Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

fredag den 9. november 2012

Kærestehygge på Vejlefjord Spa & Wellness

Mig og Daniel har jo lige haft 9 års dag og vi har egentlig aldrig gjort voldsomt meget ud af det, ud over at få noget ekstra godt mad på en hyggelig restaurant. I år valgte han at overraske mig (ret heftigt) med et 2-dages spaophold på Vejlefjord Spa & Wellness med 3 retters aftenmenu inkl vinmenu, overnatning, ansigts, skulder og nakkemassage, fri adgang til de termiske bade inkl frugt, isvand, kaffe & the, lækker morgenbuffe og let frokost. Jeg havde slet ikke set det komme :)

vejlefjord, spa, wellness, vejle, fjord, sanatorium, sanatorievej
Vejlefjord Hotel blev bygget omkring 1900, som et sanatorium for tuberkulosepatienter, der blev behandlet efter principperne frisk luft motion og hvile. Bygning ligger afsides, i den skønneste natur og opmuntrer til gåturer på de gamle kurstier. I 1940'erne var det ikke længere nødvendigt at behandle tuberkulosepatienter i sammen grad og stedet blev renoveret og lavet til et nervesanatorium. Nu fungere det jo som hotel, kenferencelokaler, restaurant, spa&wellness og i de tilstødende bygninger er der neurorehabilitering.

Jeg har en svaghed for gamle bygninger der emmer af historie :) derfor har jeg bl.a nok også været så glad for at arbejde på Visborggaard.

vejlefjord, park, kurpark, kursti, udsigt, vejle, fjord, hotel,
Udsigten fra vores værelse på 1. sal. Det er godt nok en utrolig smuk årstid og en rigtig flot park stedet er omgivet af. Nogle af de gamle kurstier til tuberkulosepatienterne er bevaret endnu og i receptionen kan man få udleveret et kort derover.

vejlefjord, hotelværelse, badeværelse, overnatning
Vores værelse var så fint og hyggeligt. Det er holdt i gammel herregårdstil med snirkler, guld, kvaster og tunge gardiner. Der var også den mest yndige polstrede stol, men jeg glemte desværre at få et billede! Det eneste jeg kan sætte en finger på, under opholdet overhovedet, er at sengen ikke rigtig fungerede for mig. For blød og for smal ;)

vejlefjord, udsigt, hotelværelse, badekåbe, wellness, spa
Vi havde en rigtig flot udsigt ud over vejle fjord fra vores værelse af. Der lå også en kåbe og et par tøfler klar til os på vores værelse.

Jeg er utrolig positiv overrasket over deres wellness afdeling. Vi nåede faktisk rundt i alle badene, selv ildbad (42 grader) og isbad (8 grader)! Derudover er der lysbad, lydbad hvor der spilles musicure under vandet, aromabad, mammutbad med kraftige vandståler, sommerregn tunellen, div. sauna og dampbade, et stillerum og et udendørsbad. Jeg tror at vi holdt aller mest af at komme i det udendørs bad, skovbadet. Vandet er 32 grader varmt, men du sidder er i den friske luft under åben himmel. Lige nu er du omgiver at orange og gule træet. Det er simpelthen så smukt!

Vi havde også bestilt en rigtig lækker massage ansigt, nakke, hals og skuldre med æteriske olie. Det var rigtig lækker og afstressende. Jeg kan love jer for at jeg havde gele i alle led efter sådan en behandling. Behandlingen blev afsluttet med at slænge os i loungestole med et tæppe mens der blev serveret et glas isvand og en kugle kokossorbet. Igen var der fri frugt, kaffe og the.

Jeg var ret spændt på maden. Vi vidste på forhånd at det ville være en 3-retter, men ikke hvad de ville indeholde.

vejlefjord, restaurant, græskarsuppe, scampi, svinemørbrad, selleripure, hovedret, græskarolie
Forret - Græskarsuppe med chilimarineret scampi, græskarkerneolie og græskarkerner. 
Jeg var bange for at suppen ville være af den tunge, alt for søde slags, men den var fløjlsblød med en fin græskarsmag der gik smukt sammen med den krydrede chili og græskarolien. Min tallerken var pinligt ren bagefter! Der blev også serveret små skønne brød med økologisk smør til.

