Mad med hjertet - Hvad banker dit hjerte for?

lørdag den 7. november 2009

Breakfast bars

Nu har jeg jo endelig fået min engelske Nigella Express og jeg trængte sådan til at hygge lidt i køkkenet i dag :) Jeg elsker bare at kigge i kogebøger og jeg syntes at de her Breakfast bars lød virkelig spændende og gode. Jeg er virkelig dårlig til at spise morgenmad, så de hersens "müslibar'e" er da et forsøg værd.
De blev faktisk rigtig gode, var nemme og hurtige at lave og smager skønt hvis man som mig et til nødder, kerner og tranebær.

Nigellas Breakfast bars (16 stk)
  • 1 ds. evaporeret mælk 397g (min var 410g.) hvis du bruger kondenseret mælk så undlad honning.
  • 250g. havregryn
  • 75g. kokosmel
  • 110g. tørrede tranebær
  • 125g. blandede frø/kerner jeg brugte (1/3 græskarkerner, 1/3 sesam og 1/3 solsikkekerner)
  • 125g. usaltede peanuts (det gad jeg ikke, så jeg brugte 100g. mandler og 25g. hasselnødder).
  • et lille nip salt (egen tilføjelse)
  • 1½-2 tsk honning (egen tilføjelse)
Note: tilføj evt. lidt rosiner.
  1. forvarm ovnen på 130 grader og smør en form (23x33x4 cm) med olie.
  2. Opvarm mælken ved svag varme (evt. i en gryde med belægning)


3. Bland alle nødder, kerner og frø i en skål, sammen med salt.


4. Tilsæt honningen til den varme mælk og hæld det i nøddeblandingen og bland det hele godt sammen.
5. Hæld "grøden" i den smurte form.
6. Pres massen fast ned i formen med en dejskraber. Overfladen skal være helt glat.
7. Bages i 60 min. midt i ovnen. Lad det herefter køle af i 15 min i formen, hvorefter du skære "megabaren" ud i 16 bare. Lad herefter det hele afkøle.

8. Nam! jeg vil glæde mig til sådan en hapser mandag morgen :)

Nigella, jeg elsker dig!

7 kommentarer:

MissMuffin sagde ...

Jeg har den danske version og har faktisk også lavet de her en gang- jeg synes dog at de kan være noget af et projekt at tygge sig igennem, men de smager super godt:)

Piskeriset sagde ...

Spændende! Og nu har jeg lært et nyt ord - jeg aneede ikke, der er noget, der hedder evaporeret! Hvor har du købt det henne?

Linebinevaskemaskine sagde ...

MissMuffin: jeg syntes ikke det er så galt igen, men måske det er fordi jeg bagte dem i en form der var et par cm. mindre på hver led? Men ja de smager super godt :)

Piskeris: Hehe ;) tror evaporeret betyder fordampet, modsat kondenseret der vist både er fordampet og sødet. Altså jeg købte et par dåser i london :D men tror det fungere bedre med kondenseret mælk :)

Malou Klidmoster sagde ...

*Savle* jeg ved ikke hvad jeg skal savle mest over, de der eller Nigella :-D

Linebinevaskemaskine sagde ...

klidmoster: ;) eeeelsker nigella

vardepigen sagde ...

Hvis man ikke kan købe evaporeret eller kondenseret mælk, hvad gør man så?

Linebinevaskemaskine sagde ...

Vardepigen: bumbum der må jeg desværre blive dig et svar skyldig :( du kan selv lave kondenseret mælk hvis du har mod på det, men det tager noget tid http://alterne.dk/baileys.htm :)

Send en kommentar