Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

onsdag den 6. juni 2012

Grillet cajunkylling til sandwich

Urtekram har været så uendeligt rare at sende mig lidt dejligt økologiske krydderier til test :) Det er jo altid skønt! Der er sjældent noget så lækkert som gode, kraftige krydderier. Det kan virkelig peppe selv den mest sørgelige omgang mad op. 

 Jeg har modtaget fire forskellige krydderier, men den første jeg har afprøvet er denne Cajunmix, med den fine gule stribe.

Krydderiet er knaldrødt med en kraftig aromatisk duft der bider lidt uden at være for stærk. Jeg valgte at bruge den flotte cajunmix på et stykke kylling.
Derudover tror jeg den vil gå fantastisk til pulled pork/chicken, på foccacia og i kraftige gryderetter. Ja måske endda i en panering.

Det er stadig ikke raketvidenskab, men det smager nu godt :)

Cajunkylling
Et stort kyllingebryst
lidt olie
cajunmix
saften af 1/4-1/2 lime

1. Dup kødet tørt med lidt køkkenrulle
2. Gnid kødet med en smule olie og drys cajunmix  på begge sider.
3. Lad kødet hvile med krydderiet på i min 2-3 timer. Jeg krydrede i morges, lagde det i en frysepose og lod det ligge på køl til aftensmadstid.
4. Tænd op i grillen og, ja grill det :) Pas på det ikke får for meget.

Note: Det piftede virkelig et ellers kedeligt stykke kød gevaldigt op og det den krydrede smag gik utrolig godt sammen med grillsmagen. Jeg bagte nogle durumstykker, der blev flækket, smurt med Hellman's mayo og lagt sammen med saftig, krydret kylling og sprød salat.


 Kartoffelkrydderiet, kunne også meget vel blive en favorit herhjemme :) Vi elsker hjemmelavede ovnkartofler!

Igen en flot rød farve, men med en mere rund, sød barbequeagtig duft. Jeg glæder mig ihvertfald til at få den afprøvet.

Islandsk tangsalt er himalayasalt og islandsk tang, i spændende forening.

Saltet er irgrønt, men en duft af havluft og gåture ved vandet. Duften er ret speciel, men spændende og jeg  håber jeg kan få lavet noget godt :) Jeg tror tror at det er en kryddersalt, der kan pifte en kedelig rugbrødsmad op og fungere godt som drys oven på madbrød


Rodfrugtkrydderiet dufter sådan lidt grønt i det og er ja, grønt :) Den indeholder bl.a. ramsløg og timiam. 

Jeg har ikke så godt et forhold til bagte rodfrugter, men måske det ændre sig når bare de får et drys af dette krydderi :)


7 kommentarer:

MissMuffin sagde ...

Jeg har lavet den lækreste Pulled Chicken Cajun Taco med det cajunkrydderi, jeg skal bare lige ha udgivet indlæget. Det smagte fantastisk!

Anonym sagde ...

Sikke nogle lækre nye krydderier, har ikke set dem før. De ser rigtigt spændede ud, glæder mig til at høre mere om den islandske tangsalt.

Mad Med Hjertet sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Linebinevaskemaskine sagde ...

MissMuffin: Det lyder SÅ lækker! Mmm :) det glæder jeg mig til at læse om!

Monstercircus: Jeg er heller i stødt på dem i butikkerne før :) Den er jeg også ret spændt på!

Unknown sagde ...

Jeg har heller ikke det dem i butikkerne endnu, men jeg håber da snart at jeg gør, får de ser da virkelig spændende ud, jeg gad da i hvert fald godt at have nogle af dem stående i mine køkkenskabe ;P

Anonym sagde ...

Du skulle vel ikke have en opskrift på de lækre durumstykker!!!? Den ville jeg blive glad for, tak. Jeg kan ikke finde den på din blog.

Elsebeth

Linebinevaskemaskine sagde ...

Trine A: Mon ikke de er lige på trapperne så :D

Elsebeth: De delvist lånt, men opskriften skal nok komme :)

Send en kommentar