Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

søndag den 10. januar 2010

Cheesecake savle..

Så kunne det endelig live weekend for mit vedkommende :) aaarh.. så skal der flades ud..
Fredag var mig og Daniel endelig inde og se Avatar i 3D og hvilken oplevelse! Jeg kunne nu fantastisk godt tænke mig ar være mega høj, blå, i kontakt med naturen omkring mig og bo på Pandora :) Den var helt fantastisk og jeg glæder mig som et lille barn til at den udkommer på Bluray.. Super flot, overvældende og tårefremkalende film, navra!

I går var jeg også på arbejde i butikken og med en mundtlig eksamen fredag, kan man vist godt kalde min tolerance meget meget lav ;) Det sidste jeg mangler er en demo el-kedel der så absolut ikke vil ned i kassen og en kunde der stirre meget nedladende på en og siger: "prøv at se her lille ven..", hvis jeg er noget, så er det ihvertfald ikke hans lille ven! For sevan jeg var tosset.. Men han fik mit bedste kassedame smil og stemme og et "god weekend" med på vejen :). Da vi fik fri skulle jeg vente ½ time i virkelig mange minusgrader på bussen, der så påkørte en personbil på vejen hvem. Verden var vist lidt i ubalance i går. Vi fik også set det sidste afsnit af Truelood sæson 2, sikke en cliffhanger.

Men nu er det søndag, jeg har fri og har tænkt på alt andet end eksamen og vrisne kunder :) Vi har haft besøg af forældrene + Fie-hunden i dag og der blev hygget igennem. I går bagte jeg en cheesecake og lavede topping til den idag. Opskriften er fra Newyorkerbyheart og hedder Manhattan-style strawberry cheesecake og er virkelig lækker! Her er den som jeg lavede den:

Manhattan-style raspberry cheesecake
  • 200 g. digestive kiks, knust til smulder
  • 75 g. mørkchokolade, hakket (oprindeligt hvid chokolade)
  • 75 g. usmuttede mandler, grofthakkede
  • 100 g. smør, smeltet
  • 400 g. philladelphia natural el. mascarpone
  • 4½ dl. creme fraiche 18% (oprindeligt 38%)
  • 145 g. rørsukker¨
  • 2 æg
  • 1 stand vanille
  1. Rør de knuste kiks sammen med mandler og smør. tilsæt herefter chokoladen
  2. Hæld kiksemassen i en springform og pres det godt sammen til en plan bund. Du kan evt smøre den let, jeg lagde bare en cirkel bagepapir i bunden.
  3. Pisk philladelphia, 85 g. rørsukker, æg og korn af ½ vanillestang til en lækker glat masse og hæld det over bunden.
  4. Bages i en forvarmet ovn (ingen varmluft) ved 190 grader i ca. 20 min. Massen skal være stivnet og let fast. Kad kagen køle let af imens du laver næste lag.
  5. Pisk creme fraiche sammen med 60 g. rørsukker og kornene af den resterende vanillastang.
  6. Hæld lag 2 over kagen og bag i yderligere 15 min.
  7. Lad kagen køle lidt af og sættes i køleskabet 6-8 timer el. natten over.
Hindbærtopping:
  • 250 g. hindbær (eller jordbær)
  • 1/4 dl. vand
  • 80 g. sukker
  • ½ stang vanille (jeg brugte en sjat hjemmelavet vanille ekstrakt tilsidst)
  • lidt citronsaft
  • 1 spsk maizena
  • 1 spsk varmt vand
  1. Bland bær med vand og kornene fra den halve vanillestang og den tomme vanillestang i en gryde og varm langsomt op til det kommer i kog.
  2. Tilsæt sukker og lidt citron og lad småkoge i ca 5 min.
  3. Rør maizena ud i det varme vand og pisk i "bærgrøden" i en tynd stråle.
  4. lad småkoge i ½-1 minut.
  5. Tag den tomme vanillestang op og lad massen køle helt af.
  6. Fordel den kolde topping over den kolde cheesecake og server.
Note: Nøj den er bare lækker :) det bliver helt klart en gengang og den er så simpel at lave. Lækker, cremet og blød med god crunch og modspil fra den lækre bund. Jeg kunne godt finde på at blande ostemassen med lidt revet limeskal næste gang eller lave en hyldeblomst version! Den smager bare fantastisk!


Forældrene var også inviteret til aftensmad Build-a-burger er altid et hit, café burgere herhjemme yum! Jeg bagte de sædvanlige lækre burgerboller, lavede tzatzike, lavede gode krydrede bøffer, stegte bacon og lavede en masse små skåle med diverse salatagtigt tilbehør :) Hold op hvor var det godt og hold op hvor blev jeg mæt! Jeg glemte desværre alt om at tage billeder, da jeg kastede mig over min megaburger.

Forældrene er taget hjem efter en hyggelig dag og nu skal der bare slappes af og det sidste weekend skal nydes. Jeg håber godt nok snart at de finder en til weekend assistance, for at arbejde hver weekend, det kan jeg ikke holde til.
Nu vil jeg se om jeg ikke kan finde en fantastisk gave til min lillesøster :) og måske liige gafle et stykke cheesecake senere.. uhm!

3 kommentarer:

Hanne K's verden sagde ...

Jeg er vist nødt til at få prøvet den opskrift af snart. Den bliver rost på alverdens blogge.
Det lyder som en god idé med en hyldeblomstversion - så kan man lige mærke et strej af sommer:o)

Linebinevaskemaskine sagde ...

Den er virkelig lækker :) jeg har noget økologisk hyldeblomst saft liggende, så det må der kunne laves en topping ud af. Aarh sommer :)tror faktisk jeg har en opskrift på det fra Spis bedre et sted

Tina Liel sagde ...

Nam den ser god ud!!! Og ideen med Build a Burger er super når man får gæster! Ha en god dag! KNUS

Send en kommentar