eller ris i, og bag bunden i 10 min ved 190 g.
6. Fjern bagepapiret med ris/bønner og prik bunden over det hele med en gaffel.
7. Bag bunden videre i 15-20 min til den er let gyldenbrun. Den er blød når du tager den ud og bliver sprød når den køler helt af.

Lemoncurd:
- 300 g. sukker
- 250 g. smør
- 4 store æg
- 4 store æggeblommer (gem evt. hviderne til merengs eller brug past. æggehvider)
- skal af 8 citroner
- 2 dl. citronsaft
- et nap salt
- et blad husblas udblødt i koldt vand i 5 min.

1. pisk smør og sukker sammen med en håndmixer.
2. sænk hastigheden og tilsæt æggene et ad gangen.
3. tilsæt tilsidst citronsaft, skal og salt. Det ser sådan lidt grynet ud, men det er okay :)
4. Hæld blandingen i en tykbunden kasserolle og opvarm i 20-30 min under omrøring til det bliver tykt. det kan godt tage lidt længere tid og må ikke koge. det skal kunne dække bagsiden af en ske i et tykt lag uden at glide af.
5. Rør den udblødte og opvredne husblads i den varme creme til det er opløst og afkøl helt. gerne til dagen efter.

Marengs: (laves lige inden servering)
- 4 store æggehvider
- et par dråber citronsaft
- 100 g. sukker
1. Pisk æggehvider og citronsaft til det begynder at skumme.
2. tilsæt lidt efter lidt sukker til det hele er tilsat og pisk i yderligere 2 min til marengsen er tyk og blank.

Skidtet samles:
1. Fyld den kolde lemoncurd i den helt kolde bund.

2. Fyld marengsen i en sprøjtepose og sprøjt marenges ud over fyldet. Det skal også dække kanten.
3. Brug forsigtigt en gasbrænder til at give marengsen en lysebrun, sprød  overflade. Du kan også bruge grillfuktionen i din ovn, men det går stærk!

4. Hvis du bruger din ovn, skal tærten lige køle af før servering. og ja, min bund fik tydeligvis for meget ;)
 Note: jeg elsker, elsker, elsker den tærte og kombinationen af blød marengs, cremet syrligt fyld og sprød bund :) en anden gang vil jeg nok fortrække at lave en kogt/italiens marengs, der er lidt mere sej i det.

Den anden slags kage blev en Guiness Cupcake jeg længe har luret på og bare manglet en anledning til at prøve af. Opskriften jeg endte med fandt jeg her.

Guiness Cupcakes (32 stk)
- 250 ml Guiness øl (eller f.eks en mørk, mørk chokolade stout)
- 225 g. smør
- 85 g kakao
- 250 g mel
- 400 g. sukker
- 1½ tsk natron
- 1 tsk bagepulver
- ½ tsk salt
- 2 store æg
- 1½ dl creme fraich eller andet surmælks produkt

1. Hæld øl og smør i en lille gryde og varm op ved svag varme til smøret er helt smeltet og det hele har blandet sig.
2. Pisk kakao i den ret varme blanding og lad køle lidt af.
3. Pisk æg og creme fraich godt sammen og bland den lune ølblanding i.
4. Bland mel, sukker, salt, natron og bagepulver i en skål og rør det i ølblandingen lidt efter lidt til du har en helt glat masse.
5. Fyld papirformene i en muffinbradepande 3/4 op og bag i 15-17 minutter ved 180 grader.

Note: Hvis du ikke kan lide mørk øl, kan du nok heller ikke lide dem her. Du kan lige ane det nemlig :) de blev rigtig lækre svampede med en god mørk smag. En anden gang kunne jeg godt finde på at tilsætte hakket, mørk chokolade.
Den oprindelige opskrift havde en Bailey buttercream, men jeg havde ikke nogen Bailey. Jeg lavede istedet en cream cheese frosting med lidt citronskal i. Det smagt dejligt, men jer tror simpelthen at den kogte frosting vil sidde lige i skabet på den her cupcake. De vil virkelig gå godt samme og jeg ærgede mig sådan over jeg ikke lavede den.

Jeg pyntede dem med pufsukker lige inden servering, så de stod rigtig og "snakkede" på fadet :)


De blev også ret fine med stjernekrymmel fra Mallorca. Jeg ville egentlig have brugt frysetørret hindbær, men det spillede ikke rigtig.