Hovedret - Rosa svinemørbrad med selleripuré, rødbedefondant, saute af sprøde bønner & squash, kartoffeltærte og kalvesauce.
En lækker hovedret med den rette kombination af sprødt, blødt og cremet. Mørbraden var lige tilpas og heldigvis ikke det mindst tør og saucen rigtig god. Jeg var rigtig vild med kartoffeltærten da den var enormt luftig og cremet. Rødbedefondanten smagte ikke rigtig af alverden. Vi blev faktisk også tilbudt lidt mere hovedret hvis vi kunne spise det. Det kunne Daniel godt ;)

vejlefjord, restaurant, pæretærte, karamel, marengs, syltet pære,
Dessert - Pæretærte med sprød marengs, karamel, syltet pære, vaniljeis og chokoladecrumble
Jeg vil godt indrømme at jeg blev en lille smule skuffet da jeg hørte at desserten var pæretærte. Det er lidt for safe og udstråler cafeteria i mine øjne. Igen blev jeg postivt overrasket! Der var ingen massive pærestykker eller tør, hård dej. Til gengæld var den en lidt tung, tæt tærte med med lidt friskhed fra pære. De forskellige teksturer og smagsindtryk i marengsen, den syltede pære og karamellen fungerede rigtig godt sammen med tærten og trak hele oplevelse op på et højere niveau. Vaniljeisen var heldigvis også god! :)

Der var desværre sådan en ringe belysning i lokalerne at billederne og blev ret ringe. Jeg var tæt på at jagte lidt anstændigt lys rundt om i restauranten, men jeg styrede mig ;) Folk stirrede simpelthen så meget i forvejen. Maden var rigtig god og spændende uden at være alt for vild. God mad, de fleste kan lide og forholde sig til.

Jeg fik vinmenuen dertil og efter en hel dag i wellness, et godt måltidmad samt vin var jeg godt nok helt færdig!

Morgenbuffet var helt fantastisk og det er sådan en skam at jeg ikke er et morgenmenneske. Jeg kan slet ikke spise noget om morgen og der var bare så meget lækkert. Jeg gjorde et ihærdigt forsøg men måtte desværre opgive lidt.

vejlefjord, morgenbuffet, morgenmad, lækkert, hasselnøddehonning, økologisk
- Små økologisk yoghurter samt en stor skål yoghurt naturel.
- Hasselnøddehonning, der smagte så fantastisk! Et rigtig spændene produkt, men jeg har desværre ikke set det i nogen butikker :(

vejlefjord, morgenbuffet, morgenmad, lækkert, hasselnøddehonning, økologisk
- Frisk ananas, melon og appelsinfileter
- Min morgenmad, rugstykke med smør og laks, amerikanske pandekager og græskyoghurt.

vejlefjord, morgenbuffet, morgenmad, lækkert, hasselnøddehonning, økologisk
Græsk yoghurt med ahornsirup, tranebær og hasselnøddeflager - Tykke pandekager med hasselnøddehonning, hasselnøddeflager og appelin! Fantastisk morgenmad!

vejlefjord, morgenbuffet, morgenmad, lækkert, hasselnøddehonning, økologisk
Lækkert brød og en masse spændende pålæg og oste.

vejlefjord, morgenbuffet, morgenmad, lækkert, hasselnøddehonning, økologisk
Masser af krukker med toppings, tørret frugt og nødder til yoghurt og små fine kager.

Jeg er som sagt utrolig positiv overrasket over det hele. Servicen, indretningen, maden og wellnessoplevelsen. Vi har allerede talt om at spare sammen til en omgang med det hele mere næste år. Det giver altså lige det ekstra at du får det lækre mad, flotte værelse og en gang massage med.
En anden oplevelse vi fik med os, var at undvære internet, vores telefoner og tidsfornemmelse i rigtig rigtig mange timer. Det var faktisk ret svært at give slip og bare være! ikke at spekulere over at skulle nå noget, om nogen vil have fat i dig eller hvad klokken af, men hold op hvor tror jeg det var rigtig sundt for mig!

Jeg er sikker på at vi vender tilbage :)

Er i fans af sådanne wellness ophold og kan i anbefale andre steder her i jylland eller på fyn?

11 kommentarer:

Kristine (CookieCrumble) sagde ...

