Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

fredag den 29. juni 2012

Rugboller med lakridssirup

Endnu engang fortsætter jeg i madpakke kategorien og disse rugboller har jeg spist til frokost hele den sidste uge på arbejdet. Blandt andet med tunsalat, ihvertfald for mit vedkommende ;) De ligger klar i fryseren og så er det bare at tage op til mig og Daniel aftenen før. Lidt doven er man vel, for når jeg står op skal det hele bare være timet og tilrettelagt så jeg skal yde minimal indsats før jeg kan køre hjemmefra ;) Dovenskaben længe leve, men nøj hvor er det rart!


Rugboller med lakridssirup 10 stk
25 g gær
5 dl vand
2 tsk lakridssirup
1 spsk maltsirup
1 spsk groft salt
100 g kerner (jeg brugte halv solsikke, halv græskar)
50 g speltflager, bygflager eller havregryn
300 g rugmel, jeg brugte svedjerug
350-400 g hvedemel

1. Rør gæren ud i vandet og rør herefter salt, maltsirup og lakridssirup ud deri
2. Rør kerner og rugmel i.
3. Rør hvedemel i lidt efter lidt og ælt det på røremaskine i min 5 min (10 i hånden). Den må godt være en lille bitte smule klistret.
4. Flyt dejen over i en skål smurt med olie og dæk med film.
5. Lad dejen hæve natten over i køleskabet (min 8 timer)
6. Drys lidt mel på bordet, vend dejen ud og tril den til en tyk, rund pølse.
7. Skær pølsen i 10 skiver og placer skiverne på en bageplade med skærefladen opad, pæveensel med vand, drys med kerner/flager og pres dem let fast.
8. Lad dem få stuetemperatur og efterhæve 1 times tid med et rent viskestykke over.
9. Varm ovnen op til 230 grader med en lille bradepande i bunden. Sæt bollerne ind midt i ovnen, skru ned til 200 grader og smid 1 dl vand i bradepande. Bag bollerne i 13-15 min.

Note: lækre mørke frokostboller med en god dybte og krydret eftersmag. Lakridsen giver en rigtig god "mørk" smag sammen med maltsiruppen. Næste gang kunne jeg godt finde på at tilsætte 50 g udblødte knækkede rugkerner.

Jeg brugte fra lakridssirup Konnerup & co :) Hvor er det skønt at der er kommet lidt konkurrence på markedet! Det er altid rart med alternativer til en produktype. Jeg er jo ganske ny indenfor lakridsens verden, men det er faktisk en rigtig lækker smagsgiver/krydderi med potentiale i både mit salte og søde køkken. Som her i mørke boller, men også til at give kant i en chili con carne eller kødsauce.

Jeg tror faktisk at jeg er ved at løbe tør for inspiration til madpakkeboller, så hvis du har nogle ideer eller opskrifter må du meget gerne dele dem med mig :) også gerne på pålægssalater, pastasalter osv.

3 kommentarer:

Søren sagde ...

Nøj - fik lavet mig disse boller til madpakken her i ugen og hold da op de smagte fantastisk.. Og så er de nemme at lave!

Tak for en super opskrift :)

Mvh

Søren

Helle sagde ...

inspiration til madpakkeboller... jeg har altid været glad for Karolines køkkens gulerodsboller, og så med friskost, hamburgerryg og karse imellem. mums

Go´ Sommer
Helle

Unknown sagde ...

tak for gode boller :)

Send en kommentar