Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

torsdag den 21. juni 2012

Madpakkestykker med Guinness

Endnu et bud på en frokostbolle, der fylder lidt i maven :) Der er godt nok ingen kerner, men de har en dejlig svampet struktur og mætter godt. Nogen gange er det også rart med brød uden kerner.
Opskriften fandt jeg inspiration til hos Sabina

madpakkeboller, sandwichboller, madpakkestykker

Madpakkestykker med Guinness 8 store stykker
25 g gær
1 dl lunt vand
2 tsk groft salt
4,5 dl Guinness
0,4 dl olie
1 spsk brændt maltmel
200 g fuldkornsdurum (jeg brugte min total yndling durum)
2,5 dl hvedeklid
ca. 350-400 g hvedemel
1 æg, sammenpisket
Byglager

1. Rør gæren ud i det lune vand, tilsæt Guinness, olie samt maltmel og rør det godt ud-
2. Rør durum og hvedeklid i.
3. Tilsæt hvedemel og ælt dejen grundigt i 10 min
4. Lad dejen hæve tildækket i 1 1/2 time.
5. Drys lidt mel på bordet, vend dejen ud og form den til en 2,5 cm tyk rektangel.
6. Skær dejen igennem en gang på langs og 4 på tværs.
7. Flyt sykkerne over på en bageplade med bagepapir, pensel med æg, med bygflager og tryk let fast.
8. Lad stykkerne hæve 1/2 time og bag dem derefter ved 225 grader i 15-16 min. De skal være gyldne og lyde hule når de bankes under bunden.


Ih jeg har nydt min fridag i dag :) noget så frygteligt meget endda. Jeg har dog virkelig haft sympati eksamens nerver, da en af yndlingstøserne skulle forsvare sin kandidat i dag.. Puuh mig og en af de andre yndlingstøser var spændte. Vi kunne næsten mærke hendes nerver, men det gik helt fantastisk! Vi er så stolte af hende :) Vi fejrede det med gaver og paradis is i solen inde i byen. Jeg tror faktisk endda at jeg har fået lidt sol + ekstra fregner. Sikke en dejlig dag :)

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Lyder som en fantastisk dag! Så godt de dejlig ølbrød hos Sabina, de ser sker lækre ud, ha en dejlig aften!

Karens Kaos sagde ...

Mmm... De brød ser virkelig lækre ud!! Dem må jeg prøve når jeg kommer ud på den anden ende!!! (eksamen)
Dejlig blog du har :-)

Linebinevaskemaskine sagde ...

Monstercircus: De smager rigtg skønt :)

Karens kaos: De er total dejlige :) åh ja eksamen! puuuh

Send en kommentar