Han er altså god ham Daniel ! Sikke en oplevelse altså !!! GOSH. Ja jeg er ikke misundelig - ikke det fjerneste, men altså, hvis jeg nu blev tvunget, så kunne jeg da godt ;) Muhahaha.

Camilla sagde ...

Suk, hvor ser det skønt ud! Ja, her hjælper det ikke en gang at komme med en hentydning for det er vist ikke finanser til sådan en omgang :o/ Dog skal vi en tur til Kbh., hvor der vist også er wellness på hotellet, meeeen når junior skal med, bliver det nok ikke til det helt store ;o)

Helle sagde ...

Bare alene udsigten fra værelset er jo ophold i sig selv: Både vand - og smuk efterårs natur. I love it!!

Og krydret med den lækre menu og de fantastisk mange lækre bade.. det har jo været en drøm af en weekend!

Har ikke været på wellnessophold, men har 2 gange besøgt Dronning Dorotheas badstue, her i Kolding, hvor jeg bor. - tror nok det kan kombineres med et wellnessophold på et af byens hoteller.. men så er det med lidt gåafstand (via Slotssøen og Koldinghus, så måske ikke det værste..)
Det er et rigtigt lækkert, flot og nyrenoveret kursted. Inkl i opholdet er et voldsomt lækkert frugtfad, der løbende fyldes op, drikke (husker the og vand, men der er sikkert også kaffe), og små kiks. Mener også, at man kan tilkøbe fx champagne..

Der er ikke helt så mange bade, som du nævner, men det er SÅ lækkert - og det er sagt af mig, der har vandskræk.

Første gang var jeg RET bekymret for, om det ville være mig - endte med, at jeg blev HEVET op af manden efter 6 timers boblen. Det var ren nydelse kombineret med behandlinger.
Har bl.a. fået en speciel hovedmassage, alm massage og en bodyscrub.

Det kan anbefales!! :)

Anonym sagde ...

Hvor ser det skønt og dejligt ud det hele. Hovedmassage og bodyscrub, hvor er jeg misundelig!

Rigtig fin blog du har.

Chokoladesansen sagde ...

Det lyder simpelthen helt fantastisk.. Det kunne jeg godt ønske mig i julegave :-)
Du er en heldig kvinde!

Amalie sagde ...

Gud, hvor ser det smukt ud!! Han er da sød!!

Amalie //
missmaloui.dk

Line sagde ...

Hvor ser det skønt ud! Kæresten og jeg har 11 års-dag i næste måned, måske jeg skulle lufte din blogpost for ham ;)
Jeg kunne virkelig godt trænge til en omgang wellness lige nu, hvor jeg har så meget stress på arbejdet.

Anne sagde ...

Hvor ser det fantastisk ud! Min kæreste og jeg er begge studerende, så efter eksamen kunne vi begge godt bruge lidt forkælelse... Jeg er i hvert fald inspireret:)

Maj sagde ...

Åh jeg ku' SÅ meget!
Der er ikke noget skønnere end wellness i fantastiske omgivelser... Min veninde og jeg har de sidste par år taget en overnatning og behandlinger hos Comwell Kellers Park, som bestemt også kan anbefales!
Han er vidst en keeper ham Daniel, hvor er det dejligt at han forkæler dig :)

- Maj :D

Linebinevaskemaskine sagde ...

Kristine: Han lkan godt når bare han lige tager sig sammen :P Du ville elske det!

Camilla: Jeg tror Junior eeelsker wellness ;) eller må husbonden tage en for holdet et par timer og underholde ham ;)

Helle: Det lyder bestemt heller ikke ringe :) overhovedet!! Vejlefjord var bare så lækkert

Girlslovefood: Det kan du også¨tro det er!

Amalie: Det er så pænt :) han er nu ret skøn ;)

Line: Det skal du da bestemt ;) Hvis i bor i nærheden af Vejle er der vist sådan et særligt arrangement i wellness hver onsdag aften.

Anne: Selvforkælelse er en god ting og jeg kan godt huske hvor mange grå hår en eksamen x flere kan give!

Maj: Det må jeg hellere lige kigge på :) Det kan du tro han er ;) han er nu ret dejlig!

Linebinevaskemaskine sagde ...

Chokoaldesansen: Din kommentar var åbenbart røget i spam! :( Det var helt fantastisk det hele :) vi skal bestemt afsted derned igen

Send en kommentar