Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

mandag den 4. juni 2012

Hokey Pokey/Honeycomb Ice Cream

hokey pokey ice cream, honey comb ice cream, hokey pokey, honey comb, hokey pokey is, honey comb is
Hokey Pokey is eller Honeycomb is, hverken mere eller mindre :) Det er en skøøøn chewy is, med en lækker rund smag. Sprøde og seje stykker hokey pokey karamel og så er der ikke mere at rafle om!
Hokey pokey er en hård, sprød karamel med masser af lufthuller, der er populær i hele verden. Både som slik og is :) I london smagte jeg en candybar med hokey pokey inden i.
Bare navnet siger det hele. HOKEY POKEY! 

Jeg serverede den for blogpigerne i mafiaen for et par dage siden og de virkede bestemt ikke til at hade den ;) tværtimod! Den forsvandt ret hurtigt.

Først skal der laves noget hokey pokey!

hjemmelavet, hjemmelavet hokey pokey, hjemmelavet honey comb, home made hokey pokey

Hokey Pokey lidt mere end til isen
2 1/2 spsk vand
170 g sukker
3 spsk honning
et nip salt
1 1/2 tsk natron, sigtet og hæld i en lille skål
sprayfedtstof el. olie

1. læg et stykke bagepapir på en varmefast overflade og spray godt med sprayfedtstof eller pensel grundigt med olie. Ikke så det sejler, men så det dækker det hele-
2. Rør vand, sukker, honning og salt sammen i en stor gryde. Massen bobler op x 4. Du kan svinge massen rundt i gryde en gang hvis du er bage for den brænder på, men du må ikke røre i den.
3. Kog sukkermassen op ved middelvarme til den er lysebrun og er 125 grader varm.
4. Drys natron i gryden med den ene hånd og rør maks. et par gange med en varmefast ske/dejskraber med den andet, så natronen bliver optaget i massen,
5. Massen bliver nu lys, uigennemsigtig og bobler en del op.
6. Hæld den hurtigt ud på bagepapiret uden at røre for meget. Ellers slår du luften ud af massen!
7. Lad den køle helt af. Når du har brugt det du skal til isen, skal den i en lufttæt bøtte. Eller bliver den klistret ret hurtigt.

hjemmelavet, hjemmelavet hokey pokey, hjemmelavet honey comb, home made hokey pokey
Et stykke afkølet hokey pokey

Hokey Pokey Ice Cream 1 liter
1 dåse kondenseret mælk
1 tyk, fed vaniljestang eller 2 alm.
2,5 dl piskefløde
4,5 dl mælk (igen brugte jeg bare skummet)
2 knsp fint salt
1,5 dl+ 3 dl Hokey pokey, groft knust (i en frysepose og slå let med kanten af en kokkekniv)

1. Rør vaniljekornene ud i den kondenserede mælk og rør derefter fløde, mælk, salt og 1,5 dl hokey pokey.
2. Læg den tomme vaniljestang ved og sæt ismassen i køleskabet et par timer. hokey pokeyen bliver opløst og gier en lækker karamelsmag.
3. Kør ismassen på ismaskine til den er færdig.
4. Vend 3 dl hokey pokey i og drys lidt på toppen. Sæt den i fryseren indtil isen er fast.

Note: Isen har en rund, sød karamelsmag fra den opløste hokey pokey og lækre seje/sprøde stykker karamel med en let "mørk/brændt" smag. Lidt ala stykkerne i nougatis, bare meget meget bedre ;)

Ellers sker der ikke det helt vilde lige for tiden. Der er madklub i aften sammen med yndlingstøserne og temaet er comfort food, så kan det ikke andet end at blive godt ;) Det er ihvertfald et tema der er åben over for personlig fortolkning. Jeg skal nu bare have noget at drikke og en værtindegave med, så jeg kan godt tage den helt med ro.

7 kommentarer:

Kristine (CookieCrumble) sagde ...

Jeg drømmer stadig om den ! Nuff-said!!!

Anonym sagde ...

Uhm lyder lækker i isen, kom engang til at lave det ved en fejltagelse i et af mine testforsøg med overtrukne mandler. Åh lakken er da sådan dip dye inspireret :-) dejlig dag til dig.

Camilla sagde ...

Åh, jeg er bare sååååå glad for at jeg ikke kunne komme i lørdags! Not ;o) Det ser enormt lækkert ud, begge slags is, selvom jeg må sige - jeg er ikke fan af betegnelsen hokey pokey - jeg får nogle helt forkerte associationer :o) Men jeg har så også altid kendt det som honeycomb... var det crunchie du fik i London? Det er totalt min yndlingsbar

Piskeriset sagde ...

Uf hvor ser den god ud! Der burde være sådan en is i min fryser :-)

Linebinevaskemaskine sagde ...

Kristine: Haha det er du bestemt ikke ene om ;)

Monstercircus: Den smager ihvertfald rigtig godt :) haha de blev noget værre ruskomsnusk de negle.

Camilla: Vi manglede dig også :) Jeg kan godt se hvad du mener med hokey pokey ;) Det var nemlig en crunchie! Mmmm De er gode!

Piske: Der burde være sådan en is i enhver fryser ;)

heidi sagde ...

Jeg har stadig hokey pokey liggende i en kagedåse, og jeg tør ikke rigtig kigge til det, men er ret sikker på at det er blevet noget klistret. Men det kan godt være jeg skulle overveje at tage mod til mig, og så få ombragt det til en is :-)

Linebinevaskemaskine sagde ...

Heidi: det kunne godt være en anelse klistret nu ;) men så er det jo som skabt til is

Send en kommentar