Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

tirsdag den 26. juni 2012

Hyldeblomsteddike


I er sikkert trætte af at høre om mit arbejde og på mit ynk, men med 44 timer på 4 dage fylder det rimelig meget for tiden. Ikke mindst forbi jeg ikke kan nå at blogge så meget som jeg gerne ville og jeg savner det! Heldigvis er jeg rigtig glad for mit arbejde :) I dag skal jeg i aftensvagt, så kan jeg da nå at dele lidt med jer.
Jeg er blevet ret glad for hyldeblomsteddike her på det sidste. Både i marinader og dressinger :) men det kan altså godt gå hen og blive lidt smådyrt i længden. Det er jo temmeligvæmmelig meget sæson for hyldeblomster lige akkurat nu, så det er bare med at få plukket en god stak.
Opskriften fandt jeg her hos Hanne K

Hyldeblomsteddike
1 spsk vodka
kogende vand
7-8 hyldeblomstskærme
1 1/2 dl sukker (evt. rørsukker, men jeg havde ikke mere)
Skal fra 1 citron
5 dl hvidvinseddike


1. Skold en flaske med kogende vand og skyl med vodka. Husk også at gøre det ved låget + evt. en tragt. Jeg brugte en flaske på 1 liter med bred hals.
2. Hæld sukkeret i flasken sammen med citrolskal
3. Tjek blomsterne grundigt for dyr, klip de grove stilke af og prop blomsterne i flasken.
4. Hæld hvidvinseddiken over, skru låget på og ryst flasken.
5. Sæt flasken i en lys vindueskarm og ved flasken dagligt, så sukkeret opløses.
6. Lad det trække halvanden uges tid før det filtreres igennem et kaffefilter.

hyldeblomsteddike, hyldeblomst
Lige efter eddiken er hældt på

Efter en uges tid :) Nu skal det snart filtreres. Jeg skal lige husk at opdatere når det er helt færdigt ;)

6 kommentarer:

Anonym sagde ...

Ej, hvor cool med en opskrift. Jeg syns nemlig også de er for dyre, vi har nemlig købt ny grill, så har brugt en flaske på alle vores forsøg og grillmad. tusind tak til jer begge! Har plukket nogen men ladet nogle sidde endnu, for de er ikke alle sprunget helt ud! Ha en dejlig dag

Pernille sagde ...

Coooool! :D

Hanne K's verden sagde ...

Uhhh, Line - jeg får den vildeste dårlige samvittighed. Har næsten ikke brugt af eddiken fra sidste år. Må hellere få checket, om den stadig dur :) Håber, at du bliver glad for din - pænt ser det i hvert fald ud!

Linebinevaskemaskine sagde ...

Monstercircus: Det kan nemlig godt blive pænt dyrt :) jeg håber du får lavet noget godt med dine blomster

Pernille: ja ikke :D

Hanne K: haha :P kig du hellere til den. Den er vældig dekorativ og dufter skønt!

Pernille sagde ...

Jo meget! Og nu har jeg igen været hjemme hos forældrene uden at tjekke om de stadig har haven fyldt af hyldeblomster!

Unknown sagde ...

Hvor meget kogende vand?

Send en kommentar