Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

onsdag den 13. juni 2012

Hjemmebagt Groft Toastbrød

Så havde jeg første arbejdsdag i dag og jeg er fuldstændig bombet nu! Fuld at indtryk, navne og storslåede omgivelser. I morgen starter jeg rigtigt og jeg glæder rigtig meget :) Jeg tror at det er et fantastisk rart sted og jeg har en god mavefornemmelse. 

Jeg kan rigtig godt lide at have hjemmebagt brød med på madpakken, så jeg håber sådan at jeg får overskud til stadig at bage, selvom jeg har fået arbejde. Jeg mangler også at finde en eller anden morgenmadsløsning, som jeg kan spise mens eg køre. Jeg er simpelthen ikke sulten når jeg står op, så det skal være noget jeg kan hapse med en hånd. Breakfast bars duer ikke lige for tiden kan jeg mærke ;) og vindruer bliver måske lidt kedeligt i længden.

Mit brød var ikke et særlig fotogent et af slagsen :) Jeg lover, det smager altså meget bedre end det lige ser ud til! Jeg "kom til" at skære det da det stadig var lunt, så derfor "fnuffer" skærefladerne lidt. Brødet er også lidt mørkere end billedet gengiver.

Men altså, jeg faldt faktisk over det inden hos Tante Sød og har ville bage det rigtig rigtig længe.. Stygt længe faktisk og nu jeg har forsømt min eva solo rugbrødsform, blev jeg nødt til det. Jeg skriver opskriften som jeg har lavet den og ellers kan i se den anden hos Tante Sød.

Groft Toastbrød med kerner 1 i Eva Trio slip-let form 3l.
50 g knækkede rugkerner
50 g knækkede hvedekerner
3 dl lun mælk
15 g. gær
1 spsk brændt maltmel (kan undlades)
10 g havsalt
3 tsk mørk maltsirup (kan erstattes af mørk sirup, men det er synd)
100 g groft ølandshvede
50 g blødt smør
500 g hvedemel

1. Sæt kernerne i blød natten over eller giv dem et opkog og lad dem blive stuetempereret.
2. Rør gæren ud den lune mælk og rør derefter maltmel, salt og maltsirup i.
3. Rør ølandshveden ud deri og rør derefter det bløde smør ud deri.
4. Tilsæt til sidst melet lidt efter lidt.
5. Ælt dejen igennem i 3-5 min på røremaskine.
6. Lad dejen have tildækket 1,5 time
7. Drys bordet med en smule mel, hæld derjen ud der på og stram den sammen om sig selv til brødform.
8. Læg dejen i en smurt form (min skal så absolut ikke smøres!) og pres dejen flad og ud i alle kanter
9. Lad dejen hæve op til 1 cm under kanten, det tager 1,5-2 timer med et rent klæde over.
10. Sæt formen på en bageplade, læg et stykke bagepapir over dejen og læg derefter et tungt fad over (jeg vendte det på hovedet)
11. Bag brødet ved 180 grader i 50 min. :) og det skal faktisk have så længe.

Note: Det er som toastbrød (ihvertfald en hjemmebagt version) skal være. Svampet, med en lidt tæt krumme og en god smag :) Jeg kan godt lide at der er kerner i for at gøre det lidt rustikt og at ølandshveden, den brændte maltmel og maltsiruppen giver en lidt mørkere smag. Der skal ihvertfald eksperimenteres videre for at få det perfekt mørkt, men stadig med samme krumme. Ja, og så er det rigtig lækkert i panini ;) Og hurra for panini som nem aftensmad.

Jeg vil også lige rose min form, for den er jeg bare så glad for! Den skal slet ikke smøres og brød smutter lige ud af den når du vender den på hovedet. Den er lidt dyr, jeg jeg er så glad for at jeg købte min :)

10 kommentarer:

Pernille sagde ...

Dejligt, Line :) Glæder mig til at høre mere det hele!

Anonym sagde ...

Det må da være et super lækkert luksus toastbrød, med den gode mel. Har stadigt tilgode at få bagt det selv, men I to damer gir mig da blod på tanden. Den form har jeg også og det er den bedste jeg har, både til farsbrød, terriner og brød. Ha en dejlig aften og stadigt held og lykke med det nye arbejde.

Tante Sød..og den sure øko-citron... sagde ...

Herligt at du osse er vild med det brød - og du har jo bestemt løftet det endnu højere op. Lyder rigtig spændende med dine "forbedringer". Dem må jeg sørme da osse prøve - genialt vi kan brodere videre på hinandens yndlingsopskrifter:-) Og tillykke med nyt job og god start

Louise sagde ...

Årh du er awesome!:D

jjj sagde ...

Jubi - pixie er tilbage : D

Fik jeg sagt jeg er fjollet med hunde....

Fru Buur Bækgaard sagde ...

Næh, det var lige sådan en opskrift jeg manglede!
Det skal bages til fødselsdagsbrunch på lørdag. Skønt!

Linebinevaskemaskine sagde ...

Pernille: Vi må også snart ses :)

Monstercircus: Det er det bestemt og med den lækre form kan det kun blive godt :)

Louise: taaak :P

KunstnerKram: ;) Jeg lytter skam til hvad i siger :P haha det er kun en god ting

Fru Buur Bækgaard: Det er ihvertfald rigtig lækkert :) jeg håber at dit bliver mindst lige så lækkert

jjj sagde ...

Allertiders....: D

Sarah sagde ...

Det må simpelthen prøves snart, lyder super lækkert.
Elsker også mine Eva trio forme, har 2 slags til når jeg bager rugbrød og har aldrig haft bedre forme.....så en fantastisk investering

Kh Sarah

Linebinevaskemaskine sagde ...

Sarah: Det smager ihvertfald rigtig godt :) Jeg elsker også bare min form! Jeg tror næsten jeg skal have en til ;)

Send en kommentar