Det endelige fødselsdagsbord med alle kagerne :)

Det skal selvfølgelig også varm kakao med flødeskum til på en rigtig fødselsdag. ihvertfald når det er så koldt udenfor :)

Ja, så er jeg vist også næsten opdateret med alle de manglede opskrifter osv. :) Jeg mangler lige en enkelt omgang madklub, men så er jeg også ved at være der. Nu skal jeg bare nyde at jeg har en friweekend og at vejret skulle blive helt fantastisk i morgen.

I morgen får jeg også besøg af Bitten, Sabina og Camilla til en hyggelig aften, hvor jeg bakser noget aftensmad sammen og camilla har dessert med :) vi blev enige om at vi også blev nød til at lave et efter-madbloggertræf, ligesom vi mødtes før ;) Jeg skal vist have gang i den helt store oprydning herhjemme!

9 kommentarer:

MissMuffin sagde ...

Jeg har også lavet en sådan tærte, men den var alt for sur til mig!
Jeg har dog bestemt, at jeg snart vil prøve en igen!
Imorgen skal du lige lære mig hvordan man laver de flotte "roser" på cupcakes og kager! Det er såååå FLOT!
Glæder mig til at se dig imorgen:)

Maj sagde ...

Nøj hvor ser det fantastisk ud alt det kage - mums!

Jeg er ovenud imponeret over den måde du pynter dine kager med, kan jeg lokke dig til at smide nogle billeder ind af din tylle og den måde du gør det, næste gang du bager cupcakes?

- Maj :D

Linebinevaskemaskine sagde ...

Missmuffin: du må helt bestemt prøve igen ;) det er bare en aftale ;) så må du også se mit rodeskab. det bliver super hyggeligt i morgen!

Maj: det var også virkelig lækkert :) jo det kan du tro! jeg havde faktisk selv tænkt på at lave det.

Anonym sagde ...

Hvor er den tærte smuk!!! Jeg beundrer at I kan lavet sådan noget flot mønster i marengs - og mange andre ting - det er jeg altså en klovn til....
Jeg kan godt lide at du ikke har helt så meget marengs på, som jeg har set andre steder, det ser ud til at være lige tilpas (efter mine smagsløg) :-)

Flot bord - og sikke nogle flotte kopper, hvad er det for nogen?? Hvor er det hyggeligt med sådan et efter-blog-træf - håber ikke at I bliver enige om ikke at komme igen ;-)

Har du forresten fået pakken??

Mange hilsner
Birthe

Linebinevaskemaskine sagde ...

Birthe: tak :) det med mønstret på tærten var vist mere held end forstand. hele køkkenet var dækket af marengs.der var lige tilpas marengs på, den kunne bare godt have været mere sej i det :)
uh, jeg mener kopperne hedder Strand :)
vi kan vist allesammen godt blive enige om at vi til enhver tid vil deltage ige ;)
Jeg har modtaget og troede jeg havde svaret dig på facebook, men det må være smuttet :) tusind, tusind tak fordi du ville sende de lækre ting

Bettina sagde ...

Hejsa.. Super hyggelig blog, og stod liiiii og manglede en lækker opskrift på cupcakes, er ikke sikkert jeg kan få dem så fine som dine:o)Og det altid dejligt at se andre aalborg piger:) Har tilmeldt mig som fast læser. glæder mig til at læse mere, håber du har lyst til at læse med hos os, også?? Rigtig god mandag:)

-Bettina

http://lifeloveandlooks.blogspot.com/

Xenia sagde ...

Hej Line. Jeg har mere eller mindre besluttet at lave din citron-marengs-tærte her på torsdag/fredag. Den er vel lidt påskeagtig, hehe. Men hvordan var det med marengen - ville du anbefale at jeg fandt en anden opskrift eller hvad? Jeg har aldrig før forsøgt mig med marengs, så det ville jo være rart, hvis det blev rigtigt godt første gang! :D

Linebinevaskemaskine sagde ...

Betinna: cupcakes kan man altid bruge ;)

Xenia: Den kan sagtens være påskeagtig :D jeg synes marengsen var rigtig god (og nem!) men jeg kunne godt tænke mig at prøve en anden type marengs en anden gang. Du kan roligt lav den :)

Kildebjerg Skovvej 56 sagde ...

Har længe kigget på din lemon merengue pie, og fik endelig taget mig sammen til at lave den idag. Snød dog da jeg købte Lemon Curd i Bilka, må dog sige at den smager virkelig godt.
Det blev et OK resultat, og den smagte fantastisk.
Det er på ingen måde sidste gang den bliver lavet - ja det bliver nok den nye Wauv kage herhjemme.
Som altid er du inspirerende.
Tillykke med Pixi, hvis I har behov for en legekammerat, så har jeg en hund som nok gerne vil lege. God weekend. Trine

Send en kommentar