Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

torsdag den 28. juni 2012

Hjemmelavet maltsirup

maltsirup, hjemmelavet maltsirup, hjemmelavet sirup

Jeg er rigtig glad for at bruge maltsirup i brød og boller :) Det er faktisk mit fortrukne "sødemiddel" og jeg bruger der næsten altid når jeg bager brød. Ind til videre har jeg brugt den fra skærtoft mølle, men det kan godt gå hen og blive lidt dyrt. Det koster selvfølgelig også tid og materialer at lave sit eget, men det er altså sjovt at lave hjemmelavede "købeting" engang i mellem. Inspirationen fandt jeg her hos Pop de provence.

Hjemmelavet maltsirup
4,5 dl mørk øl, jeg brugte Guinness
3,5 dl sammenpresset brun farin

1. Rør øl og farin sammen og kog den ned til ca. 1/4 til det er tykt og sirupsagtigt. Du skal have lidt god tid :)
2. Hæld på et skoldet glas.

Note: Den er sødere end købeversionen og en lidt tyndere. Jeg kan dog godt lide at den er lidt tyndere :) Du kan også vælge at bruge en dyr øl og muscovadosukker, men så det det ikke rigtig betale sig. Jeg vil bestemt bare bruge en billig mørk, mørk øl og brun farin næste gang jeg skal lave en portion.

6 kommentarer:

Pernille sagde ...

Helt sikkert noget jeg må prøve en dag!

Anonym sagde ...

Hvor er det fedt med alle de opslrifter til de der ting, som man plejer at købe! Hyldeblomsteddiken er også bookmarked! Super, mange tak og forsat god kamp med vagterne

Anonym sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Anonym sagde ...

Mange tak for opskriften på Malt sirup! Jeg kan nemlig ikke købe det her i Californien, men nu kan jeg lave mit eget :)
Hvor skal man opbevare det i køleskabet eller i skabet? Og hvor længe kan det ca. holde sig?

Tak for opskriften :)

Rhys sagde ...
Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.
Linebinevaskemaskine sagde ...

Pernille: det synes jeg :)

Monstercircus: Det er sjovt at lave ting fra bunden :) og anderledes ting! dejligt du kan bruge det. tak :)

Carina: Det var da så lidt :) Hmm nu er det første gang jeg har prøvet det, men jeg har ihvertfald sat mit i køleskabet, selvom jeg ikke tror at det er nødvendigt :) Min erfaring med sirup er at det holde rigtig godt og specielt på køl, så mon ikke det bliver brugt inden :D

Send en kommentar